"Don't tell me what you value, show me your budget, and I'll tell you what you value." Een quote van Joe Biden die een belangrijk vraag behandelt die elke rechtgeaarde online marketeer of bedrijfsleider zich vroeg of laat stelt. Hoeveel van mijn online advertentiebudget, vloeit terug naar mijn bedrijf? Het antwoord zit vervat in het vierletterwoord ROAS, Return on Ad Spend. Wat houdt dit exact in? Hoe bereken en meet je dit alles? Hoe kom je tot goede ROAS-doelen voor jouw bedrijf? Zoekmachines als Bing laten we in dit artikel links liggen.

Wat is adverteren waard?

Voor elke online advertentiecampagne die je doet met Google Ads, weet je uiteraard ook graag wat het jou uiteindelijk opbrengt. ROAS vertelt jou of het sop de kolen waard is.

Opgelet, dit is niet hezelfde als ROI. Voor zij die vertrouwd zijn met Google Ads, een bekende. Waar deze Return on Investment je een vrij globaal beeld zal geven van de effectiviteit van jouw online campagnes, zal ROAS jou veel meer in de diepte tonen wat één specifieke advertiegroep, campagne heeft opgeleverd in termen van conversies. Die doeltreffendheid is met ROAS zelfs meetbaar tot op het individuele zoekwoordniveau.

Hoe begin je eraan?

Wat is nu de toverformule voor ROAS? Vertrekken doe je van de omzet van pakweg één specifieke advertentiegroep. Deze verminder je met de gemaakte advertentiekosten. Het resultaat daarvan deel je nog eens door de gemaakte advertentiekosten.

Google Ads vertelt jou probleemloos hoeveel advertentiebudget je spendeerde, maar niet meteen hoe zich dat in omzet heeft vertaald.

Bekijk simpelweg hoeveel kliks tot een conversie hebben geleid. Op basis van de conversies en de kliks kom je meteen te weten wat de retun is van jouw campagne, advertentiegroep of zoekwoord.

Why should you even bother?

Ieder bedrijf adverteert online om er winst uit te halen? Logisch, toch? Tegelijk zijn er heel wat online campagnes die zich uitsluitend blijven richten op een maximaal aantal kliks. Marketeers die zich blindstaren op een maximale CTR en zo laag mogelijke CPC, zonder meer. Is dit ook altijd het beste voor jouw bedrijf?

Aan de andere kant is een campagne met een pak leads, maar tegen een belachelijke hoge kost ook maar niets. Heel veel verkeer die naar jouw website komt, betekent ook niet per definitie dat het om de converterende soortgenoot gaat. Wil je zeker weten dat het wel gaat om mensen die effectief kopen? Maak dan werk van ROAS.

Wanneer kan je tevreden zijn over de ROAS?

Dat herinnert er ons aan dat er ook een fysieke wereld is waar ook kosten worden gemaakt. Sta dus zeker ook eens stil bij de vaste kosten die je hebt gemaakt.

De verhouding tussen de gemaakte advertentiekosten en de omzet, zegt dus lang niet alles. Misschien heb je wel een verhouding van 1:1, maar met de vaste kosten erbij opgeteld, kunnen de zaken er plots heel wat minder rooskleurig uitzien.

Zelfs indien het door jou uitgegeven online advertentiebudget voor een bepaalde campagne slechts de helft is van de daarmee gegenereerde omzet, zal het in veel gevallen nog niet de gemaakte vaste kosten overstijgen. Probeer als het over ROAS gaat, te streven naar een verhouding 5:1

ROAS maakt je dus rijker met dezelfde budgetten en inspanningen.