Als een bezoeker op je website op een knop wil klikken, aarzelt hij even. Vaak onbewust. Heb ik dat product echt nodig? Is deze site betrouwbaar? Gaan ze me niet te veel spammen? Jij moet die aarzeling wegnemen. Maar hoe doe je dat? Wat is een goede call-to-action? In dit artikel lees je er meer over maar ook op Conversion Day licht ik tal van dit soort tips toe tijdens mijn keynote talk.

- Karl Gilis onlangs verkozen tot 3de Most Influential CRO Expert wereldwijd licht dit voor jou toe. Karl spreekt ook op Conversion Day. Bekijk het programma of boek jouw ticket. -

1. Zet een geruststellende boodschap in de buurt van je call-to-action

Wie mijn 10 growth hacking tips die werken op elke website gelezen heeft, weet het al. Een geruststellende boodschap bij je call-to-action is een van die best practices die je moet kennen.

Woorden die ervoor zorgen dat de surfer niet langer aarzelt, maar overgaat tot actie.

Woorden die zorgen dat hij bestelt, een offerte aanvraagt of zich inschrijft op je nieuwsbrief. Liever vandaag dan morgen. Het is een guideline die zo goed als altijd werkt. 

2. Hoe dichter bij de actieknop, hoe beter

Zo stond op de website Bachbloesemadvies.be een opvallende, oranje button ‘Plaats in mandje’. In de buurt van die knop stond alles wat een geïnteresseerde nodig heeft om zichzelf te overtuigen en dit product te bestellen:

  • Prijs
  • Inhoud
  • GRATIS verzending
  • Onmiddellijk leverbaar


-> De gewone call-to-action bij BachBloesem

Allemaal belangrijke informatie. En allemaal behoorlijk dichtbij die oranje knop. Toch waren we overtuigd dat dit nog beter kon. Dat we de conversie konden laten stijgen.

Dus wat deden we? We zetten de geruststellende boodschap ‘Onmiddellijk leverbaar’ nog dichter bij de actieknop.


-> Onze aangepaste versie met geruststellende boodschap vlakbij de call-to-action zorgt voor 23,2% meer kliks

Een geruststellende boodschap ergens in de buurt van je CTA zetten, is dus niet voldoende. Om je bezoeker echt aan te zetten tot actie, moet zo’n boodschap in de onmiddellijke buurt te vinden zijn.

Is daarmee alles gezegd?

Neen.
Je moet er ook voor zorgen dat je goed bedoelde boodschap, niet het tegenovergestelde effect heeft. Dat hij je potentiële klant niet afschrikt.

3. Het gevaar van negatieve woorden in je geruststellende boodschap

Sommige goedbedoelde, geruststellende boodschappen schrikken je bezoeker af. En dat moet je kost wat kost vermijden.

Mijn goede vriend Michael Aagaard gebruikte deze best practice om meer bezoekers van BettingExpert.com te overtuigen om lid te worden. Vol vertrouwen zette hij het zinnetje “100% privacy, we will never spam you” vlakbij de button.

Het resultaat?

-> Spreken over spam maakt mensen blijkbaar bang: 18,7% minder inschrijvingen!

What the fuck?! 18,70% MINDER conversie! Is dit dan weer zo’n best practice die niet werkt? Neen.

"Onderschat het effect van negatieve woorden in de buurt van je CTA niet"
Tweet deze quote

Deze boodschap werkt niet 100% geruststellend, omdat ze negatieve woorden omvat:

  • Spam
  • Never

Zulke woorden wekken achterdocht op bij je bezoeker. Hij ziet die woorden staan en er borrelen allerlei vervelende gedachten op in zijn hoofd. “Waarom zouden ze zoiets zeggen?” “Waarschijnlijk gaan ze me juist wél spammen! Anders zeg je zo'n dingen toch niet?”

En BAM!

Het moment is over. Je bezoeker twijfelt weer.

4. Blijf testen! Alles kan altijd beter.

Is dit nu een verloren AB-test? Helemaal niet!

Michael besefte dat hij iets op het spoor was. Want ja, deze AB-test had een grote impact. Negatief, maar wel groot. Dat wil dus zeggen dat het element belangrijk is.

Dan komt het erop aan om te zoeken naar een goed alternatief.

Dus verandert Michael zijn geruststellende boodschap in "We guarantee 100% privacy. Your information will not be shared".


-> Dezelfde boodschap maar veel positiever verwoord, zorgt voor 19,4% meer inschrijvingen.

Met als fenomenale resultaat:

19,47% meer inschrijvingen.

Aha!

Die richtlijn werkt dus wél!

- Wil je meer tips zoals deze? Boek dan zeker een ticket voor Conversion Day 2016, op de 8 verschillende stages krijg je tal van hints en tips om meer ROI te halen uit jouw website. - 

5. Welke woorden hebben een bemoedigend effect in een actieknop?

Dat hangt af van je website en je bezoekers. Typische voorbeelden zijn:

  • Gratis verzending
  • Direct leverbaar
  • Registreren is niet nodig

Bol.com werkt bijvoorbeeld voortdurend met zulke bemoedigende woorden.


-> Bol.com zet allerlei positieve boodschappen vlakbij de CTA

Vlakbij de call-to-action vind je niet alleen de prijs, maar ook:

  • Vandaag voor 23u00 besteld, morgen in huis.
  • Gratis verzending vanaf €20.
  • 30 dagen bedenktijd.
  • Gratis retourneren.
  • Cadeautje? Laat het voor je inpakken en bezorgen.

Dat zijn zaken die je bezoeker over de streep trekken. Ze stimuleren de bezoeker en nemen zijn laatste klikangst weg.

Ook Kruidvat heeft het goed begrepen.


-> Geruststelling alom bij Kruidvat

Wie zin heeft in een lekkere kop koffie wordt gestimuleerd via volgende boodschappen:

  • Voor 19u00 besteld, volgende werkdag in huis.
  • Gratis retourneren in alle Kruidvat-winkels.
  • Bestelling gratis afhalen in alle winkels.

Ook Booking.com weet perfect hoe ze haar bezoekers een veilig gevoel kan geven.

Booking.com neemt je angst volledig weg door het gratis annuleren vlakbij de actieknop te zetten

Wat staat daar knal tussen de prijs en de call-to-action? Yep, ‘GRATIS annuleren’.
Met andere woorden: waar wacht je nog op? Je loopt geen enkel risico. Bij ons ben je veilig.

Booking.com gebruikt ook social proof als extra stimulans. Het hotel is “erg gewild”, dus het kan geen verkeerde beslissing zijn om er een kamer te boeken.

Ook schaarste is een factor die motiveert. Mensen hebben schrik om een mooie kans te laten liggen. “Slechts 2 over op onze site!” zijn woorden die de bezoeker verleiden om de kamer te boeken.

Wat leren we hieruit?

Een geruststellende boodschap bij je call-to-action zetten werkt, maar veel hangt af van de uitvoering. Let erop dat je de richtlijn correct uitvoert én dat je je geruststellende boodschap de juiste inhoud geeft.

Zorg ervoor dat er, in de onmiddellijke omgeving van je call-to-action, geen negatieve woorden staan.


-> De geruststellende boodschappen moeten echt vlakbij je CTA staan

Bovenstaande voorbeelden tonen aan dat de impact van micro-copy op conversie erg groot kan zijn. Kleine stukjes tekst kunnen je conversie de hoogte in jagen, maar ook je conversie kelderen.

Ben jij ook ooit de mist ingegaan met een foutieve geruststellende boodschap? Deel je ervaring in de comments!