De online handelaars in ons land hebben tijdens de afgelopen eindejaarsperiode 2012 een recordomzet gehaald van 235 miljoen euro, of 15,5 % van hun totale jaaromzet. Dat is bijna een kwart meer dan in de eindejaarsperiode van 2011. Wie online koopt, wil vooral de drukte en de stress in de winkels vermijden, wil niet gebonden zijn aan openingsuren en vindt het een gemakkelijke manier van shoppen. Populairste online producten zijn modeartikelen, multimedia, speelgoed en software. 

Onderzoek door BeCommerce

BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, onderzocht bij ruim 400 online shops (80 procent van de Belgische e-commerce markt) de verkoopcijfers tijdens de voorbije eindejaarsperiode. Uit de bevraging blijkt dat de online handelaars tijdens de periode van 26 november tot en met 30 december 2012 een omzet hebben gehaald van 235 miljoen euro. Dat is een stijging met 23,7 % tegenover vorig jaar, toen in de eindejaarsperiode nog 190 miljoen euro werd gehaald (of 14 % van totale jaaromzet).

Cyber Monday

Op Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving en traditioneel één van de beste verkoopdagen voor online handelaars, haalden de webshops 15,2 % (of 35,72 miljoen euro) van hun eindejaarsomzet. In de Sinterklaasperiode, van 29/11 tot 6/12, haalden ze 30 procent (of 70,5 miljoen euro). De grootste omzet werd gehaald in de kerstperiode, van 7 tot 31 december, nl. 54,8 procent (of 128,78 miljoen euro).

Populaire online aankopen

Online shoppers kopen vooral mode en accessoires (55%), multimedia en electronica (28 %), speelgoed (22 %), hardware en software (22 %), boeken, cd's en dvd's (17 %) en decoratie (17 %). Wie via het internet koopt, wilt vooral de eindejaarsdrukte vermijden (83 %), wil niet gebonden zijn aan openingsuren (61 %), vindt het een gemakkelijke manier van shoppen (56 %), wil de stress van het shoppen vermijden (56 %) en wil tijd winnen (44 %).

Voor de lopende koopjesperiode in de maand januari verwachten de webshops ongeveer 16.5 % van hun jaaromzet te halen. Dat is een lichte daling van de effectieve omzet tijdens de koopjesperiode in januari 2012 (17 % van de totale jaaromzet), maar wel een stijging in absolute cijfers.

Online handel in de lift

Online handel zit in België duidelijk in de lift. De totale jaaromzet bedroeg in 2012 1,52 miljard euro of een stijging van 11,8 % tegenover vorig jaar (1,36 miljard euro)

Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce: "Ondanks de economische crisis en een daling in het consumentenvertrouwen blijkt dat steeds meer mensen gewonnen zijn voor e-commerce. Toch hinkt België nog achterop in vergelijking met onze buurlanden. Er is op dit vlak nog heel wat groei mogelijk. Online handel is booming business. Belgische ondernemingen moeten hiervan profiteren, anders zullen de buitenlandse onlineshops onze internethandel snel inpalmen.