Onvermijdelijk zullen er de komende maanden nog heel wat bedrijven de handdoek in de ring gooien. Ook de markt verandert ingrijpend in tijden van corona. Waar big tech en online shops floreren als nooit tevoren, krijgt bijvoorbeeld de evenementenbranche het momenteel zwaar te verduren. Ongeacht de sector waarin je opereert, ben je sowieso maar beter op je hoede, want ook jouw vaste leverancier of trouwste klant kunnen morgen failliet gaan. Kortom, het zijn hoogst onzekere tijden en die vragen om een meer bedachtzame manier van ondernemen. In dit artikel geef ik 9 praktische tips over hoe je dat best aanpakt.

Op basis van onze uitgebreide historische database en econometrische modellen voorspellen wij bij Altares Dun & Bradstreet dat het risico op een faillissement in België komende periode 1,6 keer zo groot is als normaal. Naar verwachting zullen er door corona in twaalf maanden tijd maar liefst 16.500 ondernemingen failliet gaan. Dat is fors, maar eigenlijk niet zo vreemd.

Veel organisaties hebben dankzij de welgekomen overheidssteun de lockdownperiode overleefd, anderen spraken hun eigen financiële reserves aan. Voor al deze organisaties breekt nu een cruciale periode aan. Nu de economie langzaamaan heropstart, is het zaak snel te herstellen. Om dat herstel te bespoedigen geef ik ondernemers graag 9 tips om de risico’s van een heropstart goed te kunnen beheersen, en zelfs te minimaliseren.

Tip 1: Wees continu alert

Houd economisch en sectorspecifiek nieuws steeds goed in de gaten. Volg wat de internationale, landelijke en lokale economie doet. Blijf goed op de hoogte over wat er in jou sector gebeurt, en volg de business van je klanten. Hoe eerder je iets weet, hoe sneller je daarop kan anticiperen.

Tip 2: Voer een strakke administratie

Normaal levert je jouw product of dienst waarna de klant vrijwel altijd de betaling in orde maakt. Dat geldt zeker zo in gunstige economische tijden. Vandaag kan je daar niet zomaar meer op vertrouwen. Sommige klanten hebben het zwaar en betalen later. Uiteindelijk kunnen hun problemen ook jou in de problemen brengen.

En waar je vroeger snel een tijdelijk kaskrediet bij een bank kon krijgen, zijn diezelfde banken daar vandaag misschien minder makkelijk in. Volg daarom je openstaande facturen en de betalingen van jouw klanten nauwgezet op. Zodoende kan je snel zien welke klant correct betaalt en welke niet. En weet je wat je kunt verwachten.

Tip 3: Open dialoog met klanten

Krijg je het signaal dat een klant niet tijdig betaalt, ga dan vooral de dialoog met hem aan. Het is geen makkelijk onderwerp, maar het biedt jouw wel perspectief. Krijg je tijdens zo’n gesprek het gevoel dat de klant zich economisch gaat kunnen herstellen, dan kan je flexibel zijn en bijvoorbeeld een betalingsregeling overeenkomen. Veel klanten waarderen dat enorm.

Krijg je dat gevoel echter niet, dan kan je jou wat zakelijker gaan opstellen. Bij een volgende order kan je bijvoorbeeld eisen dat de klant vooraf betaalt, nog voor de levering gebeurt.

Tip 4: Bouw nieuwe reserves op

Grote kans dat je in de afgelopen periode jouw financiële reserves hebt moeten aanspreken. Het is van groot belang die reserves zo snel mogelijk weer aan te vullen, hoewel dat vandaag natuurlijk meer moeite kost dan in economisch voorspoedige tijden. Hoe meer reserves je nu aanlegt, des te makkelijker je een volgende tegenvaller gaat kunnen opvangen.

Tip 5: Versterk je relatie met leveranciers

Voor veel kleine of middelgrote ondernemingen is het handelskrediet van de leverancier onmisbaar, en zeker in deze tijden. Maar ook voor hen kunnen dit best pittige tijden zijn. Daarbij komt dat delen van de toeleveringsketen verstoord zijn geraakt en dat sommige producten schaarser zijn geworden. Respecteer daarom de betalingsafspraken die je hebt gemaakt met jouw leveranciers, zodat je je kredietlijnen niet in gevaar brengt.

Mocht dit voor jou niet meer lukken, is het altijd raadzaam proactief met hen het gesprek aan te gaan. Staat jouw leverancier financieel sterk, kan hij wellicht bereid zijn je financieel te steunen en door de moeilijke periode heen te helpen.

Tip 6: Nieuwe klanten goed inschatten

In deze onzekere tijden is het bijzonder lastig om klanten te vinden. Wanneer een nieuwe klant zich toch aandient, is dat toe te juichen. Wees echter zeer waakzaam: hoe komt het dat deze klant op de markt is? Misschien is hij elders afgewezen, en dus op zoek naar een nieuwe leverancier?

Beoordeel de financiële situatie goed alvorens nieuwe zaken te doen. Mogelijk wil je niet direct 30 dagen krediet verstrekken, maar spreek je eerst een periode af waarin je voorzichtiger begint aan deze nieuwe samenwerking.

Tip 7: Klantportfolio beoordelen

Het zijn voor iedereen onzekere tijden, ook voor jouw klanten. Misschien staan al jouw klanten er uitstekend voor, maar het kan ook zo zijn dat een aantal van hen balanceren op het randje van faillissement. Analyseer je klantportfolio en je weet meteen welk risico je al dan niet loopt.

Hou hierbij rekening met concernrelaties. Zo kan jouw klant er op het eerste gezicht goed voor staan, maar kan de moedermaatschappij in zwaar weer verkeren. Dan is jouw risico toch hoog. Andersom kan ook. Een solide moedermaatschappij kan borg staan voor jouw klant, waardoor jouw risico juist afneemt.

Tip 8: Voorkom erger

Nu maatregelen wat versoepelen, mogen veel ondernemingen hun business weer opstarten. Maar is dat wel rendabel? Want soms zijn de kosten hoger dan de opbrengsten. Kijk daarom kritisch naar je business en evalueer goed: verwacht je goede business te draaien of liggen er nog meer barre tijden in het verschiet? In dat laatste geval zou je kunnen overwegen een heropening of heropstart nog even uit te stellen, of dit eerder kleinschalig te doen.

In het meest extreme geval zou je kunnen beslissen om helemaal te stoppen. Het lijken misschien wat minder hoopgevende adviezen, maar een zakelijk of persoonlijk faillissement is in ieder geval best te vermijden!

9. Creëer nieuwe kansen

De markt is volop in beweging. De ene sector stort in, de andere floreert als nooit tevoren. Business is booming voor onder meer online shops en voor diverse lokale ondernemers. Een dergelijke dynamiek biedt nieuwe kansen voor ondernemers.

Als je financieel sterk staat, zou je bijvoorbeeld (noodlijdende) concurrenten kunnen overnemen of uitkopen. Of met jouw expertise en ervaring beginnen in een compleet nieuwe markt of met een heel nieuw concept.

Kortom, dit is hét moment om te reflecteren over je expertise en om jouw commerciële mogelijkheden breed te verkennen. Zie jij nieuwe kansen?