Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Gaat bpost binnenkort Zalando-pakjes in huis leveren?

Postbedrijf bpost en Zalando hebben er een geslaagd proefproject rond in-huislevering opzitten. Tijdens de herfstmaanden werden in ons land tests gedaan met een slim deurslot en dito deurbel. 'Smart home'-technologie die online shoppers toelaat de voordeur van op afstand te openen en zo de pakjesbezorger toegang te verlenen tot hun huis. Aangezien de slimme deurbel rechtstreeks is verbonden met de telefoon van de online shopper en de levering live wordt gestreamd, kan de klant alles van op afstand volgen en een gesprek aangaan met de koerier.

De deelnemers aan het proefproject reageerden alvast positief: 90% gaf aan de slimme deurbel ook na de test te blijven gebruiken. Of en wanneer deze innovatieve dienstverlening voor het grote publiek wordt aangeboden, is niet geweten. “Testen zit in ons DNA. In-huislevering zou een interessante nieuwe optie kunnen worden in ons dienstengamma en dat willen we van naderbij bekijken”, klinkt het bij Zalando.

Antwerps restaurant heeft VIP-tafel voor de perfecte Instagram-foto

Het fenomeen is inmiddels goed ingeburgerd: mensen die op restaurant hun smartphone bovenhalen voor een perfect plaatje van het gerecht dat ze voorgeschoteld krijgen. Nog voor ze de eerste hap naar binnen hebben gewerkt, wordt die smakelijke foto al op Instagram gezwierd.

Bij het Japanse restaurant Okoz in Antwerpen hebben ze daar iets origineels op gevonden: een Instagram VIP-tafel met professionele belichting waarbij de gasten zelf de intensiteit en de kleur van het licht kunnen regelen. Gedaan met die vervelende schaduw in je bord. En nu maar hopen dat je eten nog niet koud is.

Boyan Slat laat zich niet ontmoedigen door falend opruimsysteem

Het zit Boyan Slat en zijn The Ocean Cleanup voorlopig niet mee. Nog geen twee maanden nadat de Nederlandse ondernemer van start ging met het opruimen van de Great Pacific Garbage Patch, de gigantische berg drijvend afval in het oceaangebied tussen Californië en Hawaï, blijkt het systeem niet naar behoren te werken. Doordat de plasticvanger te langzaam door het water beweegt, drijft het opgevangen afval weer weg uit het U-vormige opruimsysteem.

Pogingen om de snelheid te vergroten door de vorm van de 600 meter lange buis aan te passen met behulp van kabels, leverden niet het verhoopte resultaat op. Nu gaat men proberen de spanwijdte van de U-vorm te vergroten, zodat die meer wind vangt en sneller gaat bewegen. Als ook dat niet werkt, zijn er nog andere opties, zoals het plaatsen van zeilen op de buis.

“We waren erop voorbereid dat we voor verrassingen zouden komen te staan en aanpassingen moesten doorvoeren. Daarvoor hebben we onszelf een jaar de tijd gegeven”, aldus een geprikkelde Boyan Slat.

Aantal Belgische Facebook-gebruikers blijft stijgen

Facebook blijft met 2,2 miljard gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld. De opeenvolging van schandalen waar Mark Zuckerberg en de zijnen in verwikkeld raakten, heeft de populariteit van Facebook weliswaar een knauw gegeven.

Echter niet in ons land want tegen de Europese trend in is België nog steeds een groeimarkt voor Facebook. Officiële cijfers laten zien dat het sociale netwerk in het derde kwartaal 7 miljoen Belgische gebruikers telde. Dat is 4,4 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Tachtig procent van die gebruikers -of 5,6 miljoen Belgen- gaat dagelijks een kijkje nemen op Facebook, wat neerkomt op 5,6% groei.

Hoe dan ook moet Facebook zich zorgen baren over de tanende populariteit in Europa, wetende dat in de laatste twee kwartalen van dit jaar zowel het aantal maandelijkse als dagelijks actieve gebruikers behoorlijk terugliep. In het derde kwartaal logden over heel Europa 278 miljoen gebruikers dagelijks in, dat zijn er 5 miljoen minder dan in het eerste kwartaal.

Financial Times noemt Antwerpen een van de meest aantrekkelijke ondernemingssteden ter wereld

De Financial Times heeft Antwerpen voor het eerst opgenomen in haar lijst van ‘Global Cities of the Future 2018/19’, wat een prestigieuze rangschikking is voor ondernemingssteden wereldwijd.

In de lijst van ‘grote steden’ (500.000 tot 750.000 inwoners) eindigt Antwerpen in de categorie ‘connectiviteit’ heel knap op een derde plek. De ranking prijst de aanwezigheid van de haven en van nabijgelegen vliegvelden, de kwaliteit van het spoor- en wegennet, de hoogwaardige digitale infrastructuur en het aandeel van de bevolking dat digitaal geconnecteerd is.

In diezelfde categorie zien we ook Brussel opduiken, maar dan tussen de wereldsteden, op een verdienstelijke vijfde plaats.

Ook Mechelen krijgt eervolle vermelding

Daarnaast krijgt Antwerpen in het kader van de ‘fDi Strategy Awards’ een bijzondere erkenning voor ‘encouraging innovation’. De jury prijst initiatieven in de Scheldestad als StartupVillage, het Living Lab voor Internet of Things toepassingen en -veel recenter- het IoT House.

Opmerkelijk is dat Mechelen naar voren wordt geschoven als het gaat over gebruik van nieuwe technologieën. Die erkenning hebben burgemeester Bart Somers en co te danken aan de virtuele rondleiding in de stad, een vernieuwend project waarmee Mechelen de allereerste was in de Benelux.

Benieuwd naar de overall winnaar van de ‘Global Cities of the Future 2018/19’? Dat is Singapore, voor het derde jaar op rij. Terwijl Londen en Dublin hun respectievelijk tweede en derde plaats vasthouden.