What the f*! Moet ik verhalen vertellen om een echte leider te zijn? Ja, Harvard Business Review beschreef het een strategisch instrument met onweerstaanbare kracht. En Entrepreneur Magazine noemde het al twee jaar geleden ‘de beste business-les’. Tijd om eens te achterhalen hoe je als manager storytelling écht inzet.

Over welke baanbrekende technologie zou het gaan? Het verrassende antwoord is dat beide gezaghebbende tijdschriften niet naar een technologie verwijzen. Ze verwijzen naar iets dat mensen al sinds de eeuwen der tijden doen: namelijk het vertellen van verhalen.

Storytelling is volgens HBR en Entrepreneur dé manier om emotionele verbondenheid te creëren. Met andere woorden: de meest aangewezen weg om je mensen naar de prestaties te leiden die jij met je team wil neerzetten.

Storytelling inspireert en motiveert meer dan targets

Storytelling is het doelbewust delen van geschikte verhalen verbonden met een bedrijfsboodschap met de bedoeling te beïnvloeden en te inspireren. Storytelling maakt zakelijke boodschappen meer memorabel en boeiend en kan je capaciteit vergroten om te beïnvloeden en mensen te inspireren, te motiveren en veranderingstrajecten te omarmen.

Ongeacht of het er nu om gaat om de buy- in te krijgen voor de nieuwe bedrijfsstrategie, de hernieuwde corporate values, de aankomende verandering of de lancering van het nieuwe product. De eenvoudigste en meest krachtige manier om dit te doen is door het delen van een authentiek verhaal dat betekenis geeft en verbinding creëert.

Haal je verhalen uit de kooi

We leven in een tijd van disruptie en radicale verandering. Bedrijven, organisaties en hun leiders moeten zich anno 2016 organiseren rond deze nieuwe wereld. Ze moeten een omgeving creëren waarin iedereen begrijpt dat “inspireren” een essentieel onderdeel van bedrijfsvoering is.

In vele bedrijfsomgevingen is dat vandaag niet het geval. In zulke organisaties zijn vandaag vele verhalen aanwezig maar de verhalen zijn opgesloten in een kooi en de sleutel van de kooi is in handen van ‘old school managers’ en leiders die geloven dat inspireren onderschikt is aan informeren. Die geloven dat delegeren en informeren hetzelfde zijn. Die geloven dat engageren een éénrichtingscommunicatie is met de medewerkers. Die geloven dat veranderingscommunicatie best top down gebeurt. Die geloven dat het behalen van de bedrijfsresultaten het enige en hoogste doel is. En die niet geloven dat storytelling een essentieel onderdeel is van de hedendaagse bedrijfsvoering. Jammer.


Ben Tiggelaar / Bron: tiggelaar.nl Ben Tiggelaar / Bron: tiggelaar.nl

Ook volgens de Nederlandse schrijver, onderzoeker en managementtrainer Ben Tiggelaar kan echte verandering en echte motivatie van de medewerkers enkel in gang gezet worden door nieuwe leiders. De rode draad tijdens het voorbije Jaarcongres Verandermanagement was volgens hem duidelijk: “Iedereen snapt dat trucjes die van bovenaf gehanteerd worden om mensen in beweging te krijgen, niet meer werken. Veranderen werkt pas als mensen individueel bereid zijn hun gedrag aan te passen.”

Positieve verandering door motivatie, inspiratie en vertrouwen

Bedrijven als Ikea, BMW, Zara en Airbnb bewijzen dat positieve verandering ook anders kan. Zij slagen erin om mensen aan zich te binden met hun verhaal. En dichter bij huis is het voorbeeld Schoenen Torfs. Dit bedrijf heeft een authentieke bedrijfscultuur en met het “groter” verhaal van ‘De ziel zit in een schoenendoos’ laat Torfs zie hoe gelukkige werknemers ook voor gelukkige klanten zorgen. En dat dit geen loze kreten zijn bewijst Torfs door reeds vijf keren te zijn uitgeroepen tot Beste Werkgever.

Hebben hun successen alleen met storytelling te maken?

Neen, natuurlijk niet. Maar het zijn toch bedrijfsnamen die we evenveel associëren met het verhaal dat ze vertellen dan met de producten die ze verkopen. En als je even rondkijkt naar welke sterke leiders deze sterke bedrijven aansturen dan zie je dat verhalen een wezenlijk onderdeel uitmaken van hun succes.


Bron: iedereenonderneemt.be Bron: iedereenonderneemt.be

“Mijn grootmoeder was erg aanwezig, als een soort van bijenkoningin rond wie alles draaide” vertelt Wouter Torfs in een interview. Zij zei me dat je “van een ezel geen koerspeerd kunt maken…” Het was haar manier om te zeggen dat als er geen verkooptalent inzit, je er ook geen topper van zal maken.”

Wouter Torfs ontwikkelde doorheen zijn zoektocht een verfrissende visie op leiderschap:

“Ik denk dat we aan de vooravond staan van een paradigmashift van het leiderschap. De nieuwe leider leidt zijn organisatie vanuit waarden. Hij integreert de mannelijke dimensie van leiderschap – analyse, visie, structuren, afstand, daadkracht – met de vrouwelijke kwaliteiten: geaard zijn, verbondenheid, het geheel zien en voelen, intuïtie, de mens zien achter de werknemer, beslissen vanuit de buik. De nieuwe leider inspireert in plaats van te controleren. Hij moet coachen, stimuleren, want de kracht komt van het team."

Storytelling kan je leren: 5 vuistregels

Verhalend leiderschap kan je gelukkig makkelijk leren. In mijn boek 'Sterke verhalen, sterke leiders' komen deze 5 vuistregels naar boven:

  • Breng data tot leven met een verhaal

  • Communiceer ego-vrij

  • Van een duw- naar een trekverhaal

  • Luister naar verhalen en deel verhalen

  • Vertel een groter verhaal maar laat fantasie over aan Hollywood


En jij, hoe pak jij het aan in de praktijk?