Deze Antwerpse legt een opmerkelijk parcours in de States af: “Ik heb Uber Eats geboren zien worden, letterlijk naast mijn bureau”

Deze Antwerpse legt een opmerkelijk parcours in de States af: “Ik heb Uber Eats geboren zien worden, letterlijk naast mijn bureau”

Haar razend populaire vlog bracht Kay Snels als studente van Antwerpen naar San Francisco. Ze zat een paar jaar op de rollercoaster bij Uber, op dat moment zowat de heetste start-up in Silicon Valley. Vandaag helpt ze als Head of Marketing bij BossBabe - een wereldwijde community van 2 miljoen fans - ‘ongegeneerd ambitieuze vrouwen’ om hun ondernemersdromen na te jagen. “We willen vrouwen ervan overtuigen dat ze zich niet hoeven te schamen om ambitieus te zijn én daar ook goed geld mee te verdienen.”

Als student begon Kay Snels een vlog: ‘Teach me whatever’. “Ik trok heel Europa rond, en klampte mensen aan met de vraag om me iéts te leren. Van beatboxen tot radio maken. Die video’s trokken de aandacht van een paar sponsors en ik mocht mijn favoriete bestemming kiezen. San Francisco stond met stip op één. Die hele start-upcultuur die toen enorme boomde, fascineerde me enorm. Onder het motto ‘teach me whatever about your start-up’ ben ik daar dan allerlei founders gaan interviewen.”

Op een dag kreeg ik een rondleiding op het hoofdkwartier van Uber. Ik was onmiddellijk weg van de sfeer en de drive die daar hingen. Je voelde de elektriciteit door het kantoor zinderen. Toen ik toevallig een vacature voor een social media manager zag hangen, heb ik een stift gepakt en een boodschap achtergelaten op het whiteboard: ‘Ik wil hier werken. Tweet at me!’ (lacht) Iedereen zat toen nog op Twitter. Nog dezelfde avond kreeg ik een bericht en zijn we beginnen praten.”

Vlammen bij Uber

Toen Snels bij Uber aan de slag ging, was het platform zowat de hottest thing in town. “Vandaag werken er 20.000 mensen bij Uber. Toen ik begon, waren we met ongeveer 2.000. Ik heb Uber Eats geboren zien worden, letterlijk aan het bureau naast het mijne. Het was echt geschift hoe hard het toen ging. Op een bepaald moment deelden drie mensen één bureau. Tegen de tijd dat het contract voor een nieuw kantoor getekend raakte, was het alweer te klein. Alles barstte compleet uit zijn voegen. Je voelde dat die groei niet houdbaar was. Het was té veel, té snel. Ik las dat de CEO nu ook zelf heeft gezegd dat de tijd van ‘growth at all costs’ voorbij is, dat er een duurzamer groeimodel nodig is.”

Doén, dat is de belangrijkste les die ik heb geleerd bij Uber. Experimenteren, tegen de muur knallen, bijsturen en ervoor gaan. Executie is véél belangrijker dan het idee

Maar ik heb waanzinnig veel geleerd bij Uber. Eerst deed ik alleen de social media, dan werd ik verantwoordelijk voor alle content, dan voor alle campagnes. Online én offline. De kansen kwamen op je afgevlogen, je moest ze gewoon grijpen. Doén, dat is de belangrijkste les die ik heb geleerd bij Uber. Experimenteren, tegen de muur knallen, bijsturen en ervoor gaan. Executie is véél belangrijker dan het idee.”

Ongegeneerd ambitieuze vrouwen

Na een paar jaar was Snels uitgekeken op de chaos bij Uber, en ging ze op zoek naar een nieuwe job. “Met Uber op je cv gaan er veel deuren open. Ik heb gepraat met Netflix en Facebook. Maar ik voelde geen klik. Ik zocht wanhopig dat gevoel terug dat ik had toen ik de eerste keer op het hoofdkwartier van Uber kwam, maar ik begon te vrezen dat ik dat nooit meer terug zou vinden.”

“Toen botste ik op Instagram op BossBabe. Ze zochten een Head of Marketing. Swipe up, en ik kon solliciteren. Dat trok me na die ellenlange procedures bij andere bedrijven meteen aan. En ook de missie van BossBabe was exact waar ik naar op zoek was. Ik ga het even in het Engels zeggen, want in het Nederlands klinkt het minder goed: BossBabe is een platform voor ‘unapologetically ambitious women’, vrouwen die ongegeneerd ambitieus zijn. Ze willen hun eigen bedrijf uit de grond stampen, of ze willen zélf CEO worden in plaats van een man die daar veel minder geschikt voor is. We voeden hun ondernemerschap en hun leiderschap met inspiratie, informatie en resources.”

