Ho ho ho: zo houd je het kerstgevoel op je marketingkanalen vast

Ho ho ho: zo houd je het kerstgevoel op je marketingkanalen vast

Het is bijna kerstfeest! Een jaarlijkse hoogdag wanneer het aankomt op cadeautjes, en laat ons eerlijk zijn: massaconsumptie. In de straten is het gezellig druk en in de fysieke winkels is het rond deze tijd van het jaar vaak een overrompeling van jewelste. Eén op de twee Belgen wendt zich voor zijn kerstaankopen ook tot het internet. Marketeers weten dat een goede voorbereiding alles is, dus zijn ze er al maanden mee bezig. Maar hoe houd je dat kerstgevoel ook vast tijdens deze periode? Deze drie tips kunnen daarbij helpen.

Tip 1: christmas is all around

Billy Mack zong het al in ‘Love Actually’ maar het is echt zo: Kerstmis zie je overal. Met andere woorden, merken mogen gerust all the way gaan wanneer het aankomt op kerstsfeer. Een kerstboom of kerstdecoratie in fysieke winkels is zeker een stap in de goede richting, maar zorg ervoor dat alle kanalen kerstsfeer uitstralen, zowel online als offline.

Netflix is daar bijvoorbeeld een kei in. Rond de kerstperiode lanceren ze kerstfilms aan de lopende band. De streamingdienst heeft zelfs een aparte filter ‘feestdagen’. Dit jaar lanceerde Netflix maar liefst 8 (!) nieuwe kerstfilms. Daarnaast kunnen geabonneerden genieten van echte kerstklassiekers als ‘The Holiday’ en ‘Love Actually’.

Maar het kerstgevoel zit soms ook in de kleine dingen verstopt: vorig jaar paste Spotify haar lay-out aan tijdens de feestdagen. Er dwarrelden sneeuwvlokjes van het scherm en de afspeelbalk had de vorm van een rood-wit gestreepte candybar. Kleine aanpassingen met een groot (kerst)effect!

Tip 2: vermijd email tsunami’s

Het aantal e-mails dat consumenten ontvangen tijdens deze periode is immens. Merken belagen hun klanten met advertenties, kortingen en andere aankondigingen. Verloren moeite zo blijkt, want maar weinig mensen lezen effectief hun e-mails tijdens de kerstperiode. E-mailmarketeers sparen hun energie beter voor een andere, meer doeltreffende strategie.

Een voorbeeld is John Lewis, de Britse warenhuisketen, waar alles draait rond hun jaarlijkse kerstadvertentie. Eén televisiespot brengt het hele land in ontroering. Ze zijn zelfs zo populair dat mensen er echt op zitten te wachten. De advertentie van vorig jaar met John Lennon haalde op YouTube zelfs meer dan 14 miljoen views. Wanneer mensen bewust een advertentie gaan opzoeken, dan weet je als merk dat je in je opzet geslaagd bent.

Probeer je boodschap op een juiste manier te brengen, een manier die tegelijkertijd feestelijk en subtiel is en past bij de sfeer waarin klanten zich op dat moment bevinden: denk aan de warmte, de gezelligheid, het samenzijn met familie en vrienden.

Als een mailing versturen toch de beste manier blijft om met consumenten te communiceren, houd dan rekening met deze vier basisregels:

Geen veranderingen

Consumenten kennen hun weg en weten waar ze naartoe moeten voor hun last minute aankopen. Ga niet plots de hele infrastructuur van je kanalen veranderen.

Denk aan je doelgroep

Hou je e-mailinglijst schoon. Inactieve e-mailadressen laat je beter varen, want deze zorgen ervoor dat je e-mail een slechte plaats krijgt in de inbox van je potentiële klant.

E-mail niet ondoordacht

Ga je klanten niet plots overrompelen met e-mails en aanbiedingen. Mailbox-providers kunnen dit als verdacht gedrag markeren, waardoor je bericht mogelijks in de spam terechtkomt.

Wees eerlijk in je onderwerpregel

Vertel geen leugens of misleidende aanbiedingen, maar wees eerlijk en to the point met interessante aanbiedingen of call-to-actions. Hoe meer activiteit je e-mail genereert, des te beter de positie in de mailbox zal zijn.

Tip 3: automatiseren om alles te centraliseren

Niemand werkt graag tijdens de feestdagen, dus laat je helpen. Om campagnes in te stellen en te managen bestaan er marketingautomatiseringsplatformen die merken toelaten een digitale strategie te beheren doordat ze zichzelf automatisch kunnen aanpassen aan verschillende situaties. Dat gebeurt met behulp van artificiële intelligentie die deze functionaliteiten aandrijft.

Marketeers zijn al lang bezig met campagnes voor te bereiden, net als goed georganiseerde families die al maanden op voorhand wenslijstjes samenstellen

Marketeers zijn al lang bezig met campagnes voor te bereiden, net als goed georganiseerde families die al maanden op voorhand wenslijstjes samenstellen. Maar wanneer de feestdag eindelijk daar is, dreigt alles stil te vallen. Met bovenstaande drie tips kunnen merken ook tijdens de kerstperiode nog even dat kerstgevoel vasthouden.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.119 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief