Gisteravond heeft Facebook de nieuwe vormgeving van de Facebook Newsfeed aangekondigd. Het is de grootste verandering voor Facebook's Newsfeed sinds september 2011. 'Gedaan met het chaotische nieuwsoverzicht,' zegt Facebook.
Categorieën
"De grote verandering aan nieuwsfeed is dat mensen nu Facebook zullen gaan gebruiken als hun persoonlijke krant", legt Mark Zuckerberg uit aan The Guardian. Facebook wil de Newsfeed gaan opdelen in verschillende categorieën zodat mensen kunnen kiezen welk nieuws ze willen lezen deze zijn:
- All Friends (nieuws over al je vrienden)
- Most Recent Feed (een overzicht van nieuws dat recent gepost is)
- Close Friends (nieuwsoverzicht van je beste vrienden)
- Music (muziek nieuws, inclusief nieuws van artiesten die je volgt)
- Foto's (een overzicht van de nieuw geposte foto's van je vrienden)
- Games (nieuwsoverzicht met games activiteit van je vrienden)
- Following (een overzicht van het nieuws van bedrijven en pagina's waar je fan van bent)
Betere Weergave van Foto en Video
Bovendien worden ook nieuwsverhalen, foto's en video's op een betere manier weergegeven dan voorheen. De veranderingen moeten de warrige indruk van de huidige newsfeed omtoveren tot een ordelijke en aangename omgeving. Hier een vergelijking van de huidige niewsfeed de aankomende veranderingen:
Beschikbaarheid
De roll-out van de nieuwe newsfeed is nog niet voor iedereen en zal gefaseerd gebeuren. Ook de mobiele versie van Facebook zal op een zelfde manier onder handen genomen worden. Bedrijfspagina's zullen voorlopig nog hetzelfde blijven.
Hoe kan je sneller aan de nieuwe newsfeed geraken?
Indien je niet kan wachten tot Facebook jouw newsfeed onder handen neemt, dan kan je het volgende doen om het wachten te versnellen:
- Surf naar de Newsfeed pagina
- Helemaal onderaan de pagina zie je staat ‘Give it a Try'
- Klik op ‘Join Waitinglist'
- Done, nu sta je op een wachtlijst die sneller gebruik zal kunnen maken van de nieuwe Newsfeed.
Wat met Facebook Ads?
De vraag voor marketeers blijft natuurlijk wat zal er veranderen aan de Facebook Ads in deze nieuwe vorm van newsfeed? Gisteren werd daar tijdens de korte presentatie echter geen woord over gerept.
Intussen meldt Mashable dat Promoted Posts en Facebook Ads groter en anders zullen worden weergegeven maar dat er geen grote veranderingen zijn met de huidige versie van Facebook Ads.