Het achtste en laatste seizoen van ‘Game of Thrones’ loopt ten einde. Binnenkort weten we wie er op de Iron Throne zit en wie roemloos ten onder gaat. De grootste en populairste televisieserie ooit heeft iedereen veel plezier en verwondering bijgebracht, maar we kunnen er ook enkele belangrijke lessen uit trekken voor marketeers. The things we do for knowledge.

In maar liefst 170 landen wordt reikhalzend uitgekeken naar de afloop van het verhaal dat begon in 1991, op de schrijftafel van George R.R. Martin. Bijna dertig jaar later zijn we dichtbij de ontknoping en uit het boeiende laatste seizoen kunnen we meer dan één wijze levensles halen.

Tegelijk is de serie een toonbeeld van uitstekend uitgevoerde marketing. De draken mogen dan wel alle aandacht naar zich toezuigen, maar de geweldig slimme campagnes die de makers er rond hebben opgezet, zorgen er ontegensprekelijk voor dat er in de eerste plaats zoveel kijkers voor te vinden zijn. Dankzij een sterke mix van online en offline strategieën zorgt HBO er consequent en vakkundig voor dat de marketingcampagnes een groot publiek aanspreken, de loyaliteit van de kijkers versterken en resulteren in een hoge mate van engagement.

Dit zijn enkele onmisbare marketinglessen uit het allerlaatste seizoen van ‘Game of Thrones’:

1. Gebruik locaties om spanning op te bouwen

Om de hype voor het laatste seizoen op te bouwen, lanceerde HBO een wel heel bijzonder initiatief: de zender stuurde fans op een wereldwijde tocht, op zoek naar zes replica’s van de Iron Throne. Via sociale media kregen de avonturiers tips en subtiele aanwijzingen om ze te vinden en hen op te eisen. Het resulteerde in een grootse zoektocht waarbij ook de mensen thuis mee konden zoeken. En dat voor een verwaarloosbaar budget.

De les? Kleine stukjes informatie vergroten de honger naar het volledige verhaal. Always leave them wanting more geldt niet alleen in showbizz, maar ook voor alles dat met verhalen te maken heeft. Met relevante brokjes content op het juiste moment wakker je de interesse aan en zullen je volgers reikhalzend uitkijken naar je volgende bericht. Verklap dus nooit zomaar de clue!

2. Vergroot de hype met de juiste partners

Vele handen maken licht werk. Het is nooit verkeerd om het alleen te proberen, maar een strategische samenwerking met een ander merk kan de impact van jouw inspanningen exponentieel vergroten. Dat beseften ze ook bij HBO: Bierbrouwerij AB Inbev maakte een reclamespotje gebaseerd op ‘GoT’ voor de peperdure advertentieplekken van de Amerikaanse ‘Super Bowl’. Ook Oreo maakte een gelijkaardige campagne op en beiden gingen haast meteen viraal.

De les? Als de combinatie klopt en de uitvoering is kwalitatief genoeg dan kan co-branding een uitstekende manier zijn om nieuwe klantsegmenten te bereiken. Trouwe fans (zowel van de merken als van de producten) vinden het fantastisch als populaire merken op onverwachte manieren met elkaar samenwerken. Iedereen wint: de fans krijgen leuke content en de merken krijgen nieuwe bronnen voor klantgegevens en – hopelijk – nieuwe klanten.

3. Doe niets overhaast

Terwijl de vele fans zich elke week verlekkeren op een nieuwe aflevering van hun favoriete serie, klinkt er toch steeds meer kritiek. De regisseurs en schrijvers wijken steeds meer af van het geëffende pad dat Martin voor hen voorbereidde. Ergens begrijpelijk (Martin loopt ondertussen al bijna twee volledige boeken achter!), maar langs de andere kant zorgt het ervoor dat de makers ook steeds meer afwijken van wat de serie in de eerste plaats tot zo’n kijkcijferkanon maakte. De serie werd geroemd om zijn slimme politieke spelletjes en de diepgaande weergave van de personages. De laatste tijd lijkt de tijdsdruk echter zwaar door te wegen, met een algemeen gevoel van overhaasting tot gevolg. Niet alle fans kunnen dat verdragen.

De les? Denk goed na over je plannen en de uitvoering ervan. Probeer niet overhaast te werk te gaan, maar neem je tijd. Je volgers en klanten verkiezen kwaliteit boven snelheid of kwantiteit. Maar wees natuurlijk ook niet té traag; zoek de juiste balans en vertel steeds een coherent verhaal.

Zet je dus schrap voor het spannende laatste seizoen van GoT en bedenk ondertussen hoe je je marketingactiviteiten naar een nog hoger niveau kunt tillen door middel van zeer gepersonaliseerde interactie met je trouwe klanten. De troon gaat misschien aan je neus voorbij, maar je profiteert wel van meer engagement en een hogere ROI. En ook dat is de moeite meer dan waard.