Historisch kantelpunt?

Met 2 miljoen volgers beschikt BossBabe over een razend populaire Instagram-account, die barst van de aangepaste inspirational quotes à la ‘Badassery happens when women help each other’ of ‘I used to be the type of person that looked for opportunities, now I create them for my damn self’. Ook de blogs en de podcasts van BossBabe worden gretig verslonden.

BossBabe wil tegengas geven. Ik heb echt het gevoel dat we op een historisch kantelpunt staan: ondernemende vrouwen zijn een inhaalbeweging aan het maken

De betalende leden krijgen ook elke maand een ‘Success Kit’: online trainingen van geslaagde ondernemers. “Die markt gaat de komende jaren belangrijker en belangrijker worden”, denkt Snels. “E-learning is de toekomst, ze voorspellen hier in de VS dat de industrie van de online cursussen in 2025 meer dan 300 miljard dollar waard zal zijn. Bossbabe is een wereldwijd platform, op dat model zit nog een enorm groeipotentieel.”

“Maar het zijn niet wij of de ondernemers die de meest waardevolle inspiratie en informatie aanleveren. Dat doen de vrouwen zelf”, benadrukt Snels. “Ze ontmoeten elkaar online, ze delen ervaringen en concrete tips en tricks. Daar blijft het ook niet bij: ons platform doet ook steeds vaker als matchmaker. Vrouwen bundelen de krachten en gaan samen in zee.”

“Mannen doen dat al jaren in allerlei formele of informele netwerken. Ons kent ons. You scratch my back, I’ll scratch yours. Zo blijft die mannenwereld overeind en blijft de status quo bestaan. BossBabe wil tegengas geven. Ik heb echt het gevoel dat we op een historisch kantelpunt staan: ondernemende vrouwen zijn een inhaalbeweging aan het maken. Wij zetten daar een turbo op.”

Vragen wat je waard bent

Sommige van de inspirational quotes op Instagram kunnen wat wollig of zelfs wat dromerig lijken, maar vergis je niet: de BossBabes zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. “Het woord unapologetically staat niet zomaar in onze missie, het is ontzettend belangrijk”, benadrukt Snels. “We willen vrouwen ervan overtuigen dat ze zich niet hoeven te schamen om ambitieus te zijn én om daar goed geld mee te verdienen.”

Vrouwen hebben vaak – té vaak – last van het imposter syndrome. Ze denken al snel dat ze succes niet verdienen, dat ze ontmaskerd zullen worden als valsspelers

“Vrouwen hebben vaak – té vaak – last van het imposter syndrome. Ze denken al snel dat ze succes niet verdienen, dat ze ontmaskerd zullen worden als valsspelers. Als een vrouw een vacature ziet en aan 90 procent van de criteria voldoet, zal ze zich blindstaren op die ontbrekende 10 procent en is de kans groot dat ze niet zal solliciteren. Terwijl een man die 10 procent van de gevraagde skills in zichzelf herkent er zeker van is dat hij dé geknipte man voor de job is.”

“Zo gaat het ook met geld. Vrouwen moeten durven vragen wat ze waard zijn. Daar besteden we bij BossBabe veel aandacht aan. Of dat iets typisch Amerikaans is? Helemaal niet, overal ter wereld zijn vrouwen veel te bescheiden.”

Trotse Antwerpenaar in LA

Koestert de Belgische zelf ook nog ondernemende dromen? “Ik denk dat mijn parcours wel toont dat ik ontzettend ambitieus én ondernemend ben. Maar dat vertaalt zich niet meteen in de droom om nu absoluut een eigen onderneming uit de grond te willen stampen.”

Ik ben vooral een intrapreneur, voel me vooral op mijn plaats als ik binnen een organisatie ideeën kan lanceren en mag experimenteren”, zegt Snels. “Bij BossBabe kan dat. Ik heb in alle vrijheid een team kunnen samenstellen dat voor alle content op onze verschillende kanalen zorgt. Ik ben erin geslaagd om een team te vormen dat volledig samenvalt met ons doelpubliek. Wij zijn de ambitieuze, ondernemende vrouwen waar we content voor maken.”

Ziet Snels zichzelf ooit nog terug naar haar vaderland verhuizen? Of is ze ondertussen een volbloed Amerikaanse geworden? “Ik heb vijf jaar in San Francisco gewoond en woon nu één jaar in Los Angeles. Ik voel me hier helemaal thuis. Maar ik ben en blijf ook een echte Antwerpse. Zelfs al woon ik hier vijftig jaar, dan nog zal ik altijd een trotse Antwerpenaar zijn”, lacht ze.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.740 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief