Met deze 6 tips maken vrouwelijke ondernemers meer kans om extern kapitaal te vinden

Met deze 6 tips maken vrouwelijke ondernemers meer kans om extern kapitaal te vinden

Kapitaal ophalen. Iedere onderneming die snel wil groeien krijgt er vroeg of mee te maken. Voor vrouwelijke ondernemers blijkt die uitdaging veel groter te zijn dan wanneer hun mannelijk collega’s nieuwe investeerders moeten overtuigen. Volgens Connie Vandendriessche van We Are Jane komt dat doordat vrouwelijke CEO’s een andere taal spreken. “Zij worden dat zelf ook gewaar, en dat creëert tegenover investeerders een soort van onzekerheid die opgemerkt wordt.” Een mening die ook Nathalie Molina Niño, auteur van ‘Leapfrog: The New Revolution for Women Entrepreneurs’ deelt: “We investeren in mensen waar we onszelf in herkennen.” Gelukkig bestaan er manieren om die genderongelijkheid geleidelijk aan weg te werken.

De verhouding is nog steeds serieus scheefgetrokken maar het goede nieuws is dan weer dat de vervrouwelijking van het ondernemerslandschap zich onverminderd voortzet. Uit ‘The 2019 state of women-owned businesses report’ van American Express blijkt dat in de afgelopen vijf jaar het aantal Amerikaanse bedrijven in handen van vrouwelijke ondernemers met 21 procent is gegroeid. Een hoopgevend cijfer als je weet dat de overall groei (van alle bedrijven in de VS) amper 9 procent bedraagt.

Voor vrouwelijke ondernemers is het vinden van externe investeerders zonder twijfel het grootste struikelblok om hun start-up succesvol te laten groeien. Toch benadrukken financieringsexperts dat er verschillende manieren zijn die kunnen helpen om het broodnodige geld op te halen waarmee ze hun business succesvol kunnen uitbouwen. Met deze zes tips kan je de eerste stappen in de juiste richting zetten.

1. Laat je meerwaarde blijken

Je moet je kunnen verplaatsen in de schoenen van je potentiële investeerders. “Betreed hun denkwereld, wanneer ze je vragen naar je achtergrond, of hoe je je geloofwaardigheid hebt opgebouwd om professioneel succesvol te zijn”, zegt Sanyin Siang die het boek ‘The Launch Book: Motivational Stories to Launch Your Idea, Business or Next Career’ schreef. “Ga nooit in de verdediging”, voegt ze eraan toe. Laat investeerders ook toe om naar jouw standpunt te polsen.

2. Bouw een vertrouwelijke peergroup op

Stel een team samen van 6 tot 8 vrouwen met een verschillende etnische achtergrond en kennisniveau. Houd elke 6 tot 9 maanden meetings en plan iedere maand een aantal concrete zaken in die moeten worden afgewerkt.

Zo moet je wel verantwoording afleggen – cruciaal in de beginfase van je onderneming – aangezien dit een periode is van onzekerheid en twijfel, maar vooral ook eenzaamheid. Gebruik verschillende manieren om je team samen te stellen: zoek op Facebook of LinkedIn, vraag na bij beroepsfederaties, op een plaats waar je geliefd bent,…

3. Ga op zoek naar start-up accelerators & incubators en doe mee aan pitchwedstrijden

Zelfs als je niet wint, bouw je een ecosysteem op, leg je contact met mogelijke potentiële adviseurs en bouw je een sterk netwerk op. Zo’n netwerk geeft je gemakkelijker toegang tot een verscheidenheid aan financieringsbronnen.

“Peer-to-peer netwerken moedigen vrouwen aan om hogere ambities te stellen voor hun bedrijf, om groei te ambiëren en innovatie te omarmen”, zeggen experts van de Boston Consulting Group.

4. Durf ondernemen

Vrouwen houden over het algemeen een realistischer doel voor ogen als het gaat over investering. Mannen durven dan weer groter denken en zijn overtuigd van de richting die ze willen uitgaan. Vrouwen durven de zaken al eens bagatelliseren.

Wanneer je wilt investeren in een persoon, moet deze overtuigend en zelfs stoutmoedig overkomen. Een beetje opscheppen kan dus nooit kwaad.

5. Overweeg crowdsourcing

Crowdfunding via platformen als Kickstarter en Indiegogo is een effectieve manier om je bedrijf van de grond te krijgen. Er bestaan crowdfundingplatforms specifiek voor vrouwelijke ondernemers, zoals iFundWomen en Women You Should Fund in de Verenigde Staten.

Ga op zoek naar andere soortgelijke bedrijven en projecten met crowdfundingcampagnes en observeer de verschillende niveaus die zij hebben bepaald om hun doelstellingen te behalen. Elk crowdfundingplatform heeft een andere kostenstructuur.

6. Zet je bedrijf in de kijker

Wanneer je een fantastisch idee hebt – of een vernieuwend bedrijf – maak je hier best zo snel mogelijk reclame voor. Vrouwen zijn minder geneigd hun plannen aan de wereld te onthullen als deze nog niet volledig zijn uitgewerkt – aangezien de druk van buitenaf veel groter is.

Afsluiten doen we met de woorden van Nathalie Molina Niño: “Perfectie is wat van ons wordt verwacht. Dompel je onder in de community zodat je idee nog beter wordt.

(Uit: The New York Times)

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief