Meer en meer zoekopdrachten komen vanuit smartphones en tablets. Dat mobiel sterk gegroeid is, is een feit. We leven dan ook in en “mobile-first wereld”. Sridhar Ramaswamy gaf tijdens de recente Google Performance Summit nog aan dat de verschuiving naar mobiel niet iets is wat aan het gebeuren is, maar wat reeds heeft plaatsgevonden. Hierdoor komt Google met vijf grote verandering om nog beter in te spelen op deze “mobile-first wereld”. We zetten ze op een rijtje:

1. Tekstadvertenties in Google Maps

Consumenten zijn steeds op zoek naar winkels, restaurants, bedrijven, hotels en dergelijke via hun smartphone. Naast het feit dat een derde van alle zoekopdrachten lokaal gebonden is, is het dus logisch dat Google hier ook op inspeelt. Vanaf nu is het mogelijk om tekstadvertenties in Google Maps te laten verschijnen.

De advertenties op Google Maps zijn dan ook ideaal voor bedrijven om mensen naar de bedrijfslocatie te sturen. De zoekadvertenties worden zowel in de desktop versie als in de mobiele variant van Google Maps weergeven. Op de mobiele apparaten kunnen advertenties voorzien worden van een knop ‘bellen’ of een button ‘routebeschrijving’.

De lokale zoekadvertenties in Google Maps worden weergeven op twee plaatsen: in de lijst met zoekresultaten onder het zoekvak en op de kaart, dit in de vorm van een paars pictogram met de bedrijfsnaam.

Als de gebruiker op de pictogram of de advertentie klikt, wordt de advertentie uitgevouwen en wordt er informatie over het bedrijf weergegeven.

Advertenties op desktopversie

2. Expanded Text Ads

Eerder dit jaar verdwenen de tekstadvertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten, maar met de nieuwe Expanded Text Ads, die vanaf 26 oktober 2016 zullen worden ingezet, komt er dus meer plaats voor advertenties binnen Google AdWords. De Expanded Text Ads zullen twee keer zo groot zijn vergeleken met de huidige tekstadvertenties. Zo komen er bijvoorbeeld twee headlines in de plaats van één. Daarnaast zal er ook een beschrijvingsregel meer bestaan, die maximaal 80 tekens mag bevatten.

Op deze manier komen de tekstadvertenties beter naar voren op desktop en alle mobiele apparaten. De verwachtingen zijn dan ook dat het klikratio met 20% zal toenemen.

Huidige tekstadvertentie (links) ~ Expanded Tekst Ad (rechts)

3. In-store conversies

De ondersteunende waarde van online naar offline is nog steeds moeilijk te meten. Consumenten klikken op de tekstadvertenties en kopen vervolgens in een fysieke winkel, maar nergens wordt geregistreerd dat die aankoop komt door de eerder geziene online advertentie. Google speelt hierop in door in-store conversions in het leven te roepen, om zo de ondersteunde waarde van online naar offline beter te kunnen meten.

Hoe gaat Google deze conversies meten? Heel simpel eigenlijk. Gegevens over winkelbezoeken zijn op basis van anonieme, verzamelde statistieken. AdWords maakt gemodelleerde aantallen door huidige en historische gegevens te gebruiken voor het aantal mensen dat op de advertenties klikt en later de winkel bezoekt.

Niet iedereen zal gebruik kunnen maken van de in-store conversions. De adverteerder zal namelijk aan onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De adverteerder moet over meerdere winkellocaties beschikken in de in aanmerking komende landen.;
  • De adverteerder moet minimaal duizenden advertentieklikken behalen en er moeten veel bezoeken aan de winkelpunten gebracht worden;
  • De adverteerder moet over een Google ‘Mijn Bedrijf-account’ beschikken dat bovendien gekoppeld is aan het desbetreffende AdWords-account;
  • Alle winkellocaties moeten aangemaakt worden in het Google ‘Mijn Bedrijf-account’.

4. Responsive Display Ads

Ook op het gebied van Display denkt Google aan het mobiele verhaal. Met de Responsive Display Ads hoeven adverteerders binnenkort enkel nog een URL, kop, beschrijving en afbeelding te geven en Google maakt hier dan automatisch een responsive displayadvertentie van. Daarnaast nemen deze Responsive Display Ads ook de ‘look’ van de plaatsing of app over. De Responsive Display Ads lijken een kleine verandering, maar zullen wel een grote impact hebben. Zo kunnen ze bannerblindheid voorkomen en een positieve uitwerking hebben op de CTR. De verwachting is dat deze Responsive Display Ads later dit jaar zullen worden uitgerold.

5. Nieuwe biedingsmogelijkheden

Voorheen was het niet mogelijk om aparte biedingen in te stellen voor tablets. Dit was jarenlang een grote ergernis van vele adverteerders, maar vanaf het derde kwartaal van 2016 zal het mogelijk zijn om biedingen via een bod aanpassing bij te stellen. Kortom: adverteerders zullen in de nabije toekomst hun biedingen kunnen instellen voor zowel, computers, tablets als smartphones.