Online shoppers hebben nu een plaats om nieuwe producten uit de buurt en verder te ontdekken en al hun favoriete producten en webshops bij te houden en te organiseren!
Storites
Wij hadden een interessant gesprek met Sara Coene en Christophe Vancoillie, co-founders van de e-commerce start-up Storites. Storites heeft nog een derde co-founder, namelijk Trinch, een groeiende webstudio uit Pittem, vertegenwoordigd door Stephan Demeulenaere.
Passie voor eenvoud
Elk van de drie partners in het Storites verhaal heeft een passie voor eenvoud in het leven, goede dienstverlening en mooie producten. Toen ze voor het eerst kennis maakten met elkaar was dit meteen ook de gemeenschappelijke drijfveer en basis voor elk van de beslissingen die gaandeweg genomen diende te worden.
Sara Coene
Sara Coene heeft meer dan 12 jaar ervaring als marketing & sales professional in de FMCG wereld en een vijftal jaar ervaring in het leiden van verbeter –en innovatieprojecten. Het dagelijks bezig zijn met vernieuwing maakte de ondernemingskriebel in haar wakker en eind 2012 ging ze dan ook voor het zelfstandig ondernemerschap als Vereenvoudigingsconsultant en als Medeoprichter van Storites.
Christophe Vancoilie
Christophe Vancoillie heeft meer dan 18 jaar ervaring als IT-consultant in de mainframe wereld. Eind 2010 resulteerde zijn passie voor internet en ecommerce in Shop-Plaza.be, een online shoppingcenter dat plaats biedt aan webwinkels. Sedert begin 2012 is hij ook actief als Social Media Coach en Adviseur, kennis die hij nu ook gebruikt om Storites mee te helpen bekendmaken bij het grote publiek.
Ondersteuning door Webstudio Trinch
Websites die er goed uitzien, die scoren in de zoekmachines en die onze klanten volledig zelf kunnen aanpassen via het bijhorende Content Management System.
Daarnaast is onze digitale marketing kennis en ver doorgedreven automatisering bij onze webshops ideaal om een project zoals Storites visueel en functioneel te ontwikkelen.
Hoe begon het Storites verhaal?
Sara: Christophe en ik ontmoetten elkaar voor het eerst eind 2011, nadat ikzelf al enige tijd op zoek was naar partners om een oud idee van me tot realisatie te brengen. Via de We Startup community kwam ik reeds in contact met een aantal mensen, maar de meesten onder hen waren al bezig met hun eigen idee en start-up en daar bleek ik dan ook geen geschikte mensen te vinden op dat moment. Voor vele anderen echter is dit de ideale omgeving om gelijkgezinden te vinden en eventuele partners.
Via gericht zoeken, kwam ik voor het eerst via via in contact met Christophe, die een online mall had opgezet met de naam shop-plaza.be. Na enkele eerste contacten bleek al snel dat we op dezelfde lijn zaten, maar het heeft nog een tijd geduurd vooraleer we echt verder gingen bouwen aan ons idee. Die tijd was noodzakelijk om elkaar beter te leren kennen, maar ook om er een gezamenlijk verhaal van te maken. Christophe had Shop-Plaza, ik had een eigen concept bedacht en uiteindelijk zijn we in samenwerking met Trinch Webstudio tot het concept gekomen dat we nu uitgewerkt hebben.
We houden allemaal zeer van het concept omdat het onze waarden en passie voor eenvoud, mooie producten en online diensten aanbieden combineert.
Werken jullie met funding?
Christophe: Momenteel niet. We werken momenteel met eigen energie en middelen van de verschillende partners en zullen binnenkort evalueren welke volgende stap we nemen. We wilden zeker in het begin zelf de richting bepalen en zonder teveel kosten te maken een mooi concept in de markt zetten. Indien binnen enkele maanden blijkt dat we funding nodig hebben om de nodige groei te maken, zullen we dat zeker verder bekijken.
Hou eenvoudig je favoriete producten en webshops bij met Storites.
Wat bieden jullie aan met Storites?
Storites biedt een platform aan waarop webshops eenvoudig producten uit hun webshop kunnen aanbieden en waarop gebruikers, de zogenaamde online shoppers, hun favoriete producten kunnen aanvinken en organiseren in handige categorieën.
Shoppers gaan dit niet enkel kunnen doen met producten op Storites, maar ook met andere producten en shops die ze online ontdekken en willen bijhouden.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je een leuke webshop ziet, maar op dat moment niet echt iets nodig hebt. Enkele weken later bedenk je dat je een geschenk voor je vriend moet kopen en dan ben je die webshop al lang weer vergeten.
Ook gebeurt het dat je twijfelt over de aankoop van een product. Je moet nog wat sparen, of je wilt nog verder zoeken en vergelijken. Dan is het handig dat je het product kan bijhouden in één van je categorieën en er later kan op terugkomen.
We worden wel eens een ‘niche Pinterest’ genoemd, wat in zekere zin klopt en we hebben er ons ook door laten inspireren, maar toch zijn er ook heel wat verschillen. Zo willen we de favoriete producten en shops privé houden, zolang de shopper dat wenst. In een later stadium zullen we ook delen toelaten, maar dit blijft de keuze van de shopper en zal ook zeer transparant zijn.
Ook is van bij de start zeer duidelijk waar het om draait: het is een online shopping website, geen sociaal netwerk waar gaandeweg reclame en producten verdoken op verschijnen. Op Storites ga je surfen als je geïnteresseerd bent in shopping, in mooie merken en leuke webshops met een verhaal.
Hoe werkt het voor webshops?
Er zijn verschillende mogelijkheden voor webshops om actief te zijn op Storites.
Je kan zeer laagdrempelig starten met een gratis optie, waarbij een webshop tot 5 producten gratis kan plaatsen op de site. Dit is heel eenvoudig opgezet, je schrijft je in, creëert je profiel en laadt je producten snel op.
Voor grotere webshops is er natuurlijk de mogelijkheid om een automatische upload en link te maken naar hun producten.
Verder zijn er mogelijkheden om meer producten te plaatsen en een deel van je producten uit te lichten.
Shoppers en webshops. Wat is het voordeel dat ze uit Storites kunnen halen?
Shoppers kunnen eenvoudig en visueel producten en shops die ze leuk vinden bijhouden, maar ook heel veel leuke nieuwe producten ontdekken. We willen het online shopping geheugen zijn voor onze gebruikers. Je moet als mens al genoeg onthouden elke dag.
Webshops bieden we een snelle manier om extra visibiliteit en traffic naar hun website te genereren en de mogelijkheid om hun verhaal te vertellen. We zijn geen vergelijkingswebsite, maar een platform waar aandacht is voor het verhaal achter een product of webshop.
“Storites is meer dan een website of een tool – het staat voor een manier van leven en kijken naar het leven: met plezier, in eenvoud, service-gericht en met een verhaal achter elke mens en elk product.”
Waarin verschilt Storites van andere e-commerce websites?
Zoals gezegd zijn we geen vergelijkingswebsite, waar een aantal andere sites zich op richten.
Het grootste verschil is echter dat ons idee vertrekt vanuit een behoefte van de shopper om de producten en shops die hij/zij leuk vindt op een mooie visuele manier bij te houden.
Ook spenderen we veel aandacht aan het verhaal achter de webshop en het product. Elke shop en elk merk heeft een verhaal te vertellen, daar willen we dan ook de nodige ruimte en aandacht aan geven op ons platform.
De naam Storites is ook vanuit deze gedachte ontstaan:
“Every store has a story to tell, every website wants to be a favorite one, every surfer wants to store sites, shops, products and stuff… we want to help you with that. –Storites.”
Praktisch