Panda en Penguin doen je misschien in de eerste plaats denken aan twee beminnelijke diertjes, het zijn ook de namen van belangrijke updates die Google recent doorvoerde aan het algoritme dat de zoekresultaten bepaalt. De veranderingen moesten pagina's met minderwaardige inhoud weren uit de zoekresultaten en komaf maken met keyword en weblink spamming. De kans is groot dat dit ook gevolgen heeft voor uw website of online marketing strategie.

Nieuwe spelregels

Heel wat bedrijven en webbeheerders gingen sinds de nieuwe update in panic mode. Google beweert dat ongeveer 3% van alle zoekopdrachten effecten zullen ondervinden. De meeste internet marketing specialisten menen dat de gevolgen in elk geval groter zullen zijn dan wat Panda teweeg bracht. Beide Google updates veranderden grondig de spelregels van de SEO, Search Engine Optimization en verplichtten vele websites tot het herdenken van de online strategie.

Eerst de diagnose, daarna de strategie

De eerste stap is een juiste diagnose stellen. Vergelijk het aantal bezoekers voor en na de update. Gebruik voor je vergelijking alleen bezoekers die via Google zoekopdrachten bij je site terecht kwamen, want Penguin heeft alleen daar een impact. Als het aantal bezoekers dramatisch daalde, is er werk aan de winkel. Maar het einde van de wereld (of het einde van uw bedrijf) is het zeker niet. Het mag bij veel webmasters misschien een ingebakken reflex zijn om te denken dat Google een klopjacht organiseert op websites, maar niets is minder waar. De internetgigant  benadrukt dat het de bedoeling is om het internet te verbeteren en het biedt webbeheerders ook alle hulpmiddelen om dat te doen.

In dit artikel verduidelijken we de belangrijkste elementen van een efficiënte online strategie en de manieren om Google te vriend te houden.

Verbeter  je inkomend verkeer

Als je enkel focust op Google om verkeer naar je site te krijgen, ben je verkeerd bezig. Hoe groter je afhankelijkheid van Google, hoe vatbaarder je bent voor Penguin en Panda. Boor andere bronnen aan om bezoekers te lokken, zoals email marketing of sociale media. Die laatsten zijn ondertussen een cruciaal onderdeel geworden van een deftige internet marketing strategie. Ook Google weet dat en laat hun gewicht steeds zwaarder doorwegen. Het voordeel is dat een professionele aanwezigheid op sociale media niet duur hoeft te zijn. Een beetje deftig bedrijf of website moet tenminste op drie sociale kanalen, zoalsFacebook, LinkedIn, YouTube, Twitter, zitten.

Vermijd verborgen tekst of verborgen links

Om het eenvoudig te stellen: De zoekrobots moeten hetzelfde zien als je bezoekers. Klassieke voorbeelden van verborgen inhoud zijn witte tekst op een witte achtergrond, tekst verstoppen achter een beeld, creatief gebruik van CSS of de font grootte op 0 instellen. Dit is een oneerlijke praktijk en je site zal ervoor bestraft worden.

Keywords als sleutel tot succes

Iets waar vooral Penguin zich op focust is het overmatig gebruik van keywords of het plaatsen van totaal irrelevante keywords. Dit is onethische SEO en wordt voortaan ontmaskerd door Google. Kijk je site dus grondig na of je dit niet doet zonder het te beseffen. Om je site te optimaliseren voor zoekrobots kijk je best naar keyword density, dit meet hoe vaak een keyword of keyzin voorkomt op je webpagina. Een handig hulpmiddel om dit te doen is de Highlighting tool in de Google Toolbar.

‘Content is king'

Google Panda bond de strijd aan met pagina's van minderwaardige kwaliteit. Om je site gezond te houden moet je dus gekopieerde inhoud, irrelevante artikels, subdomeinen en neppagina's vermijden. In feite komt het neer op deze nuchtere vaststelling: als je niet in staat bent om op lange termijn relevante inhoud te produceren, zal je ranking in Google hieronder lijden. Bloggen is een absolute must met minimum 1 nieuwe post per week. De tijd en de moeite die het kost worden dubbel en dik terug verdiend, zeker in een tijd waarin een artikel viraal kan gaan dankzij sociale media.

Verbeter de gebruikerservaring

Als bezoekers je site snel weer verlaten wegens te weinig of slechte inhoud, belabberde layout of gebrekkige structuur, beschouwen Google Penguin en Panda je site als minderwaardig. Werk dus aan een verbeterde gebruikerservaring door bijvoorbeeld afbeeldingen, een grafiek of een video toe te voegen. Mensen kijken veel liever naar een video dan een lang artikel te lezen.

Links bouwen

De kwaliteit van een site wordt trouwens ook bepaald door de backlinks. Voor je je op het net waagt en links begint te verspreiden, denk je best even na over een link-strategie. Links uit de context of op foute pagina's kunnen je zichtbaarheid om zeep helpen. De ideale links naar je site zijn diegenen die organisch tot stand komen, zonder je tussenkomst of een voorafgaandelijk akkoord.

En er is meer

Nog een paar andere tips. Gebruik geen software of programma's om automatische queries naar Google te zenden, datwordt afgestraft. Creëer geen pagina's die mogelijk schadelijke gevolgen hebben voor je bezoekers of Google (virussen, phishing, …). Vermijdt Affiliate Marketing tot je een site met aanvaardbare inhoudt hebt. Blijf ook ver weg van goedkope en dubieuze SEO diensten. Als allerlaatste optie tot slot nog dit: als je meent dat je site ten onrechte genegeerd wordt door Google Penguin, kan je dit online melden als een vergissing.

Heb jij je SEO strategie aangepast sinds de updates? Laat het ons zeker weten in een reactie!

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi