Gamification, het gebruik van spelelementen in een niet-game omgeving, biedt geweldige kansen om (potentiële) klanten in interactie te laten treden met je merk. Maar doe het niet alleen omdat het leuk is, want dan is de kans groot dat het zijn doel voorbijschiet! Gamification gaat erom dat je de inhoud in een bredere context moet gebruiken. Het maakt je marketing leuk en boeiend en heeft altijd twee winnaars: je doelpubliek én je eigen merk. Tenminste, als het goed (lees: slim) wordt toegepast. Enkele voordelen van gamification marketing op een rijtje:

1. Millennials en Gen Z zijn de perfecte doelgroepen

Gamification marketing is gebaseerd op millennials en Generation Z. Millennials groeien op in een digitale wereld en leren lezen, kritisch denken en communiceren met anderen via games. Het is een uitdagende generatie aangezien ze vrijwel onverschillig staat tegenover traditionele reclame.

Gamification biedt jongere doelgroepen precies wat ze willen en verwachten: visuele content die klein, aantrekkelijk en interactief is

Generatie Z is de visuele generatie bij uitstek. Ze zijn opgegroeid met smartphones en video's en hebben volgens sommigen de aandachtsspanne van een kip. Deze en volgende generaties zullen nog veel hogere eisen stellen aan digitale marketing.

Gamification biedt jongere doelgroepen precies wat ze willen en verwachten: visuele content die klein, aantrekkelijk en interactief is. Gamification biedt marketeers een extra mogelijkheid om als bedrijf in de nabije toekomst competitief en efficiënt te blijven.

De ideale app om aan gamification te doen is Tik Tok. Hiermee bereik je niet alleen de juiste doelgroep, maar toon je aan dat je ook mee bent met de verandering binnen die generatie en hun omgeving. Ontdek wat je allemaal moet weten over Tik Tok en welke voordelen deze app kan hebben voor jouw bedrijf of merk.

2. Gamification stimuleert betrokkenheid en beïnvloedt het gedrag

Gamification is een geweldig hulpmiddel om het gedrag, de acties en de aankoopbeslissingen van gebruikers te beïnvloeden. Het belangrijkste is om hen voldoende te motiveren door op de juiste manier te belonen.

Een simpel voorbeeld is Facebook. Mark Zuckerberg en de zijnen maken gebruik van subtiele gamification elementen om de betrokkenheid van gebruikers te stimuleren. Wanneer je een status of foto plaatst, word je meestal beloond met likes. Eerlijk, wie houdt er niet van duimpjes? Het is de ideale manier om mensen te overtuigen om te blijven posten en zo word je niet vergeten.

Bron: facebook.com/likemylike

In de prille jaren van Facebook lanceerde de bekende West-Vlaamse vlogger Hannes Coudenys een experiment via ‘s werelds grootste sociale netwerk. Via zijn blog deed hij een oproep om een jaar lang met zijn droomauto te mogen rijden. Hij ging de uitdaging aan om één kilometer te rijden per like die hij kreeg. Het verdere verloop kan je hier lezen! Ondertussen zijn de sociale media geëvolueerd en ontstonden er gaandeweg andere manieren om aan gamification te doen. Het toont aan dat je met simpele likes heel ver kunt geraken.

3. Gamification bouwt naamsbekendheid op en vergroot het bereik

Mensen houden van spelletjes, en zijn gefascineerd door alles wat ook maar een beetje fun-factor heeft. Door gebruik te maken van gamification, kan je op een originele manier nieuwe klanten aantrekken en plezier koppelen aan je merk. Mensen die meespelen, zullen je producten op een leuke, interactieve manier ontdekken. Een ervaring die lang duurt! In het eerder genoemde voorbeeld van Hannes Coudenys was Mercedes de gelukkige in dit hele verhaal. Een een goedkope en gedroomde advertentie voor de Duitse autofabrikant! Dankzij de populariteit van dit experiment kreeg het merk nog meer naamsbekendheid. Dit alles dankzij wat virtuele duimpjes.

Door gebruik te maken van beloningen, punten, rangen, ranglijsten, leaderboards en concurrentie, kan je ook mensen betrekken bij het volgen, delen en leuk vinden van je spel of merk op sociale media. Zo kan je je bereik vergroten en nog meer potentiële leads en klanten aantrekken.

Bron: nike.com

Een recenter voorbeeld is NikePlus, een app van Nike die tijd, afstand, tempo, calorieën en locatie bijhoudt tijdens je loopsessies. Al deze statistieken kunnen worden gedeeld op sociale netwerken, wat vriendelijke concurrentie en sociale betrokkenheid bevordert.

Gebruikers zijn ook in staat om vrienden uit te dagen, wat een slimme manier is om de interactie met de community te stimuleren en het merk te associëren met een fit en gezond lichaam.

4. Gamification is ideaal voor retention

Gamification maakt een prettige ervaring voor klanten mogelijk. Door klanten te belonen voor het winnen van bijvoorbeeld wedstrijden, quizzen of het leuk vinden van een Facebook-pagina, blijven ze terugkomen voor meer en bouw je loyaliteit op. Toevoegen van gamification elementen aan je marketingstrategie bevordert een diepere betrokkenheid omdat het inspeelt op de menselijke emoties en de natuurlijke neiging van mensen om te communiceren.

Als marketeer heb je de mogelijkheid om tactieken in bijna elk punt van de customer journey te integreren:

  • Introduceer leuke wedstrijden door variatie, plezier en competitie toe te voegen
  • Vier verjaardagen, herdenkingen of goed doelen
  • Stimuleer personalisering met bijvoorbeeld avatars, specifieke opdrachten, ...
  • Bevorder de groei van de community door social sharing
  • Beloon goed gedrag
  • Daag het publiek uit met leuke challenges: meedoen is beter dan winnen

Kahoot is een mooi voorbeeld van gamification die je kan gebruiken om je publiek te engageren op een leuke manier.

Bepaalde technieken worden gebruikt om klanten aan te trekken en om sterke relaties op te bouwen. Je moet klanten een reden geven om terug te keren naar je merk zodat ze je producten en diensten blijven kopen. Het uiteindelijke doel in dit geval is natuurlijk om de verkoop te stimuleren en je winst te verhogen.

5. Gamification + personalisatie = perfect match

In marketing zijn segmentatie en personificatie zeer belangrijke elementen om de conversie te stimuleren, vertrouwen op te bouwen en merkentrouw te verzekeren. Naarmate je marketinginspanningen beter op je doelgroep worden afgestemd, zullen je campagnes effectiever zijn en meer impact hebben.

Gamificatie maakt twee soorten personalisering mogelijk:

  • Personalisering op basis van klantgegevens en demografische gegevens
  • Personalisering gebaseerd op de voorkeuren van de spelers en de soorten spelers

Hoewel het leuk is om een gepersonaliseerde e-mailcampagne te ontvangen die je aanspreekt en relevante inhoud bevat, gaat gamification nog een stap verder: het biedt je een fascinerende en interactieve ervaring op maat van de behoeften en wensen van je klanten. Voor specifieke doelgroepen of segmenten kan je aangepaste spelervaringen creëren en deze koppelen aan je merkwaarden. Dankzij het interactieve spelelement ga jij je op een dieper niveau met je klanten verbonden voelen.

Golden Ticket Contest van Tomorrowland

Wat sociale media marketeers kunnen leren van muziekfestivals is hoe geweldig ze sociale media en fans inzetten om hun merk gratis te promoten. Tomorrowland tickets vliegen elk jaar als zoete broodjes de deur uit en zijn dus ongelooflijk moeilijk te verkrijgen. Daarom organiseert het festival sinds 2012 een wedstrijd via Facebook waarmee je Golden tickets kan winnen. De deelnemers moeten een creatieve foto of origineel filmpje maken met betrekking tot het thema van het festival dat elk jaar verandert, en deze vervolgens delen op hun Facebook-pagina. Wetende hoe wanhopig sommigen zijn om tickets te bemachtigen, kan het festival er zeker van zijn dat de fans er alles aan zullen doen om een ticket te bemachtigen. Een slimme manier om je publiek te betrekken en er gratis marketing doorheen te krijgen.

Conclusie

Gamification is een manier om echte, krachtige menselijke emoties op te wekken die kunnen leiden tot betere klantervaringen, meer betrokkenheid en een sterke merkloyaliteit. Maar doe het niet alleen omdat het leuk is! Net als alle andere marketingtrends kan gamification goed en slecht worden uitgevoerd. Om slechte gamification tegen te gaan, benader je dit best altijd vanuit een strategische doelstelling. Bepaal je stakeholders en hun behoeften, begrijp de klachten van je consumenten en zet gamification slim in om deze definitief de wereld uit te helpen.