De groeiambities van Marie Van den Broeck: “Binnen 5 jaar willen we met een team van 20 mensen aanwezig zijn in 20 verschillende landen”

De groeiambities van Marie Van den Broeck: “Binnen 5 jaar willen we met een team van 20 mensen aanwezig zijn in 20 verschillende landen”

Het gaat hard voor de 27-jarige Marie Van den Broeck. Wat in 2017 begon als een schoolproject is op enkele jaren tijd uitgegroeid tot een sterk bedrijf met een hoge likeability. My Add On maakt producten die het leven van heel wat mensen makkelijker maakt. Maar met een ambitieuze lijst van nieuwe innovaties en de overname van Dek-A-Bed willen Van den Broeck en haar team nog meer mensen helpen. “Onze producten zijn vrij eenvoudig, maar maken voor de gebruikers wel een groot verschil uit. Daarom willen we ons gamma snel uitbreiden.”

Oma als inspiratie

Ze is eerder toevallig terechtgekomen in de wereld van de zorgsector. In haar laatste jaar Industrieel Ontwerp kreeg Van den Broeck de opdracht om een orthopedisch product te bedenken, er een businessplan rond op te zetten en mee te doen aan wedstrijden. Dat werd de MySleeve, een siliconen hoes voor de handvatten van krukken. Van den Broeck: “Onder die hoes zit een gel patch die de drukpunten in je handen mooi verdeelt. De sleeve geeft een aangename grip en er zit een magneet in, wat het makkelijk maakt om met de ene kruk de andere van de grond op te rapen zonder je te moeten bukken.”

Haar oma was de inspiratie voor de MySleeve. “Ze is een hele lieve, positieve dame die nooit klaagt. Maar toen ze met krukken moest lopen, was het een ander verhaal. Haar handen deden pijn en de krukken vielen continu op de grond. Aangenaam was het niet, dus ik heb gezocht naar iets dat haar probleem, en dat van vele anderen, oplost.”

Een gat in de markt, wisten de vele jury’s van die wedstrijden haar te vertellen. “De reacties waren zo positief, dat het raar zou geweest zijn om er na mijn studies niet mee verder te gaan. De krukgebruikers waarmee ik al had gesproken, waren ook heel enthousiast. Ik wou hen niet teleurstellen door er uiteindelijk niets mee te doen”, vertelt ze.

Drie jaar later is My Add On bijlange geen studentenproject meer, maar een goed draaiend bedrijf gericht op handige hulpmiddelen voor zowel mensen mét als zonder beperking. “Onze missie is ‘to empower and include’. Oftewel: het mensen makkelijker maken met hulpmiddelen voor dagelijkse taken.”

Ambitieus vijfjarenplan

Als Marie Van den Broeck ergens een probleem ziet, dan wil ze het oplossen. Een gezonde houding die in de zorgsector goed van pas komt, want daar vallen nu eenmaal nog veel problemen op te lossen. Ze heeft dan ook een lange lijst van producten die ze graag op de markt wil brengen. Maar haar ambitie beperkt zich niet tot het bedenken van nieuwe hulpmiddelen, zo blijkt. “We hebben voor My Add On dit jaar het 20x20x20-plan uitgeschreven”, vertelt Van den Broeck. “Dat houdt in dat we binnen vijf jaar twintig nieuwe producten willen lanceren in de zorgsector, in twintig verschillende landen aanwezig willen zijn en dat we daar een team van twintig mensen voor nodig voor hebben.”

De uitbreiding van het gamma is al volop aan de gang. Drie nieuwe producten gingen onlangs in productie en zullen binnenkort verkrijgbaar zijn. Eén daarvan is een gel patch om in de armsteun van krukken te plakken. “Het ziet er eenvoudig uit, maar laten we zeggen dat ik tijdens de ontwikkeling van het product heb beseft waarom het nog niet op de markt was”, lacht Van den Broeck. “We hebben een specifiek materiaal gevonden dat blijft kleven zonder lijmresten achter te laten. Het kan ook makkelijk hergebruikt worden, want duurzaamheid is voor ons heel belangrijk.”

Daarnaast is er een variant van de MySleeve in productie. “Aangepast aan rollators, want die handvatten zijn anders dan krukken, maar wel even ongemakkelijk.” En om in de sleeve-sfeer te blijven, komt er ook nog een hoes uit die je over de lengte van je kruk of wandelstok trekt. “Kwestie van de saaie look van die hulpmiddelen wat te pimpen met een tof design”, zegt Van den Broeck enthousiast.

Onverwachte overname

De reeks nieuwe producten even terzijde, haalt Van den Broeck ook aan dat My Add On iets aan het gamma heeft toegevoegd dat niet door hun eigen team is ontworpen. “We hebben onlangs Dek-A-Bed overgenomen, dus dat product is nu ook via ons te verkrijgen”, klinkt het trots. Dek-A-Bed is een handige tool dat mensen helpt om een donsdeken in een overtrek te steken. “Erg handig voor mensen die alleen of hulpbehoevend zijn. Hiermee kunnen ze toch zelf hun bed opmaken.”

We kunnen wel een potje geld gebruiken om sneller te groeien. Te beginnen met de 50.000 euro die we via een winwinlening willen ophalen

Al was Van den Broeck niet meteen op zoek om al een ander bedrijf over te nemen, toch heeft ze niet lang getwijfeld toen deze onverwachte opportuniteit haar pad kruiste. “Het product past perfect in wat we willen aanbieden”, zegt ze. “De mensen die Dek-A-Bed ontwikkelde, hebben daarnaast nog een fulltime job. Ze kwamen tijd tekort om ermee verder te gaan. Maar het bleef natuurlijk een beetje hun kindje, dus ze waren niet van plan om het zomaar aan om het even wie over te laten. Dat siert hen.”

Een potje geld ophalen

Om haar 20x20x20-plannen verder kracht bij te zetten, heeft Van den Broeck haar eerste vaste medewerker aangenomen en een potentiële co-founder aangetrokken. “Het is fijn om een klankbord te hebben. Ik merk dat ik sneller beslissingen neem omdat mijn medewerkers mijn buikgevoel bevestigen. Dat maakt dan weer dat de zaken sneller vooruitgaan.”

Félice Vandenabeele (links), verantwoordelijk voor Sales & Marketing, en Marie Van den Broeck

Om die vooruitgang nog meer te duwen, wil Van den Broeck geld ophalen via een winwinlening. “Er staan het komende jaar nog zeven producten op de planning en ik wil een eerste salespersoon aannemen om onze buitenlandse plannen te versnellen. We zijn al in een aantal landen de eerste stappen aan het zetten, maar we merken dat er ook elders interesse is in onze producten. We kunnen dus wel een potje geld gebruiken om sneller te groeien. Te beginnen met de 50.000 euro die we willen ophalen.”

Met dat bedrag zou My Add On een nieuw product sneller kunnen produceren en op de markt brengen. “Aangezien onze producten mensen écht helpen, willen we natuurlijk snel een groot gamma hebben. Wat wij maken, lijken misschien kleine, eenvoudige producten maar het maakt voor de gebruikers wél een groot verschil. En dat is waar we het nog altijd voor doen.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.119 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief