Brusselse start-up Cowboy haalt 23 miljoen euro op in derde kapitaalronde

Brusselse start-up Cowboy haalt 23 miljoen euro op in derde kapitaalronde

Adrien Roose, co-founder en CEO van Cowboy

Na een succesvolle serie B-financieringsronde, die recent in volle coronacrisis zomaar eventjes 23 miljoen euro in het laatje bracht, staat de teller van de Brusselse e-bike start-up Cowboy na drie kapitaalrondes op een slordige 35 miljoen euro. De nieuwe financiële injectie moet zorgen tot een forse uitbreiding van het team, het productaanbod alsook van de verkoop- en servicenetwerken in Europa.

De recente serie B-financieringsronde, goed voor 23 miljoen euro, werd geleid door Exor Seeds, HCVC en Isomer Capital, aangevuld met Future Positive Capital en Index Ventures. Exor Seeds is het in Amsterdam gevestigde investeringsvehikel voor early stage-bedrijven van Exor, de holding die eigendom is van de Italiaanse familie Agnelli, vooral bekend van automerken Fiat-Chrysler en Ferrari én van voetbalclub Juventus.

Gezocht: productontwikkelaars en software engineers

“Wij zijn buitengewoon tevreden met deze financiering”, zegt Adrien Roose, de 32-jarige co-founder en CEO van Cowboy, in een eerste reactie. “In onze evolutie naar de one-stop-shop voor stedelijke mobiliteit is het belangrijk dat we kunnen rekenen op een diverse groep investeerders van wereldklasse met een sterke staat van dienst in de ondersteuning van design en technologie.”

De Brusselse start-up wil de fondsen onder meer aanwenden om het bestaande team van 65 werknemers in de komende zes maanden uit te breiden met meer dan 30 nieuwe mensen, voornamelijk productontwikkelaars en software engineers. Staan eveneens op de agenda: het opschalen van de productie en een verdere uitbreiding van de testrit-  en mobiele onderhoudsnetwerken in Europa.

De drie founders van Cowboy

Omzet verdrievoudigd

De coronacrisis heeft geleid tot een nooit eerder geziene piek in de verkoop van elektrische fietsen. Ook de Brusselse e-bike start-up zag zijn omzet verdrievoudigen. De lancering van het nieuwe model Cowboy 3 vorige maand was meteen een schot in de roos. De ambitie is om vanaf 2021 winstgevend te zijn.

Met onze focus op design, hardware en software en een uitgebreid dienstenaanbod spreken wij een publiek aan dat vroeger misschien geen belangstelling had voor elektrische fietsen

Wat drie jaar geleden startte als een idee om de e-bike zoals we hem toen kenden volledig te transformeren, is intussen een merk geworden met een toegewijde gemeenschap en een sterke aantrekkingskracht”, aldus Roose. “We zijn met Cowboy trouw gebleven aan onze oorspronkelijke visie om een beter alternatief voor de auto te bouwen – een evolutie die we nu versnellen en blijven leiden.”

“Sinds onze lancering maken we het verschil met onze focus op design, hardware en software en een uitgebreid dienstenaanbod. Zo spreken wij een publiek aan dat vroeger misschien geen belangstelling had voor elektrische fietsen.”

Speler van wereldklasse

Noam Ohana, Managing Director van Exor Seeds: “We zijn verheugd om samen te werken met Cowboy in hun missie om duurzaam vervoer naar onze straten te brengen met prachtig ontworpen, klantgerichte e-bikes. We zijn getuige van een stedelijke transformatie naarmate meer fietspaden en ander milieuvriendelijk beleid onze steden openstellen voor alternatieve vormen van mobiliteit, en waarbij we geloven dat Cowboy een belangrijke rol zal spelen.”

Wij volgen Adrien en Cowboy al enige tijd, en hun inzet en ambitie om de beslissende keuze voor de moderne stadsmens te worden, zijn van wereldklasse”, aldus Chris Wade van Isomer Capital.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief