Deliverect-founders (vlnr) Jérôme Laredo, Jelte Vrijhoef, Jan Hollez & Zhong Xu

Drie jaar na de oprichting is de Gentse foodtech scale-up Deliverect op weg naar een waardering van een miljard dollar na de recente Series C-ronde waarbij het 65 miljoen dollar ophaalde. Zelfs in Silicon Valley, het mekka van de start-up wereld, zou men daar van opkijken. In ieder geval beschikt Deliverect over een aantal troeven waar veel Belgische start-ups iets van kunnen leren.

België telt met Collibra en Team.blue twee echte unicorns, jonge bedrijven in privé-handen met een waardering van meer dan 1 miljard dollar. De eerste zaadjes van Team.blue, toen nog Combell, werden echter al twintig jaar voor het bereiken van de unicorn status gezaaid. En ook Collibra timmerde een decennium lang aan deze weg.

Veel groeikapitaal nodig

Wat maakt het dan dat Deliverect, als alles goed gaat, in een Belgisch recordtempo meer dan één miljard waard zal zijn? Uiteraard spelen de marktomstandigheden mee in het voordeel. Durfkapitaal is er vandaag in overvloed en de waarderingen van verliesmakende start-ups swingen de pan uit.

Niet zelden wordt deze waarde bepaald door de jaarlijks terugkerende omzet met 30 of 40 te vermeningvuldigen. Inderdaad omzet, niet EBITDA. Want quasi altijd zijn deze start-ups nog verlieslatend. Net daarom hebben ze zoveel groeikapitaal nodig. Een bedrijf met een omzet van 25 miljoen dollar kan dus zomaar gewaardeerd worden op 1 miljard dollar omdat private investeerders de hoofdprijs willen betalen voor een te verwachten exponentiële groei.

Abstractie makend van de gunstige externe omstandigheden heeft Deliverect echter een aantal troefkaarten in handen waar veel Belgische start-ups iets kunnen van opsteken.

Probleem oplossen in groeiende markt

Eerst en vooral richt hun product - software om online bestellingen te linken aan kassasystemen van restaurants, cafés en retailers - zich op de boomende markt van omnichannel handel.

Al te veel start-ups proberen een traditionele markt te disrupteren. Dat kan succes opleveren, maar het is zeker geen makkelijke opdracht omdat klanten vaak niet open staan voor innovatieve oplossingen

Al te veel start-ups proberen een traditionele markt te disrupteren. Dat kan succes opleveren, maar het is zeker geen makkelijke opdracht omdat klanten vaak niet open staan voor innovatieve oplossingen. Deliverect vond echter een oplossing voor een probleem waarmee de sterk groeiende markt van omnichannel bestellingen sinds jaar en dag worstelt. Dergelijke ‘slipstream’ innovaties werken vaak goed omdat klanten liggen te wachten op een bedrijf dat dit probleem voor hen komt oplossen.

Voorafgaande kennis van de sector

Daarnaast waren de oprichters voldoende vertrouwd met de sector want ze hadden voor Deliverect reeds een bedrijf dat kassasystemen aanbood. Voorafgaande kennis van de industrie waarin men wil slagen, is niet zelden een essentiële succesfactor. Het geeft credibiliteit bij klanten en het laat toe om sneller te handelen binnen een vertrouwd netwerk.

Internationaal uitrolbaar

Tot slot kan Deliverect zeer makkelijk internationaal verkopen. Hun software is gemaakt om met minieme aanpassingen klanten over de hele wereld te kunnen bedienen. Te veel start-ups worstelen om buiten België klanten te vinden omdat het product sterk aangepast moet worden of omdat het verkoopproces anders verloopt dan in eigen land.

Schaalbaarheid komt meestal door een product te ontwikkelen dat een ‘plug-and-play’ oplossing biedt op een zo groot mogelijke schaal. En daar is Deliverect wonderwel in geslaagd.