Paid, owned, shared en earned media of kortweg het PESO-model. Deze termen vliegen je om de oren in marketing meetings. Maar wat kunnen deze soorten media betekenen voor de conversaties over je merk?

Meteen meer lezen over conversatiemarketing? Download nu gratis het handbook.

Een kleine opfrissing:

  • Betalende media (paid media) is de mediaruimte die je aankoopt zoals advertenties, reclamespots en online banners.
  • Eigen media (own of owned media) zijn de kanalen die je zelf beheert zoals websites, blogs of social media profielen.
  • Gratis media (earned media) of ook wel ‘free publicity’ of editoriale aandacht genoemd is de tegenhanger van betalende media en is dus de media-aandacht die gratis wordt verspreid via mediarelaties, bloggers en andere ‘influencers’.
  • Gedeelde media (shared media) is een vorm van co-creatie waarbij je het publiek toelaat om zelf bijdragen te leveren via bijvoorbeeld social media in de vorm van aanbevelingen, beoordelingen of commentaren.

(bron: Mashable

Van Mad Men naar Talking Men

In de Mad Men-reclametijden, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden, was ‘paid media’ het normaal. Je kocht voor enkele miljoenen aan mediaruimte in massamedia en de verkoop volgde vanzelf.

Vandaag zijn het andere tijden: meer concurrentie, meer nichedoelgroepen en een versnipperd medialandschap zorgen ervoor dat conversaties over merken terug centraal staan. De marketeer die mensen kan doen praten over zijn merk bij de juiste doelgroep en liefst op een positieve manier, is de winnaar. Want consumenten kopen vandaag op basis van beoordelingen en aanbevelingen op internet en sociale media.

Conversaties in het PESO-model

Earned en shared media zijn de mond-tot-mond reclame van vroeger.  Alle merken verdringen zich daarom om aan bod te komen in conversaties. Nog niet iedereen heeft begrepen dat je dat beter niet op een storende manier doet. Wél door relevante content aan te bieden en de consument te laten kiezen of en wanneer hij jouw verhaal oppikt en in het beste geval meeneemt op zijn ‘customer journey’ (de reis die consumenten afleggen op weg naar een aankoop).

Paid media dan maar begraven?

Zijn betalende media dan dood? Helemaal niet. Het is nog altijd een uitstekende manier om conversaties op te starten. En via je ‘owned media’ kan je nog wat hout op het vuur gooien en relevante content aanbieden die eenvoudig verspreid en gedeeld kan worden. En dan? Loslaten en de consument zijn werk laten doen.
Maar... Inderdaad. Wie geen uitstekend product kan voorleggen omringd door sterke content, gaat er onverbittelijk tussenuit in de nieuwe conversatiestrijd.

Download nu gratis het handboek over conversatiemarketing. Steven Piessens spreekt op 2 juni om 14u20 op het uitverkochte Conversion Day (main conference stage).