Wil je als bedrijf succesvol zijn en blijven? Dan weet je dat het vermogen om je aan te passen aan nieuwe omstandigheden niet stopt na de pandemie. In 2022 is verandering het nieuwe normaal. Bij elke bedrijfsleider staat organisatorische veerkracht dankzij digitale transformatie bovenaan de agenda. Ook het opbouwen van loyaliteit onder medewerkers, klanten en partners is prioriteit. Wie niet achterop wil raken, benut nu het momentum en past zich aan de veranderende prioriteiten van werknemers, klanten en gemeenschappen aan.

Connectiviteit en hybride ervaringen

Onze werkplek evolueert razendsnel. En dus veranderen ook de verwachtingen van werknemers. Wil je als organisatie talent behouden en de productiviteit verhogen, dan zet je best in op connectiviteit en hanteer je een digital-first benadering. Teams willen flexibiliteit, autonomie en keuzevrijheid over waar, wanneer en hoe ze werken.

Bedrijven die een omgeving creëren waarin werknemers meer betrokken en geëngageerd zijn, zullen ook hun omzet zien stijgen

Het digitale hoofdkantoor is belangrijker geworden dan het fysieke. Bedrijven hebben meer dan ooit nood aan een strategie die werknemers gemakkelijke toegang biedt tot de apps en gegevens die ze nodig hebben om hun werk zo efficiënt mogelijk te doen, vanuit om het even welke locatie. Met de juiste processen en hyperautomatisering verhogen ze productiviteit, versnellen ze de time-to-market en verbeteren ze de ervaringen van werknemers en klanten. Bedrijven die een omgeving creëren waarin werknemers meer betrokken en geëngageerd zijn, zullen ook hun omzet zien stijgen.

Vooral in de wereld na de pandemie willen organisaties meer inzetten op het behoud van hun medewerkers. HR-professionals zullen steeds vaker data en analyses gebruiken om inzicht te krijgen in de gezondheid van de organisatie. Meer dan ooit is er aandacht nodig voor de gezondheid en het welzijn van werknemers. Het is aan de werkgevers om te onderzoeken wat er mogelijk is om aan deze verwachtingen van werknemers te voldoen, van passende arbeidsvoorwaarden tot flexibel werken.

Bedrijfswaarden omzetten in daden

Van klimaatverandering tot groeiende ongelijkheid, onze wereld staat voor enorme uitdagingen. En nog nooit werd er van bedrijven zo vaak verwacht dat ze een rol spelen bij de aanpak ervan. In tijden van grote veranderingen en crisissen is niet alleen investeren in onze economie belangrijk, maar ook in de veerkracht van de gemeenschap.

De toekomst behoort toe aan organisaties die verantwoord besturen, met aandacht voor het milieu en de maatschappij. Zij slagen erin om talent aan te trekken en te behouden

De toekomst behoort toe aan organisaties die verantwoord besturen, met aandacht voor het milieu en de maatschappij. Zij slagen erin om talent aan te trekken en te behouden. Weet je als leider wat CO2-voetafdruk is van je bedrijf? Is je onderneming aangesloten bij de ‘Race to Zero’, het initiatief waarbij organisaties zich engageren om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5% Celsius? In dit verhaal speelt technologie een cruciale rol.

Steeds meer bedrijfsleiders beseffen gelukkig ook dat deze aanpak veel verder reikt dan de muren van hun bedrijf. Denk als ondernemer na over de rol die je toeleveringsketen speelt in de wereld, en hoe je hele ecosysteem kan samenwerken om die wereld te verbeteren. De wereld verandert nu eenmaal, en de bedrijven moeten mee.