Naar aanleiding van de eTalage Beurs in oktober hebben we twee standhouders uitgenodigd voor een gesprek. Benny Sintobin is oprichter van Gift.be en Evelyne Mouton staat aan het roer bij Petit Mouton. Zij vertellen ons hoe ze de toekomst zien van e-commerce in België en waarom ze deelnemen aan de eTalage Beurs op 5 oktober in Antwerpen.

Jullie zijn al enkele jaren actief in de e-commerce. Wat heeft er jullie tot aangezet om een webshop op te richten?

Evelyne: Als jonge mama van twee hypergevoelige dochtertjes had ik het moeilijk om de juiste kledij te vinden die mijn kids niet hinderde tijdens hun dagelijkse activiteiten. Zo ontstond Petit Mouton en niet veel later ging ik de online markt op. 

Benny: In 1999 kwam ik terug uit de USA. E-commerce was er toen al uit de kinderschoenen. Dat gaf me het idee om samen met Nathalie (zijn zus) een online portaal op te zetten voor haar winkel. Nathalie had een winkel die handelde in relatiegeschenken. Ondertussen is Gift.be een van de grootste online gift shops in België. Het was eigenlijk meer voor de ‘fun’.

Hoe zie jullie de E-commerce evolueren?

Evelyne: Op dit moment zijn sommige mensen nog wantrouwig tegenover e-commerce. Ik zie de e-commerce evolueren naar een aangenaam tijdverdrijf.
Mensen zullen steeds meer vertrouwd raken met e-commerce, het heeft gewoon zijn tijd nodig.

Benny: Voor mij ligt de toekomst van  van e-commerce in globalisering. Wat nu een hype is, hebben wij aan de lijve ondervonden in 2003. Pas toen wij ons richtten op een internationale doelgroep zijn we beginnen groeien. Alle brands waar we vandaag voor werken doen Cross Border e-commerce. Dit biedt mooie opportuniteiten van groei, maar ook gevaarlijke uitdagingen. Buitenlandse aanbieders komen nu ook naar België en zijn vaak heel grote aanbieders.

De concurrenten zijn in principe ‘one click away’. Hoe ga je om met die harde concurrentie?

Benny: Absoluut, en het zal alleen maar harder worden. Vechten op prijs is niet echt een optie. Volgens mij moet je volop denken aan product differentiatie. Wij spelen het spel vaak vanuit de volgende veronderstelling: 20% van de mensen kopen online omwille van 'convenience', 20% omwille van uniqueness, 20% omwille van personalisatie en 40% omwille van prijs. Dit heeft ons steeds netjes winstgevend gehouden als bedrijf,  en zo hoort het ook.

Evelyne: Als een concurrent beter scoort dan Petit Mouton dan schieten we meteen in actie. Het is de bedoeling om dan nog beter te scoren. Op dat vlak zijn we natuurlijk een zeer competitieve sector. Je moet jezelf altijd proberen heruitvinden wil je blijven meedraaien.

Denken jullie dat een e-commerce beurs nieuwe mensen kan aantrekken voor je webshop?

Evelyne: Vertrouwen is cruciaal in onze oline of business. Het schept vertrouwen om het gezicht of de gezichten achter een merk of een webshop te zien. Dit is essentieel in een sector waar het vertrouwen van de consument nog aan het groeien is.

Benny: Voor de onbekende producten/diensten - ja.  Voor bekende merken - neen  Ik geloof dat dit voor minder bekende producten van zeer groot belang is. Bekende merken hebben dit minder nodig. Mensen gaan niet naar een e-commercebeurs  om te ontdekken hoe ze Samsonite koffers online kunnen kopen. Klanten gaan vaak zelf op zoek naar manieren om het online te kopen.

Evelyne: Op zo een beurs is het shopgehalte heel erg groot. Mensen komen om nieuwe producten te ontdekken en te snuisteren tussen nieuwe gadgets. Voor hen is het een fijn namiddagje shoppen.

Benny: Voor onze producten en diensten lijkt dit wel een effectieve manier. Bezoekers van de beurs willen dingen ontdekken dat ze nog niet kennen. Ik vind het wel belangrijk dat een online présence met een offline présence gecombineerd wordt, waar mogelijk.

Wat heeft jullie overtuigd om een stand te plaatsen op de eTalage beurs?
Benny: We hebben eTalage Beurs leren kennen via Bloovi. Het boeide ons om veel  aandacht te kunnen vestigen op onze service met de hoop potentiële klanten te overtuigen. We denken dat eTalage Beurs hieraan kan meehelpen. De eTalage Beurs kadert in een driedaagse, op die manier differentieert ze zich van anderen.

Evelyne: Onze grootste motivatie is het creëren van vertrouwen tussen klanten en onze webshop. Daarmee zijn we dagelijks bezig. Ik geloof dat vertrouwen opbouwen met de klanten essentieel is om te groeien als webshop.

Benny, Gift.be  werkt met dagverse producten zoals fruit en bloemen. Hoe pak je dit logistiek aan?
Wij schenken heel veel aandacht aan verpakking. Wij beschouwen onze verpakkingen toch een uniek voordeel. Snel leveren is het tweede belangrijkste element. Ondanks we een stockageruimte hebben van 5000m2 kiezen we een minimale bezetting van deze ruimte. We willen steeds met verse producten werken.

Terwijl we op de beurs kunnen gebruik maken van het ‘show me so I understand’ concept. We tonen heel specifiek waar en hoe we onze dingen verpakken. Een demonstratie is vaak veel sterker dan woorden. Daarom ga ik akkoord met Evelyn wanneer ze zegt dat vertrouwen essentieel is onze business.

In welke mate denk je dat een e-commerce beurs helpt om het vertrouwen van de consument in webshops te verbeteren? 

Evelyne: Persoonlijk lijkt de eTalage Beurs mij een heel goed initiatief, zowel voor de houders van webshops als consument. Als eigenaar van een webshop is het belangrijk om op deze manier in contact te komen met klanten en collega’s. Verder als consument is het kennismaken met de verschillende webshops, alsook de mensen achter die shops heel aangenaam en verruimend. Bovendien hebben wij als Petit Mouton al gemerkt dat mensen ons spontaan aanspreken over de webshop over de gebruiksvriendelijkheid. Dat is net het leuke aan een beurs om face to face feedback te krijgen van onze klanten.

Benny: Wij komen uit een familie van 'venters'  dus mijn ouders kenden iedere klant persoonlijk. Ik kreeg  dus die insteek  mee van thuis en is toch wel belangrijk voor e-commerce. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen een webshop van een rasechte verkoper en een andere webshop

Bedankt aan Benny en Evelyne om tijd voor ons vrij te maken. Het was aangenaam jullie beter te leren kennen.

Ben je als webshop ook geïnteresseerd?
Neem zeker een kijkje op etalagebeurs.be & etradesummit.be.

Wil je direct in contact komen met de eTalage organisatie?
- info@etradesummit.be 
- Olivier Van Baeveghem: 0468 133 037