Digitale diensten combineren met een goed doel: Digiti, het digital agency van Derek Dendievel dat zichzelf profileert als het ‘Silicon Valley van de Kempen’, bewijst het. Met Watercoach, een vooralsnog fictieve mobiele applicatie, wil het agentschap waterschaarste aanpakken. Daarvoor roept het massaal burgers en waternetbeheerders op voor steun. “We willen niet wachten tot er van hogerop wat verandert”, klinkt het bij CEO Derek Dendievel en strategisch directeur Jan Gevers. Ik schoof bij Digiti aan tafel voor een boeiend gesprek.

Van bedrijfspitch naar ‘cure to care’ voor heel Vlaanderen

Het idee om een app ontwikkelen tegen waterschaarste groeide vanuit een persoonlijke frustratie bij CEO Derek Dendievel. “Ik moest mijn watermeterstanden doorgeven aan watermaatschappij PIDPA”, grijnst hij. “Dat kon telefonisch, per post of via de website. De digitale native in mij besloot naar de website te surfen op mijn smartphone. Die bleek niet geoptimaliseerd te zijn voor mobiele toestellen (zucht). Ik stelde intern voor om een pitch te doen voor PIDPA.”

Hoe langer het Digiti-team broedde op creatieve bedenksels, hoe hoger de drang om een oplossing te bouwen voor de samenleving. Eentje die inspeelt op een brandend actuele probleemstelling: waterschaarste. “Er is een nijpend watertekort in Europa, en de berichten over het zorgwekkend lage waterpeil vliegen ons rond de oren”, knikt strateeg Jan Gevers. “Er wordt veel over gepalaverd, maar concrete oplossingen laten op zich wachten. Nochtans geloven we dat er bij de burger wel een draagvlak is: mensen zijn bereid om zuinig om te gaan met water. Vandaag kan dat al door onder meer meters op je waterleiding te plaatsen, maar dat is volgens mij een te grote stap.”

“Vanuit die gedachtegang wisten we het idee voor een digitale assistent, die wij Watercoach noemen, te concretiseren. Daarmee willen we iedereen sturen om water te besparen in de vorm van een gratis maar bovenal gebruiksvriendelijke tool. Daarmee hopen we een ‘cure to care’ teweeg te brengen in heel Vlaanderen. Echte verandering komt meestal van bottom-up.”

“We willen wel een positief verhaal brengen”, beklemtoont Dendievel. “Het mag dan misschien vijf voor twaalf zijn - samen kunnen we er geraken.”

Mentaliteit wijzigen met community-gedreven gamification

De ambities zijn torenhoog, de benodigde middelen evenzeer. Digiti heeft naar eigen zeggen ten minste 150.000 euro nodig om de Watercoach app te realiseren en te vermarkten. Het Herentalse bedrijf roept de bedrijfswereld op om mee te investeren. “Het concept, de mock-ups en de strategie zijn haarfijn uitgewerkt - de mobiele applicatie nog niet”, verduidelijkt Dendievel. “Door onze visie en een netjes uitgekiend plan voor te leggen, hopen we waternetbeheerders en andere belanghebbende instanties te triggeren om de app daadwerkelijk te bouwen en toegankelijk te maken voor iedereen.”

Om de mentaliteit op grote schaal te veranderen bij het grote publiek, reikt de app volgens Gevers een pak verder dan een verbeterde ervaring om watermeterstanden door te geven. “De Watercoach ademt gamification, waarbij gebruikers al spelend hun waterverbruik beheren”, legt hij uit. “Met één druk op de knop kan je jouw waterstanden scannen, en die koppelen aan jouw eigen doelstellingen voor een lager waterverbruik. Op basis daarvan krijg je dagelijks tips en advies aangereikt, volledig gepersonaliseerd volgens woonplaats, gezinssamenstelling, enzovoort.”

Derek Dendievel, CEO van Digiti

“Bovendien ontvang je virtuele rewards eens je één van je doelen hebt bereikt”, vult Dendievel aan. “Je kan ook buurtbewoners en vrienden uit de buurt uitdagen en je prestaties vergelijken aan de hand van een dashboard. Zelfs bedrijven kunnen een professioneel profiel aanmaken en de statistieken delen met hun collega’s. Zulke functionaliteiten maken het leuk om water te besparen.”

Uitdagingen overwinnen met hardnekkige focus op impact

Het is niet de eerste keer dat Digiti zijn schouders steekt onder een goed doel. Vier jaar geleden kreeg het flink wat persaandacht met de ‘schijt-je-rijk’-campagne Jingle Smells voor Music For Life, waarvan de opbrengst naar Stop Darmkanker ging. “We hebben altijd al geïnvesteerd in the greater good”, illustreert Dendievel. “En dat is geen commercieel praatje: als je naar de website watercoach.app surft, dan zie je dat Digiti niet centraal staat - wel het hogere doel. Toch vind ik het mooi om te zien hoe ons hele team zich heeft ingezet voor dit initiatief.”

“Onlangs hadden we het tijdens de lunch over Mei Plasticvrij”, herinnert Gevers zich. “Uiteindelijk kwamen we op een plan om de lokale economie te stimuleren door een maand lang enkel lokale producten uit eigen streek aan te kopen. Dat bewijst dat die zin voor impact in de vezels van Digiti zit.”

Strategisch directeur Jan Gevers

Maar de effectieve uitwerking en slaagkans van Watercoach hangt natuurlijk af van de respons bij het grote publiek. “Ieder van ons heeft veel tijd en geld gepompt in Watercoach, maar ik blijf rekening houden met de kans dat het niets wordt”, geeft Dendievel toe. “Al denk ik dat dit project goed zal worden onthaald. Bedrijven zijn ook steeds meer sociaal geëngageerd dan pakweg tien jaar geleden. Iedereen is gebaat bij een degelijk klimaat en gunstige leefomstandigheden.”

Ieder van ons heeft veel tijd en geld gepompt in Watercoach, maar ik blijf rekening houden met de kans dat het niets wordt

“Deze app is een uitdaging van formaat - alleen al het op punt stellen van de coach op basis van verschillende steden en gemeenten in Vlaanderen”, erkent ook Gevers. “Een werk van lange adem, maar daar staren we ons niet op blind. Want ook al blijft het bij de blauwdruk die we nu hebben, we zullen altijd actief blijven timmeren aan de stempel die we als agentschap kunnen drukken op de samenleving.”

Meer info vind je op watercoach.app