Met de start van het nieuwe jaar is het de vraag welke trends we in de komende twaalf maanden gaan zien in digitale marketing. Marketeers willen allemaal de eerste zijn met het toepassen hiervan in hun eigen digitale strategieën. Maar in hoeverre hebben ze de bestaande technieken onder de knie?

Als ze kunnen werken met de trends van vorig jaar, zoals realtime personalisatie en big data, dan is het zeker de moeite waard om naar de opkomende trends te kijken. De realiteit is echter dat veel marketeers sommige marketingconcepten nog niet beheersen, ondanks het feit dat ze al langere tijd bestaan.

Vraag jezelf dus eens af: creëren mijn digitale strategie en de technologie die ik gebruik wel de ultieme online customer experience?

Marketing is niet meer alleen het promoten van producten. Het gaat nu om waarde creëren voor klanten, relevantie bieden en bedrijven menselijk maken.

Customer experience als motor voor groei

Content consumeren via digitale media en kanalen is zeker geen nieuw fenomeen in 2015 – dat neemt juist alleen maar toe. Een eenduidige online experience via alle devices en continuïteit in klantinteracties is belangrijker dan ooit.

Hoe brengen marketeers deze interacties naar een hoger niveau? Het antwoord is vrij eenvoudig: ze investeren steeds meer in software voor digitale marketing. De verwachting is zelfs dat de markt voor digitale-marketingsoftware tussen 2014 en 2019 jaarlijks met zestien procent zal groeien.

Bedrijven die het belang inzien van het bieden van gepersonaliseerde content aan hun doelgroep – en daarbij gebruikmaken van alle marketingtechnieken die ze maar kunnen inzetten vanuit één enkel connected platform – steken met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Wanneer is big data te groot?

Zoals de naam al doet vermoeden, is big data veel: veel om tot je te nemen en te begrijpen. Maar gebruik je het op de juiste manier, dan maakt het alle verschil bij het creëren van een succesvolle marketingcampagne. De vraag is: marketeers begrijpen het belang van big data wel, maar weten ze ook waarom ze het nodig hebben?

Veel marketeers raken bij het verzamelen van data ondergesneeuwd door de overvloed aan gegevens. Echter, degenen met de juiste technologie en de juiste digitale strategie omarmen de mogelijkheden.

Data geeft je inzicht in wie je klanten zijn en wat hun behoeften zijn, zodat je het aankoopproces daarop kunt afstemmen. Aangezien je zelf ook consument bent, weet je vast hoe frustrerend het is om irrelevante content voorgeschoteld te krijgen.

Relevantie staat in de spotlights

Content, context en personalisatie zijn allemaal modewoorden en trends die vanaf 2014 overal te horen waren. Als je succesvol wilt blijven, moet je deze nu toevoegen aan je dagelijkse vocabulaire en digitale-marketingstrategieën.

De data die je over je klanten verzamelt, fungeert als basis voor alle toekomstige interacties. Zo kun je context behouden en het gesprek personaliseren. Het heeft geen zin om tennisschoenen te verkopen aan een voetballer. Op deze manier draag je niet de juiste boodschap uit en verlies je de interesse van een potentiële koper.

2015: het jaar van customer experience

Geef je digitale marketing deze winter een boost en meld je aan voor de Sitecore Winter Camp online-seminars. De eerste is in de week van 12 januari 2015. Dankzij samenwerking met toonaangevende bedrijven en keynote-experts in digitale marketing en social media helpt Sitecore je 2015 goed te beginnen op het gebied van online customer experiences en je digitale-marketingstrategie.

In de gratis webinars staan veel issues centraal waarmee digitale marketeers vandaag de dag te maken hebben. Breng je digitale marketing naar een hoger niveau en begin 2015 met een krachtige digitale-marketingstrategie.