Influencer marketing werd lange tijd gezien als een leuke nieuwigheid, een extraatje om je marketingactiviteiten mee aan te vullen. Vandaag is dit type marketing nog moeilijk weg te denken. Een survey van The Influencer Marketing Hub wees uit dat zo'n 75% van alle ondervraagde bedrijven extra inkomsten wist te genereren dankzij het inzetten op influencer marketing. Soms wel tot 20 dollar voor elke dollar die ze investeerden. Maar wat deed de andere 25% dan verkeerd?

Vaak is het als het kopen van een broek in maat 40 wanneer je eigenlijk maat 36 hebt maar dan toch gaat klagen dat ze steeds afzakt: je kocht een mooie broek, maar je kocht ze niet op maat.

Net als die broek, moet een influencer een merk perfect passen opdat een campagne succesvol kan zijn. Van die match kan je je als merk verzekeren door een aantal selectiecriteria voor ogen te houden wanneer je op zoek gaat naar influencers.

Brand match

Bereikt de influencer die je in gedachten hebt jouw doelpubliek op een manier die overeenstemt met jouw merkwaarden?

Verkoop je luxueuze kledij die op milieuvriendelijke wijze werd geproduceerd, dan zal een budgetblogger je niet kunnen helpen. Maar ook de YouYuber die elke week een nieuwe merkoutfit koopt en de allerlaatste trends volgt, is waarschijnlijk niet de juiste keuze. Wie je wel wilt contacteren, is de blogger die focust op duurzaamheid en haar publiek aanspoort te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit.

Daarnaast is het ook belangrijk om na te gaan of influencers consequent zijn wat betreft de samenwerkingen die ze aangaan. Iemand die de ene week herbruikbare pampers promoot en de andere week trots poseert met een plastieken bakje meeneemsalade komt niet erg betrouwbaar over.

Campaign match

Minstens even belangrijk voor het opzetten van een succesvolle influencer marketingcampagne, is dat je samenwerkt met iemand die je kan helpen je specifieke doelen te bereiken.

Ben je een nieuw merk dat naamsbekendheid wilt verwerven? Wil je meer mensen laten intekenen op je nieuwsbrief? Of is het doel van je campagne meer verkoop te genereren?

Elke influencer kan je merk bekend maken bij een breder publiek maar niet elke influencer kan mensen aansporen tot actie. Wanneer je weet wat je wilt bereiken met je campagne, kan je nagaan of iemand zulke resultaten al heeft behaalt voor een ander merk. Hoe? Heel eenvoudig: door ernaar te vragen.

Laat de influencer duidelijk weten wat je wilt bereiken en vraag of ze ooit al iets gelijkaardigs deden. Je kunt zelfs naar case studies of eerdere resultaten vragen om snel te weten te komen wie op dat vlak al de nodige ervaring heeft.

Cijfers

We zouden een heel artikel kunnen wijden aan de analyse van volgersaantallen, engagement, en pageviews, maar dit zijn de belangrijkste dingen waar je rekening moet mee houden:

1. “Fit over followers”

De oplijsting van de selectiecriteria die je als merk best hanteert bij het opzetten van een succesvolle influencer marketingcampagne is niet willekeurig. Het is cruciaal dat je als merk eerst uitzoekt wie je kan helpen je droomklanten te bereiken en je doelen te behalen voor je echt naar hun cijfers gaat kijken.

Groter is niet altijd beter en merken die zich enkel laten leiden door volgersaantallen behalen vaak teleurstellende resultaten

Waarom? Iemand met ‘slechts’ 5.000 volgers op Instagram die precies jouw doelpubliek aanspreekt, kan in sommige gevallen betere resultaten voor je behalen dan die generische lifestyle Instagrammer met 500.000 volgers.

Groter is niet altijd beter en merken die zich enkel laten leiden door volgersaantallen behalen vaak teleurstellende resultaten.

2. Volgerskwaliteit

Er zijn tools die je helpen na te gaan of een influencer ‘valse’ volgers heeft of niet maar het is belangrijk voor ogen te houden dat valse volgers niet steeds gekochte volgers zijn. Tal van influencers, bedrijven, maar ook oplichters gebruiken Instagram bots die mensen gaan volgen in de hoop dat die mensen hun dan gaan ‘terugvolgen’.

Hoewel het belangrijk is te weten hoeveel echte volgers een influencer heeft op sociale media, is het aantal valse volgers dan ook niet iets waar je iemand op kunt afrekenen.

3. Engagement

Hetzelfde probleem doet zich voor wanneer je het engagement van een influencer op sociale media gaat bekijken. Er zijn zeker influencers die likes en comments" kopen, maar er zijn net zoveel influencers en bedrijven die bots gebruiken om likes en comments te plaatsen in de hoop dat het ‘doelwit’ dan ook een kijkje komt nemen op hun profiel.

Of bot comments door de influencer zelf gekocht zijn, of geplaatst werden door iemand anders, is onmogelijk na te gaan. Wat je wel kunt nagaan, is of de influencer deel uitmaakt van een ‘engagement pod’. Het doel van zo'n pod is de algoritmes die verschillende sociale media gebruiken om te bepalen of een post populair is te slim af te zijn. De verschillende influencers in zo'n pod spreken af om, bijvoorbeeld, binnen het uur dat een van hen een nieuwe post geplaatst heeft, die post te liken en een comment achter te laten.

Op zich is hier niets mis mee aangezien deze tactiek ervoor zorgt dat meer van hun volgers hun content te zien krijgen, maar het is wel belangrijk te weten dat dit gebeurt zodat je dit soort engagement terzijde kunt laten wanneer je bekijkt hoeveel interactie een influencer echt heeft met zijn of haar volgers.

Hoe je zo'n pod herkent? Dat is tamelijk gemakkelijk: je zult merken dat steeds dezelfde accounts als eerste de posts van een influencer liken of er een comment bij plaatsen.

4. Pageviews

Wanneer je samenwerkt met een blogger, is het iets moeilijker cijfers te gaan analyseren omdat je geen toegang hebt tot hun Google Analytics en de cijfers die een blogger online of in een mediakit deelt vaak algemeen zijn.

Wat je in dit geval kunt doen, is vragen of de blogger reeds content gepubliceerd heeft die gelijkaardig is aan wat hij of zij voor jou zou publiceren en hoe die content het gedaan heeft. Je kan vragen naar de pageviews voor die specifieke post, maar ook naar de gemiddelde ‘time on page’ - de tijd die lezers spenderen aan het lezen van zo’n post.

Een post kan ook best veel pageviews genereren maar als hij 5.000 woorden lang is en mensen er gemiddeld maar 30 seconden aan spenderen, kan je je afvragen waarom dat zo is

Wanneer een blog maandelijks 200.000 pageviews genereert maar alle 10 posts rond knutselen tezamen slechts 500 pageview per maand halen, kan je ervan uitgaan dat die blog het niet zo goed doet voor alles wat met knutselen te maken heeft.

Een post kan ook best veel pageviews genereren maar als hij 5.000 woorden lang is en mensen er gemiddeld maar 30 seconden aan spenderen, kan je je afvragen waarom dat zo is.

Kwaliteit

Dat je je merk wilt promoten middels kwaliteitsvolle content lijkt vanzelfsprekend, maar in je zoektocht naar iemand die jouw doelpubliek bereikt en betekenisvolle cijfers heeft, vergeet je al gauw aandacht te besteden aan dingen als typfouten of onvriendelijke websitenavigatie.

Zeker wanneer je denkt dat je je match gevonden hebt, is het gemakkelijk een oogje toe te knijpen voor deze dingen maar denk eraan: de influencers met wie je werkt, vertegenwoordigen (tijdelijk) je merk. De kwaliteit van hun werk zal dan ook van invloed zijn op hoe jouw merk overkomt.

Referenties

Om te weten of een influencer niet alleen een kwaliteitsvol resultaat aflevert, maar ook aangenaam is om mee samen te werken, kan je steeds navraag doen bij hun eerdere klanten. Die vind je aan de hand van testimonials op de site van een blogger maar ook gewoon door te gaan kijken met wie een influencer eerder heeft samengewerkt.

Daarnaast kan je de influencer zelf ook vragen of ze referenties kunnen opgeven. Dit kost wel wat tijd, maar feedback van een derde kan de doorslaggevende factor zijn in je keuze om al dan niet met iemand in zee te gaan.

Een strengere selectie voor betere resultaten

Indien je nu denkt dat het doorlopen van al die selectiecriteria heel wat tijd in beslag gaat nemen, heb je deels gelijk. Zeker wanneer je actief bent in een niche waarin ook veel influencers actief zijn, zal de keuze aanvankelijk overweldigend lijken.

Maar hoe meer influencerprofielen je bekijkt en hoe vaker je bovenstaande criteria hanteert, hoe sneller het selectieproces zal verlopen. Wanneer je duidelijke doelen stelt voor je campagne en een helder beeld hebt van wie je wilt bereiken, wordt de keuze aan ‘passende’ influencers daarenboven meteen een stuk kleiner.

Na verloop van tijd ontwikkel je je eigen netwerk aan influencers die jouw merk vooruit kunnen helpen alsook een duidelijk idee van wie in dat netwerk thuishoort. Het is zoals het kopen van een broek: eens je je model gevonden hebt, hoef je de andere modellen niet meer te proberen.