Ieder bedrijf is anders en toch staan we met z’n allen voor dezelfde uitdagingen. Van digitalisering tot de focus op duurzaamheid, we zoeken allemaal naar manieren om hier het best mee om te gaan. Bij Salesforce merken we dan ook de behoefte bij onze klanten en prospecten om op een andere manier samen te werken. Daarom organiseren we regelmatig inspiratiemomenten, zodat we van elkaar leren en innovatie omarmen.

De basis van een succesvol bedrijf is nog altijd hetzelfde als pakweg 25 jaar geleden (laat me even toe mijn aantal jaren in deze business als referentie te nemen): op een zo goed mogelijke manier de klanten bedienen. Wat wel veranderd is, is de manier waarop je voor die klant een meerwaarde creëert. Organisaties moeten meer dan ooit nadenken over wat ze precies willen betekenen in de hedendaagse markt. Dat is echter niet iets wat je snel tijdens één brainstormsessie ontdekt.

Om op een doordachte manier te innoveren, vertrek je altijd vanuit de belangrijkste waarden van je bedrijf. Technologie is immers een middel om je klantdoelstellingen te bereiken en geen doel op zich. Voor veel organisaties is dit geen eenvoudige oefening, en daarom wil Salesforce voor de nodige inspiratie zorgen en innovatie bij klanten en prospecten een duwtje in de rug geven.

Inspiration Tour

Jaarlijks organiseert Salesforce een aantal inspirerende evenementen. De uitschieter is natuurlijk Dreamforce, een bijeenkomst voor klanten, partners en medewerkers van Salesforce die samen reflecteren over technologische oplossingen. Daarnaast hebben we onze Inspiration Tour, waarbij we met klanten letterlijk bij andere klanten op bezoek gaan om te kijken hoe zij oplossingen implementeren.

In San Francisco en Nederland hebben we al een paar succesvolle edities van de Inspiration Tour georganiseerd. Begin december trokken we langs verschillende Belgische klanten. Tijdens zo'n dag is het zeker niet de bedoeling om Salesforce de hele tijd in de kijker te zetten. Wel willen we tonen hoe andere bedrijven met innovatie omgaan.

Neem bijvoorbeeld Torfs, een schoenenwinkel (“shoes are a girls best friend”) die in meer dan een halve eeuw tot één van de grootste retailketens van ons land is uitgegroeid. Al die tijd was het openen van nieuwe verkooppunten hun belangrijkste uitdaging, tot een nieuwe speler op de markt verscheen…

Trouw aan eigen waarden

Zalando is in tegenstelling tot Torfs in een digitale wereld ontstaan en heeft bijgevolg een heel ander businessmodel. Torfs probeerde eerst zelfstandig mee te surfen op de golf van verandering, maar na een tijdje voelden ze toch dat het te snel ging om alles op eigen houtje te blijven opvangen. De ingesteldheid van het bedrijf zat wel goed, want ze beschouwden deze uitdaging in de eerste plaats als een kans om te groeien.

Torfs wilde daarbij vooral trouw blijven aan z’n eigen idealen: klanten helpen en een persoonlijke service aanbieden. Met de expertise van Salesforce hebben ze een inhaalbeweging ingezet, terwijl iedere vernieuwing vanuit de behoeften van de klant vertrekt. Intussen biedt Torfs het beste van twee werelden aan. Enerzijds is e-commerce in het bedrijf fors uitgebreid, anderzijds wordt technologie voor het gebruiksgemak van de klanten ook in de winkels zelf geïmplementeerd.

Om alles in goede banen te leiden, heeft Torfs in elk filiaal een digitale ambassadeur aangesteld. Die volgt de toepassing van technologische vernieuwingen en koppelt terug met feedback. Op die manier komen vanuit de bron nieuwe ideeën om de interactie met klanten te verbeteren.

Out-of-the-box

Trouw blijven aan de eigen waarden is een rode draad doorheen de succesverhalen van iedere klant. Maar hiervoor moet natuurlijk wel de juiste cultuur in een bedrijf aanwezig zijn. Er moet bovendien ruimte zijn om met ideeën te komen, ook al zijn die niet allemaal even succesvol. Dat is ook de manier waarop Besix functioneert. Dit toonaangevende Belgische bouwbedrijf heeft wereldwijd grootschalige projecten en werkte zelfs mee aan de bouw van het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa in Dubai. Bij Besix zijn ze altijd op zoek naar manieren om te innoveren en nieuwe markten te verkennen.

Soms moet je ook eens uit je comfortzone durven komen, en dat is precies wat Besix doet. Met behulp van een innovatie-funnel vertrekt het bedrijf vanuit een karrenvracht aan ideeën, waarvan er uiteindelijk maar enkele overblijven. Proberen is de boodschap, en als het niet lukt, meteen weer recht krabbelen en doorgaan.

Een goed voorbeeld van zo’n idee is het eerste duurzame hotel dat Besix met het concept A-Stay in Antwerpen opende. Inmiddels werkt de bouwgroep ook in Diegem aan multifunctionele co-living en co-working ruimtes voor professionals en reizigers.

Gravitytank

Innovatiecentra en gravitytanks zijn goede manieren om ruwe ideeën te laten ontbolsteren. Dat is ook hoe AB InBev aan innovatie doet. De biersector moet immers voortdurend innoveren om de productie duurzamer te maken. Een goed voorbeeld hiervan is een idee om te vermijden dat het etiket iedere keer opnieuw van glazen flesjes moet worden gespoeld, terwijl er even later een nieuw exemplaar wordt toegevoegd. Het bedrijf experimenteert intussen met een ingenieus systeem waarbij het label rechtstreeks op de flesjes zelf wordt geprint.

Mogelijk passeren zo nog wel honderden ideeën de revue zonder dat ze worden uitgevoerd of succesvol zijn. Maar dat is niet erg, want uiteindelijk draait het rond dat ene innovatieve idee dat echt impact heeft.

Workshop op het einde van de dag

Op het einde van de dag houdt iedere klant iets over van de inspiratie die hen wordt aangereikt. Het is dan ook niet de bedoeling dat ze andere bedrijven gaan kopiëren, maar wel dat ze zelf de juiste voedingsbodem voor innovatie creëren en ook eens nadenken over oplossingen die misschien iets minder voor de hand liggen. Niemand mag bij voorbaat geloven dat een idee in z’n eigen bedrijf onrealistisch zou zijn. Of misschien heeft een bedrijf ooit al iets geprobeerd, maar was het er toen gewoon nog niet klaar voor.

Een Inspiration Tour eindigt daarom altijd met een workshop. Wanneer klanten na het bezoek meteen in hun auto zouden stappen om naar huis te rijden, missen ze een unieke kans om te reflecteren over wat ze de voorbije dag gezien hebben. Nadenken over wat ze doen, hoe ze het doen, hoe het contact met klanten verloopt, en hoe andere bedrijven het doen. Daar draait het om.

De Inspiration Tour was een primeur in België, maar zal zeker nog wel een vervolg krijgen. Voor Salesforce is het de uitgelezen manier om op een andere manier met klanten en prospecten samen te werken, en als het ware een partner bij hun grootste uitdagingen te zijn. Wanneer de juiste ingesteldheid gekweekt is, hebben wij de technologische oplossingen die innovatie vanuit de centrale waarden van een bedrijf mogelijk maken. De zaadjes zijn geplant, nu moeten we er samen met veel toewijding voor zorgen dat er ook effectief eentje ontkiemt.