"Ik kan gerust nog rijden”. Of “Zoveel heb ik nu ook weer niet gedronken.” Excuses die je wel vaker hoort na een nachtje stappen. Daarom wil Responsible Young Drivers net voor de feesten een filmpje lanceren dat toont wat alcohol doet met je rijgedrag. De naam van de campagne: “You can’t restart life. Don’t drink and drive.” In het filmpje testen ze het rijgedrag van een Belgische topgamer onder invloed van alcohol, en dit in de meest realistische autosimulator van het moment: Gran Turismo 6.

Gran Turismo 6

Op 6 december vond de lancering van Gran Turismo 6 plaats. ’s Werelds meest realistische auto- en racesimulator. Dit is een heel populaire game met meer dan 1,5 miljoen online spelers per dag. Gamers hebben de gewoonte om filmpjes van hun beste prestaties online te delen. Responsible Young Drivers wil zelf ook een filmpje uploaden, met niemand minder dan de beste Belgische Gran Turismo piloot in de hoofdrol: Amo_Racing87.

Met Amo_Racing87 hebben we een Belg die tot de wereldtop van het online gamen behoort. Hij heeft deelgenomen aan verscheidene officiële online kampioenschappen van Gran Turismo. In 2010, 2012 en 2013 was hij de beste Belgische piloot en de enige die mocht meedoen met Gran Turismo Academy, een wereldkampioenschap voor de beste piloten. In 2012 behaalde Amo_Racing87 de derde plaats.

Het concept

Doel van het filmpje van Responsible Young Drivers is de invloed van alcohol testen op het rijgedrag van Amo_Racing87. Om dit experiment uit te voeren dronk de gamer onder het toeziend oog van een dokter heel wat alcohol. Het effect van de alcohol werd al snel duidelijk: de wagen was moeilijker onder controle te krijgen en hij diende het spel steeds te herstarten om een goede positie te bemachtigen. Uiteindelijk crasht hij, waarna volgende boodschap verschijnt:

                                             “You can’t restart life, don’t drink and drive”

“Om deze test zo realistisch mogelijk te houden hebben we onze gamer wel degelijk dronken gevoerd”, zegt Tim Driesen, creatief directeur bij creatief bureau Famous, dat instond voor de realisatie van de campagne. “Er werd niet geacteerd. We stonden ervan versteld dat alcohol zelfs het virtueel rijgedrag van een geoefende gamer kan beïnvloeden. Het deed er ons er in elk geval aan herinneren dat alcohol en rijden niet samengaan”.

"Drinken en rijden gaan nog steeds niet samen, en we willen jongeren daarvan bewust maken", zegt Johan Chiers, woordvoerder bij RYD. "Dit doe je vandaag de dag het best door op te vallen via social media, en vandaar dat we dit unieke experiment op poten hebben gezet.”

Het filmpje is te bekijken op YouTube via onderstaande link: 

Voor meer informatie over de activiteiten van Responsible Young Drivers, en in het bijzonder de komende nieuwjaarsactie, ga dan naar www.responsibleyoungdrivers.be