Als je met online advertising bezig bent, dan ken je ongetwijfeld CRO of Conversion Rate Optimisation wel. Het begrip achter een set aan strategieën, waaronder het Split-Testen van buttons, headline copy verbeteren,..., die ingezet worden om het ratio waaraan iemand converteert op je website te verhogen. Allemaal echt hele coole materie - maar vrijwel enkel nuttig als je gebruik kan maken van de berg aan data waarop je momenteel zit… En die is te vinden in Google Analytics.

Helaas kennen maar weinig marketers het potentieel van het Google Analytics platform - laat staan dat ze er het volle potentieel uit kunnen halen. In dit artikel wil ik je meer inzicht geven in hoe je Google Analytics kan kan gebruiken om meer conversies op je website te genereren.

Segmenteer je websiteverkeer per kanaal

Eén van de beste - en makkelijkste - manieren om Google Analytics te gebruiken voor meer conversies is te beginnen met begrijpen waar je websiteverkeer vandaan komt.

Daarvoor kan je onder ‘Acquisition’ > ‘All Traffic’ > ‘Channels’ een opsplitsing zien van je verkeer per kanaalgroep. Deze kanaalgroepen zijn als volgt onderverdeeld:

  • Organisch verkeer (van zoekmachines)
  • Social
  • Referral (van andere websites)
  • Email
  • Direct verkeer (typt je domeinnaam meteen in de zoekbalk in)
  • Paid (advertising)
  • Other

Door je websiteverkeer op te splitsen per kanaalgroep, kan je de prestaties van de verschillende kanalen makkelijk ten opzichte van elkaar vergelijken. Daardoor krijg je niet alleen inzicht in de toegevoegde waarde per kanaal, maar ben je ook als marketer beter in staat om te beslissen waar je marketingeuro’s heen moeten vloeien.

Eens je begrijpt welke kanalen beter converteren dan anderen, kan je jouw budgetten vervolgens daarop afstemmen. Je marketing efforts richten op die kanalen die aan hoge aantallen of ratio’s converteren, is een eerste manier om meer conversies te genereren op je website.

Om beter te begrijpen wat er net goed werkt binnen die kanaalgroepen kan je doordrillen in je data. Vooral wanneer je betaalde campagnes draait op social media loont het de moeite dieper in je data te duiken om beter te begrijpen welke specifieke platformen zorgen voor betere performance. Het selecteren van de relevante ad placements is bij campagnes op social erg belangrijk en kan kostbare centjes besparen die anders naar een irrelevant doelpubliek zouden gaan.

Als het draait om meer conversies te genereren zonder meer budget tegen je campagnes aan te smijten, dan leg je de focus op het verbeteren van één key metric: je conversion rates. Om je conversieratio’s te verbeteren, denk alvast aan de volgende zaken:

  • Site speed: De snelheid van je website verbeteren voor alle apparaten - en mobile in het bijzonder - draagt bij aan een verhoogd conversieratio. Niet zeker of je website goed scoort qua snelheid? Test het gratis via Google Page Speed Insights.
  • Responsiveness: Zorg ervoor dat je website responsief is voor verschillende apparaten waaronder mobiel. Het mobile traffic is nog steeds in stijgende trend, dus ook voor deze bezoekers wil je zeker zijn dat ze makkelijk informatie terugvinden, contact kunnen opnemen, of een aankoop kunnen doen.
  • Het belang van above the fold: Wanneer iemand op je website of landing page landt, zorg er dan voor dat alle belangrijke info en CTA’s meteen zichtbaar zijn.
  • KISS: Keep it Simple, Stupid. Creëer zo weinig mogelijk afleiding van datgene wat je van websitebezoekers verlangt. Draai niet rond de pot, zorg voor een duidelijke CTA, en een heldere lay-out.

Leer je bezoekers kennen

Je websitebezoekers beter leren kennen door te kijken naar het website demographics report in Google Analytics is een manier om:

  1. na te gaan of je content, campagnes, en andere inbound efforts de juiste mensen aantrekken;
  2. beter te begrijpen hoe je jouw content en campagnes kan optimaliseren om meer conversies te genereren voor hetzelfde budget.

Door dieper in te zoomen op de demografische gegevens van je websitebezoekers, op welke locaties deze mensen zitten en welke interesses ze hebben, kan je een vrij goed beeld krijgen van wie nu net de personen zijn die je website aantrekt.

Demografische gegevens

In het rapport rond demografische gegevens vind je in Google Analytics informatie over de leeftijdscategorieën van je websitebezoekers en een verdeling qua geslacht.

Een kritische vraag die je jezelf hier kan stellen is: zijn de mensen die momenteel mijn website bezoeken een goede fit met mijn buyer personas? Kijk even mee naar onderstaand voorbeeld:

Hier zien we duidelijk dat de meerderheid van de bezoekers op de website van jonge leeftijd is (18-24 & 25-34). Als webshop die hip en trendy kleding verkoopt, is dat misschien ideaal maar voor een private bank hoogstwaarschijnlijk niet.

Of misschien haalt een private bank hier net het inzicht uit dat jongvolwassenen wel degelijk interesse hebben in beleggen en investeren, en dat het daar misschien aangepaste content rond producten of services voor moet maken… who knows!

Maar daar blijft het niet bij. Weten welke leeftijdsgroepen je website het meest bezoeken, is leuk. Maar de echte vraag is; converteren ze ook het best? Laten we eens kijken.

In bovenstaande tabel zie je iets interessant: hoewel het aantal bezoekers van leeftijdsgroepen 55-64 bij de laagste ligt, zijn het wel deze personen die aan de grootste transactiewaarde converteren, naast de categorie van mensen in groep 35-44.

Misschien is het interessant om meer budget van je campagnes richting deze doelgroep te steken, zeker wanneer je weet dat deze leeftijdsgroepen niet je topbezoekers zijn. Hoe meer marketingeuro’s je richt op mensen met de juiste demografische gegevens, hoe groter de kans dat je voor deze groepen verkeer en conversies kan verhogen.

Locaties

Een andere interessante plek om op ontdekking te gaan is het Geografisch rapport binnen Google Analytics. Komen je websitebezoekers voornamelijk uit landen en regio’s waarin je ook actief bent als bedrijf? Zoniet, dan heb je mogelijks extra werk aan de winkel qua targeting.

Stel dat je een Amerikaanse webshop bent waar het grootste deel van het verkeer rechtstreeks uit Amerika zelf komt. Dan kan je Google Analytics induiken om beter te begrijpen in welke regio’s de meest interessante doelgroepen zitten.

Neem bovenstaand voorbeeld. De regio California is duidelijk interessant. Niet alleen trekken we uit deze regio het meeste bezoekers, het is ook uit deze regio dat de meeste aankopen voortkomen.

Campagne targeting verscherpen op die regio’s die beter converteren en aan goede conversiewaardes is een andere manier om je conversieratio’s omhoog te duwen.

Apparaten

Een derde tip die ik je graag meegeef, is het bekijken van je marketing performance per apparaat. Converteren de meeste mensen via mobiel, desktop of tablet?

Eens je begrijpt op welk apparaat mensen het makkelijkst converteren op je website, kan je opnieuw hiervoor je campagnes inrichten. In dit geval dus meer focussen op leads genereren via desktop in plaats van mobile of tablet.

Performance per product bekijken (e-commerce)

Wanneer je conversieratio’s wilt verbeteren binnen een e-commerce context, dan wil je allereerst weten welke producten er goed verkopen, en welke niet. Je kan Google Analytics gebruiken om je topproducten qua verkoop te vinden. Die bestsellers kan je bekijken per categorie, merk, SKU of productnaam.

Ga hiervoor naar het rapport voor conversies > Ecommerce > Product Performance.

In dit rapport kan je enkele interessante inzichten halen, namelijk welke producten het best verkopen en presteren op je website. Evengoed kan je zien welke producten er niet goed presteren of verkopen - ook al zou je dat misschien wel graag hebben (hogere marges, promo’s,... je kent het wel).

Wanneer je producten ziet die weinig aankopen genereren, haal je webshop er dan even bij om te kijken hoe dat komt. Staan je producten ergens vanonder op de pagina na 3 meter scrollen? Communiceer je duidelijk rond promo’s? Hoe staat je pricing ten opzichte van concurrenten?

Hoe makkelijker je websitebezoekers topproducten tegenkomen in de webshop, hoe beter de conversieratio’s voor deze producten zullen zijn naar alle waarschijnlijkheid.

Conclusie

Als je website niet goed converteert, niet genoeg traffic genereert of irrelevante bezoekers aantrekt, dan is de kans groot dat je in Google Analytics de oorzaken daarvan kan terugvinden.

Verkeer segmenteren volgens kanaalgroepen, demografische- en geografische gegevens, de snelheid van je site onder de loep nemen, kijken of je topproducten ook wel degelijk verkopen,..., zijn allemaal manieren om gaten in je digital marketing strategie te identificeren en werkpunten te vinden om conversieratio’s te verbeteren.