Dit Belgisch familiebedrijf draait al 70 jaar mee: "Met winnaarsmentaliteit alleen kom je er niet"

Dit Belgisch familiebedrijf draait al 70 jaar mee: "Met winnaarsmentaliteit alleen kom je er niet"

Toon Bossuyt, CEO van BOSS paints

Toon Bossuyt is sinds 2005 CEO van BOSS paints. Na twaalf jaar ervaring in die positie, kan hij zonder schroom toegeven dat ook hij in zijn functie moest groeien. En dat dit proces geen einde kent. “Toon is een raspaard, maar zijn people management, daar is nog werk aan.’ Treffende woorden van mijn oom bij mijn aanstelling, maar hij bleek wel gelijk te hebben.”

If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen

“In het begin van mijn CEO-carrière vormde ik makkelijk een mening en uitte ik die vaak op een heel directe manier. Het effect dat ik daarmee had op anderen was niet mijn probleem, vond ik toen. Empathie was, zoals je merkt, niet mijn sterkste kant,” vertrouwt Toon me toe. “Mijn aandacht lag vooral op de inhoud van het gesprek. Zo ontstond er een tunnelvisie. Trainingen en informele groepsgesprekken met andere leiders rondom mij, wezen me op mijn tekortkomingen. Ik denk zelfs dat ik pas op 38-jarige leeftijd eraan ben beginnen werken. Toen besefte ik dat de oorzaak van problemen bij je omgeving leggen, eigenlijk een kinderachtige reflex was. Laten we zeggen dat kunnen reflecteren over jezelf voor mij de essentie van volwassen worden was. Zowel in mijn rol als mens als mijn rol als leider”.

Toon samen met zijn oom Jan Bossuyt, van wie hij het leiderschap van Boss Paint overnam

Zelfreflectie werkt echter ook verlammend. Door jezelf continu in vraag te stellen, word je terughoudender en durf je minder snel (ingecalculeerde) risico’s te nemen. Nochtans vaak onderdeel van het takenpakket in een leidersfunctie, toch? “Ik moet daar ook voor oppassen. Soms word ik gewezen op het feit dat ik niet zo mobiliserend ben. Ik ben bedachtzamer geworden vanuit een zekere veiligheid voor het bedrijf, maar in de eerste plaats wil ik vooral verantwoordelijkheid nemen voor wat ik zeg en doe. En dat weerspiegelt zich ook in mijn relatie met medewerkers. De juiste balans vinden, is essentieel maar moeilijk.”

"Leiding geven is verantwoordelijkheid nemen en tegelijkertijd vrijheid schenken, ook al ben je niet zeker dat het allemaal perfect gaat zijn.
 Het is die inschatting, wat leiderschap zo moeilijk maakt."

“Mensen die leiderschapsposities krijgen toegewezen, zijn vaak personen die goed verantwoordelijkheid kunnen opnemen. Die holistisch bekijken hoe ze iets kunnen oplossen. De valkuil van verantwoordelijkheid nemen is echter controleren, alles opvolgen, sturen. En dat is vaak niet wat je medewerkers nodig hebben. Zij willen dat je vertrouwt op hun capaciteiten. Dat je vertrouwt dat zij de waarden van het bedrijf ten goede zullen uitdragen. En daar is heel veel persoonlijke moed voor nodig. De moed om los te laten en je medewerkers vrijheid schenken, ook al ben je niet zeker dat alles allemaal perfect gaat zijn. Het is die inschatting, die leiderschap zo moeilijk maakt. Moeilijk, maar waardevol.”

Waardevol ondernemerschap = reflecteren over jezelf

Aan welke persoonlijke overtuigingen hecht jij als leider belang? Door op zoek te gaan naar je innerlijk kompas, komen er bepaalde waarden naar boven die je via jouw organisatie zal uitdragen. De belangrijkste uitdaging die daarin schuilt? Mensen engageren. Mensen achter je scharen om samen doelen te kunnen bereiken, binnen dezelfde overtuiging. De basis van waardevol ondernemen, ligt dus bij jezelf. Vanuit die waarden ook doelgericht ondernemen, is de opdracht. Want een CEO, die wil natuurlijk op het einde van zijn carrière met trots kunnen achteruitkijken en denken: ‘Ik heb hier echt wel een verschil gemaakt’. Door rendement te behalen, uiteraard. Maar of dat op de eerste plaats komt, hangt volledig van jouw leidersprofiel af.

"De basis van waardevol ondernemen, ligt bij jezelf. Vanuit de waarden die jij als persoon vooropstelt doelgericht kunnen ondernemen, is de opdracht."

“Bij BOSS paints ligt onze focus vooral op kwaliteit, mensen, de klant en het milieu. Rendement staat onderaan het lijstje. Als mens en als bedrijf heb je jammer genoeg soms waarden die met elkaar in conflict komen. Het is een uitdaging om je klanten, het milieu, de mens én kwaliteit voorop te stellen. En daarnaast proberen om genoeg rendement te behalen. Zeker in periodes waarin het financieel moeilijker gaat. Toen dit bij ons enkele jaren geleden het geval was, werd mij dan ook de vraag gesteld of rendement nu meer aandacht kreeg dan de andere vier waarden”. Op zo’n moment de juiste balans kunnen behouden, wijst op sterk leiderschap. “Als ik op het einde van mijn carrière met een gerust hart kan zeggen dat ik gehandeld heb door de waarden binnen BOSS paints voorop te stellen, dan ben ik geslaagd in mijn poging tot waardevol ondernemerschap.”

Benieuwd naar meer inzichten en de mens achter CEO Toon Bossuyt van BOSS paints? Beluister dan het interview dat Raf Stevens met Toon Bossuyt had, via de Story Club Podcast:

 

 

 
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief