Voor het derde jaar op rij publiceerde DPDgroup de E-shopper barometer, dat de actuele trends binnen e-commerce toelicht. Dit zijn de belangrijkste conclusies:

  • Nieuwe kopers zijn veeleisend: 15 procent van de e-shoppers deed minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop. Deze groep vormt een relatief klein maar belangrijk segment onder de e-shoppers. In vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hebben ze hoge verwachtingen. Ze zijn echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Ze zijn ook zeer actief op sociale media, waarderen getrouwheidsprogramma’s, schrikken er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
  • Verlaten van het winkelmandje en retours zijn inherent aan e-shopping: Terwijl 90 procent van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41 procent terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10 procent. Deze online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om in dialoog te gaan met de consument of deze gerust te stellen. Dat leidt uiteindelijk tot een betere e- shoppingervaring.
  • Cross-border zet groei verder: Ongeveer 58 procent van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) koopt op een buitenlandse website. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets kochten op een buitenlandse website overweegt 1 op 3 om dat binnenkort
    wel te doen.
  • M-commerce blijft groeien: 46 procent van de e-shoppers gebruikt een smartphone om online te shoppen (+11% ten opzichte van 2016). Alsmaar meer e-shoppers gebruiken hun smartphone voor hun online aankopen. Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials. Die zijn ook nog eens actiever dan ooit op social media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot het investeren in advertentieruimte op de sociale media.
  • Het leveringsbedrijf is belangrijk voor e-shoppers: 72 procent van alle e-shoppers vindt het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en zorgen voor een grotere tevredenheid.

Meer weten? Deze infographic biedt een handig overzicht: