Waarom managers conflictverhalen niet uit de weg mogen gaan

Waarom managers conflictverhalen niet uit de weg mogen gaan

Als storyteller verweef ik vaak trieste verhalen met elkaar. Meestal met positieve afloop, maar vaak maak ik gebruik van verhalen zonder happy ending. Want ondernemers moeten nadenken over de lessen die zijn geleerd. Verhalen waar er geen goud aan het einde van de regenboog is. Het moeten heus niet altijd “wat hebben we dat weer goed gedaan”-verhalen zijn, toch?.

storytelling

Het is best ok om (soms) ongelukkig te zijn

Er zijn van die dagen dat ik mij nergens toe kan aanzetten. Het gebeurt niet vaak, maar dan wil ik me gewoon omdraaien in bed en het daarbij laten. Of andere dagen waar ik mij eens flink laat gaan en ongezond eet en drink. Of niet naar de sportzaal ga, en zelfs niet mijn telefoon beantwoord. Sterker nog, de meeste zondagen werk ik niet en probeer ik zo dicht mogelijk bij dat negatief ideaal te komen.

Maar die dagen zijn voor mij vaak ook dagen van reflectie die mijn meest creatieve denken ruimte geven. Ik sta dan stil bij de dilemma’s in mijn leven en de mogelijke opportuniteiten die deze in zich dragen.

Omarm conflicten, en gebruik ze voor storytelling

Ik heb vorige jaar een aantal workshops geleid over het omgaan met verandering, en hoe je hierbij storytelling kan inzetten.

Ik vond het verbazingwekkend hoeveel managers liever conflicten uit de weg gaan. Ook in de verhalen die ze vertellen. Ik maak er geen geheim van dat conflicten ook voor mij vaak een uitdaging vormen. Maar weet dat elk sterk verhaal een conflict in zich draagt. Geen goed verhaal zonder duidelijke hoofdrolspeler, tegenspeler, plot, maar dus ook conflict.

Waarom houden mensen niet van het conflictueuze in het verhaal? Waarschijnlijk omdat ze bang zijn voor reacties van anderen. We willen niet dat anderen ongelukkig zijn, zelfs als dat betekent dat ons eigen geluk hieronder lijdt. We denken dat, als we anderen confronteren met conflicten, dat ze dan naar huis gaan en hun kamer zwart zullen verven en gaan luisteren naar deprimerende muziek.

Sterke verhalen bespelen alle emoties

We zijn mensen die een scala aan emoties ervaren. Het is belangrijk om om hiervan bewust te zijn en om ze allemaal te omarmen in plaats van één emotie na te streven. Uit de interviews met tal van Belgische CEO's blijkt keer op keer dat sterke leiders ook verhalen vertellen waarin conflicten of pijn centraal staan. Die CEO's hebben duidelijk geleerd om zich comfortabel te voelen in het delen van moeilijke, pijnlijke en zelfs negatieve verhalen. Door introspectie, en hun besef dat sommige dagen ook ellendig kunnen zijn, slagen deze managers erin om authentieke storytellers te zijn.

Ik ben er dan ook vast van overtuigd dat enkel wanneer managers voldoende aandacht besteden aan hun eigen ontwikkeling, ze pas kunnen zorgen voor zakelijke effectiviteit. Uiteraard kan er veel gerealiseerd worden door positieve verhalen te vertellen, maar leiders kunnen ook voordeel halen uit delen van verhalen waarin hun woede, hun conflicten en in sommige gevallen hun eigen angsten centraal staan.

Op zoek gaan naar je verhaal als leider is altijd op zoek gaan naar wie bent en waarvoor je staat. Een tijd geleden had ik hierover een goed gesprek met business coach en life planner Cynthia Ghysels. Zij begeleidt professionals sterker te leven en werken vanuit hun persoonlijke visie en waarden. Want kan je niet pas goed leiden, managen en coachen als je vertrekt vanuit je eigen inzichten en ervaringen? Als je kan leiden vanuit je eigen bezieling?

Advies voor managers

(Mijn advies is moeilijk, maar tegelijk ook eenvoudig.)

Ga op zoek naar de kern van jouw leiderschap. Hoe maak jij je eigen leven zinvol? Hoe verrijk je het leven van je medewerkers? Vanuit welke waarden vertrekt je leiderschap? Waar en wanneer heb je moeilijke keuzes moeten maken? En hoe ben je omgegaan met de hindernissen die de juiste keuzes misschien in de weg stonden? Laat het antwoord op deze vragen het bronmateriaal zijn voor je leiderschapsverhalen, en vertel wat vaker verhalen die de waan van de dag overstijgen en die er echt toe doen. Ga daarbij pijn en conflict niet uit de weg maar omarm deze elementen als noodzakelijke elementen van je leiderschapsverhaal.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief