Hoe herken je een ‘slechte link’ naar jouw website?

Hoe herken je een ‘slechte link’ naar jouw website?

Verwijzingen van sites met een lage kwaliteit hebben een negatieve invloed op de ranking van jouw website. Daarom is het belangrijk regelmatig alle inkomende links op te lijsten en de slechte links eruit te filteren. Wij helpen je een paar te herkennen.

Wat is een slechte link?

Een goede of slechte link wordt bepaald door de kwaliteit van de website waarop de link staat. In veel gevallen zal een slechte link snel te herkennen zijn, door een vreemde domeinnaam of extensie (bijvoorbeeld www.makemoneyonlinefreehq.com). Bij twijfel is het aan te raden de website zelf te bezoeken en te beoordelen. Indien de website waar de link opstaat een meerwaarde is voor jouw doelgroep, kan je ervan uitgaan dat het een kwalitatieve link is.

Soorten slechte links

Hier zijn vier voorbeeldcategorieën van slechte links:

1. Links van commentaren op andere websites

Er zijn veel spambots actief die dagelijks commentaren genereren. Indien jouw website in een geautomatiseerde comment verschijnt, is het belangrijk om die te verwijderen. Geautomatiseerde reacties zijn slecht voor je linkprofiel. Een andere mogelijkheid is het automatisch toevoegen van een nofollow-attribuut aan links in comments (via de instellingen in je CMS). Dan weet Google dat die link genegeerd mag worden.

2. Links met een over-geoptimaliseerde ankertekst

Ook de ankertekst, de weergegeven tekst van een URL, heeft een invloed. Meestal hebben backlinks als ankertekst de naam van de website waarnaar verwezen wordt. Ook het gebruik van de volledige URL komt veel voor. Indien de tekstlinks naar je website meerdere keren het specifieke keyword bevat dat relevant is aan de onderliggende pagina (bv. ‘www.voorbeeld.be/Allstar-Rood’ met keyword ‘Goedkope hoge rode All Star schoenen’), is dat verdacht en kan het leiden tot een lagere ranking.

3. Links met gedupliceerde content van lage kwaliteit

Er bestaan websites over een specifiek onderwerp met als enige doel om Google te misleiden en SEO links te generen. Meestal is de content van die websites van lage kwaliteit en/of gedupliceerd. Als Google dat opmerkt, heeft het een negatieve invloed op jouw linkprofiel. (bijvoorbeeld http://gokkenbelgie.be/)

4. Links van vreemde locaties

Als je website een beperkte doelgroep heeft, bijvoorbeeld enkel mensen in België en Nederland, is het vreemd wanneer er wordt verwezen van andere landen. Indien er veel backlinks afkomstig zijn van locaties die niet tot de doelgroep behoren, kan dit een negatief effect hebben op je link-profiel.

Waar vind je een opsomming van je inkomende links?

Het interpreteren van externe link data is belangrijk. Er bestaan verschillende handige tools waarmee je al de inkomende links kan oplijsten, zoals Moz’s Open Site Explorer, Ahrefs, Majestic SEO en Raven. Je hoeft enkel de URL van je website in te geven en er verschijnt een overzicht.

Hoe kan je slechte inkomende links verwijderen?

De beste manier om een slechte inkomende link te verwijderen is om de eigenaar van de website contacteren. Je kan hem vragen om jouw link te verwijderen. Als dat niet lukt, kan je de Google Disavow tool gebruiken. Daar kan je aangeven welke links van slechte kwaliteit zijn. Dan kan Google ze negeren.

Indien er backlinks naar niet-bestaande pagina’s linken (404’s) en gerelateerd zijn aan bestaande pagina’s, is het aan te raden ze door te verwijzen naar de gerelateerde pagina’s met een 301 redirect.

Door negatieve links te verwijderen loop je minder risico om afgestraft te worden bij nieuwe Google updates. Meer online marketing tips kan je vinden op de website van fairetail.be

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.420 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief