South By Southwest in het Texaanse Austin is veruit de meest inspirerende conferentie: tal van bedrijven uit de interactieve, film- en muzieksector komen er samen. Moet het nog gezegd dat ook VR een belangrijke pijler van SXSW is? Wereldwijd zakten VR experts af naar deze broedplaats van innovatie, en onthulden volgende inzichten: 

#1 VR is nog steeds hét computingplatform van de toekomst

VR doet het dit jaar erg goed, al zien we dat het enkele plaatsjes inboet op de Gartner Hype Curve. Niets om bezorgd over te zijn, want het brengt ons net dichter bij ons ultieme doel: het plateau van productiviteit. Dat is de laatste stap in de cyclus die elke nieuwe technologie doorloopt.

Het begint allemaal met een aanzet tot innovatie, gedreven door de eerste proof-of-concepts. Die eerste fase leidt al snel tot een piek in verhoogde verwachtingen, waar heel wat succesverhalen opduiken -hoewel de markt nog niet helemaal overtuigd lijkt te zijn. 

Meteen daarna volgt een dal van ontgoocheling, waar her en der implementaties mislukken. Op dit punt is het van groot belang dat technologiebedrijven hun producten verbeteren en dat content creators verder experimenteren met de manier waarop ze verhalen brengen. Zo blijven early adopters tevreden en betrokken. Dat schept dan weer verlichting en tegelijk wordt ook de toegevoegde waarde van de technologie duidelijk - met algemene marktadoptie en -interesse als resultaat. In een laatste fase volgt dan het beoogde plateau van productiviteit, die sweet spot. Het belooft een spannende rit te worden!

Vandaag moet VR haar meerwaarde nog bewijzen aan het grote publiek, en het is niet voldoende om mensen een VR-bril te laten opzetten. Nee, we hebben een doordachte aanpak nodig. Merken die succes willen boeken met VR, moeten zich sterker focussen op interactiviteit en de betrokkenheid met hun doelpubliek. PlayStation VR, bijvoorbeeld, breekt haast potten met maar liefst 915.000 verkochte units sinds haar marktintroductie in oktober. Deze stap in het VR-maturiteitsproces is cruciaal en we verwachten dat heel wat startende VR-bedrijfjes er binnenkort aan zullen geloven. Een ding is zeker: wie als bedrijf de komende 12 tot 18 maanden overleeft, doet dat in de toekomst ongetwijfeld ook.

#2 Met sterke content kunnen we de toegankelijkheid en betrokkenheid verhogen voor het grote publiek

Het heeft een tijdje geduurd, maar de VR hardware staat eindelijk op punt. Akkoord: alles kan beter, maar we zijn op goede weg. De content voor die platformen, daarentegen, hinkt een beetje achterop. En die hebben we net nodig om VR toegankelijker te maken voor het grote publiek, om vervolgens betrokkenheid op te wekken. De krachtige hardware is er, en de beschikbare bestandsformaten gaan er met rasse schreden op vooruit. Nu resteert enkel nog kwalitatieve storytelling. Want die hebben we nu eenmaal nodig om het grote publiek te overtuigen van de meerwaarde van VR. 

Toch bestaat er geen handleiding voor storytelling in VR. Daarom is het aan de VR community om zelf die richtlijnen vorm te geven aan de hand van concrete experimenten. De camera’s moeten blijven draaien tot we een soort van partnerships verkrijgen tussen gaming bedrijven en filmstudio’s - met meer emotie in VR als resultaat.

Tenslotte is dat net het mooie van innovatieve technologie in de praktijk: alle partijen kunnen samenwerken om zélf de regels te bepalen.

#3 Merken staan aan het roer van de VR-evolutie

Native advertising heeft zich de laatste jaren ontpopt tot een vak apart. Adverteerders beseffen als geen ander dat hun verhalen immersiever worden en beter tot hun recht komen dankzij VR.

Vandaag zijn merken dan ook de drijvende kracht achter de meest innovatieve VR-content. Als agency staan we nog voor één grote uitdaging: die merken helpen om de technologie volledig te omarmen en hen overtuigen van haar potentieel. 

Van analytics wordt verwacht dat ze een essentieel onderdeel worden, hoewel het meten van pakweg de CPM tot op heden nog niet haalbaar is.  Merken willen nu al cijfers zien, terwijl er nog een lange weg valt af te leggen. Op dit moment moeten we ons vooral toeleggen op dat menselijke aspect. Wat als we de betrokkenheid ten opzichte van VR-content konden meten? En wat als we echte bioscoopervaringen konden bieden in plaats van platte reclamevideo’s? Stel jezelf eens de vraag hoe je van jouw product een levensstijl kunt maken. En laat je gebruikers er kennis mee maken, allemaal via VR. Want pas zo creëer je hechte klantenrelaties op lange termijn.

Sta jij straks op de eerste rij en zorg jij mee voor de grote doorbraak van VR? Yondr streeft ernaar om zowel in België als in het buitenland een stevige basis te leggen. Het einddoel: VR positioneren als een waardevolle marketing- en storytellingtool. Samen maken we er een kaskraker van!