Het einddoel van storytelling in content marketing is ervoor zorgen dat uw publiek meer aansluiting vindt met uw bedrijf, en dit op een persoonlijker en emotioneler niveau. Deze verbinding moet uiteindelijk leiden tot het creëren van loyale klanten voor uw bedrijf. Wanneer uw klanten loyaal zijn, mag u hopen dat ze niet alleen langer blijven, maar dat ze ook verwijzen naar uw producten en diensten. Bedrijven die aan Storytelling doen, vertellen graag een verhaal.

Storydoing is opgebouwd rond de notie dat er bepaalde bedrijven bestaan die hun merk of producten en diensten door middel van een specifiek verhaal aan de man brengen.

Storydoing bedrijven tonen wat ze doen in plaats van het te vertellen

Storydoing is opgebouwd rond de notie dat er bepaalde bedrijven bestaan die hun merk of producten en diensten door middel van een specifiek verhaal aan de man brengen. Er zijn er echter maar enkele die het verhaal niet alleen verkopen, maar ook echt tot leven brengen.

Wie heeft dit eigenlijk bedacht?

Ik ben tot de vaststelling gekomen dat het bedrijf dat de term Storydoing heeft uitgevonden, een boek geschreven heeft, met als titel True Story, waarin wordt beschreven hoe u als bedrijf zelf aan storydoing kunt doen. Zij gebruiken deze methodologie om bedrijven, merken en producten opnieuw uit te vinden.

Bedrijven die uitblinken in storydoing, slagen er bijvoorbeeld in om hun kosten voor betaalde media aanzienlijk te doen dalen.

Tegenwoordig passen heel wat bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren de principes van storydoing toe om zich op grote schaal te ontwikkelen – van start-ups en ondernemers tot corporate bedrijf. Ook zijn er steeds meer bedrijven die de nodige interne herstructureringen doorvoeren om op deze nieuwe manier te gaan werken.

De reden daarvoor is duidelijk: wanneer het goed wordt uitgevoerd, zorgt storydoing gewoonweg voor een betere werking van het bedrijf. Bedrijven die uitblinken in storydoing slagen er bijvoorbeeld in om hun kosten voor betaalde media aanzienlijk te doen dalen – soms zelfs tot nul.

Ze hebben een duidelijker gedefinieerde ‘Purpose’ dan andere ondernemingen.

Maar er zijn nog meer voordelen. Een van de andere kenmerken van bedrijven die aan storydoing doen, is het feit dat ze een duidelijker gedefinieerde doelstelling ‘Purpose’, hebben dan andere ondernemingen; iets wat nog verder gaat dan het creëren van waarde voor de aandeelhouders of het maximaliseren van de winst. Deze eigenschap schept vaak een intense loyaliteit tussen de klanten en de werknemers.

Maar hoe kunt u zien of een bedrijf aan storydoing doet?

Dit zijn de belangrijkste kenmerken:

  1. Het bedrijf heeft een verhaal.
  2. Het verhaal omvat een grootse ambitie om de wereld of de levens van de mensen te verbeteren.
  3. Het verhaal wordt begrepen en gecultiveerd door alle leidinggevenden, niet enkel diegene die zich met marketing bezighouden.
  4. Met het verhaal wordt tastbare actie binnen het bedrijf gestimuleerd: productontwikkeling, HR-beleid, verloning etc.
  5. Deze acties dragen bij tot een samenhangend geheel.
  6. De klanten en partners worden gemotiveerd om met het verhaal mee te leven en maken er actief gebruik van om hun eigen verhalen te promoten.

Vandaag de dag is een duidelijk en uniek verhaal van cruciaal belang voor het opbouwen van een merk. Toch moet er een onderscheid worden gemaakt tussen het verspreiden van uw verhaal – storytelling – en het tot leven brengen ervan, storydoing genaamd. Inzicht in het verschil tussen beide en ervoor zorgen dat u als bedrijf meer neigt naar laatstgenoemde is fundamenteel voor het opbouwen van een onderneming.

“Een bedrijf zonder verhaal is een bedrijf zonder strategie” -- Marc Andreessen

Waarom is het verspreiden van een merkenverhaal zo moeilijk?

Middelen die vroeger relatief schaars waren, zijn er vandaag in overvloed. In het voorbije decennium is het aantal merken (en verhalen) verviervoudigd. Dat is grotendeels te danken aan het internet, maar ook de hoeveelheid kanalen via dewelke merken hun verhalen kunnen delen en vertellen is geëxplodeerd. Tien jaar geleden bestonden YouTube, Twitter enz. gewoonweg niet. Zelfs Facebook was nog maar net ontsproten aan het brein van Mark Zuckerberg en stond dus pas in zijn kinderschoenen.

Deze overvloed en versplintering hebben een enorme druk gelegd op de twee middelen die waarschijnlijk het belangrijkst van allemaal zijn: tijd en geld. Het verspreiden van uw   merkenverhaal in de huidige verbonden wereld is ingewikkeld,   moeilijk, duur en steeds inefficiënter. Een flink publiek vinden en verenigen is bijna een huzarenstukje.

Talrijke agentschappen en partners zijn nodig om de brede  waaier aan juiste inhoud voor het juiste medium te creëren. Het  doorbreken van al de rommel en troep die er te vinden is door middel van een samenhangend verhaal is zo mogelijk nog lastiger. Deze ontwikkelingen hebben de merken geen goed gedaan. De waarde in de ogen van de consument gaat er ook op achteruit en samen daarmee, vermoed ik, de marges die de merkwaarde in het verleden heeft gegenereerd.

Hoe helpt storydoing dan uwe influencer marketing?

Als het verspreiden van uw verhaal niet volstaat, hoe kunt u er dan voor zorgen dat het verhaal van uw merk en product effectief in de wereld wordt gedeeld? Maak gebruik van de mensen zelf. Het goede nieuws hierbij is dat de krachten die verantwoordelijk zijn voor de explosie en versplintering van de media de mensen tegelijkertijd invloedrijker en machtiger dan ooit hebben gemaakt.

De reden waarom dit zo belangrijk is, is dat mensen van nature storydoers zijn. Ze gebruiken het verhaal van uw merk of onderneming om deels hun eigen verhaal te vertellen. Mensen kopen met andere woorden geen producten, maar ondernemen acties die hun eigen verhaal vooruithelpen. 

Van jongs af aan leren we dat we ons persoonlijke verhaal sturen via onze acties – onze daden naar andere mensen toe maar ook voor een stuk de auto’s waarmee we rijden, de kledij die we dragen. Al deze keuzes vormen de componenten die de mensen rondom ons gebruiken om het verhaal van een persoon op te bouwen.

Het goede nieuws hierbij is dat de krachten die verantwoordelijk zijn voor de explosie en versplintering van de media de mensen tegelijkertijd invloedrijker en machtiger dan ooit hebben gemaakt.

Ik ben er zeker van dat niet alle lezers op die manier over zichzelf denken, maar u bent het er ongetwijfeld mee eens dat sommige mensen dit echter op een zeer actieve manier doen. Sommigen beïnvloeden zelfs hun nabije omgeving door hun ervaring met uw merk te delen en het, laten we hopen, aan anderen aan te bevelen.

Waarom delen influencers uw verhaal?

Volgens de Consumer Insights Group van de New York Times:

  1. zegt 49 % dat ze door informatie te delen, anderen kunnen laten kennismaken met producten die zij goed vinden en mogelijkerwijs hun mening kunnen veranderen of tot actie aanzetten.
  2. zegt 85 % dat het lezen van andermans reacties hen informatie en gebeurtenissen helpt te begrijpen en verwerken
  3. deelt 78 % informatie online omdat dit hen in staat stelt om in verbinding te blijven met mensen met wie ze anders geen contact zouden hebben.
  4. deelt 73 % informatie omdat het hen helpt in contact te treden met anderen die hun interesses delen.
  5. deelt 69 % informatie omdat ze zich daardoor meer betrokken voelen in de wereld.
  6. deelt 84 % informatie omdat het een manier is om organisaties of zaken te ondersteunen waar ze achter staan.
  7. deelt 68 % informatie om de mensen een beter inzicht te geven in wie ze zijn en waar ze om geven.

Waar ligt het verschil met de oudere marketingtechnieken?

Delen is niet nieuw. Het maakt inherent deel uit van onze menselijke natuur. Vandaag de dag gaat alles echter uitzonderlijk snel, dankzij het volume aan inhoud, de grotere verzameling bronnen, het aantal mensen dat deelneemt en de verhoogde frequentie.

Ken jij bedrijven die aan storydoing doen?

Storydoers zijn anders gestructureerd. Ze plaatsen allemaal hun verhaal in het middelpunt van hun onderneming en incorporeren het in hun producten en diensten. Ze weten waar ze voor en waar ze tegen zijn.

Het verhaal van Target gaat over het democratiseren van stijl en het tot een hoger niveau tillen van het alledaagse. Deze winkelketen was de eerste die ging samenwerken met gerenommeerde ontwerpers en hun creaties voor iedereen toegankelijk maakte.

Bedrijven die aan storydoing doen, hebben steeds hun missie voor ogen. Ze definiëren een ambitie die verder reikt dan een commercieel verlangen en die zichtbaar is in alles wat ze doen. De grootste of de financiële kampioen worden is geen missie. Een missie moet anderen uit zichzelf kunnen inspireren. De mensen moeten worden aangezet om zich achter de missie te scharen en ze te verkondigen.

• De missie van Zappos is het creëren van een fantastische klantenervaring, ongeacht de kosten. Het bedrijf incorporeert dit principe in zijn gehele cultuur en geeft zijn medewerkers van de klantendienst zelfs geld om ontslag te nemen wanneer ze hun job niet graag doen.

De vijand is een slechte dienstverlening… en dat brengt me meteen bij het derde voorbeeld van goede storydoing.

Storydoing bedrijven hebben een duidelijke 'vijand'

• JetBlue werd gecreëerd als antwoord op de koele en eerder brute ervaring die door de grote nationale luchtvaartmaatschappijen werd geboden. De missie van JetBlue was naar eigen zeggen om “menselijkheid terug te brengen in de luchtvaart”.

Het bedrijf deed dat niet door middel van slagzinnen zoals “fly the friendly skies”, maar liet het merken in de klantenervaring: één enkele reisklasse. Lederen zetels voor iedereen. Satelliettelevisie voor iedereen. Onbeperkte (en gratis) snacks voor iedereen.

In de huidige geconnecteerde wereld zal een verschuiving van storytelling naar storydoing uw bedrijf niet alleen efficiënter en effectiever maken, maar ook fundamenteel meer de moeite waard, voor uw klanten én uw personeel (en misschien zelfs voor de hele wereld).

 

Bron foto : Shutterstock