Terug de baan op na corona? Volgens deze Antwerpse start-up moeten we echt anders gaan nadenken over onze mobiliteit

Terug de baan op na corona? Volgens deze Antwerpse start-up moeten we echt anders gaan nadenken over onze mobiliteit

Bartje Van Gastel, oprichter van TCOFLEET

De wijze waarop we ons naar het werk verplaatsen, moeten we serieus in vraag durven te stellen. Dat vindt Bartje Van Gastel, oprichter van TCOFLEET. Deze Antwerpse start-up, gespecialiseerd in het analyseren van de totale kost van je wagenpark, helpt bedrijven met het bedenken van een future proof mobiliteitsstrategie. “We komen tot een mobiliteitscultuur die niet langer synoniem staat voor de auto, het is je verplaatsen van punt A naar B. En daar gaan wij alternatieve vormen voor zoeken.”

Bartje Van Gastel richtte TCOFLEET op in 2019. De start-up geeft een cijfermatig onderbouwd advies voor de aankoop van bedrijfswagens. TCO staat voor total cost of ownership, het werkelijke kostenplaatje van een auto of wagenpark. “Dit zijn niet enkel de aankoopkosten, maar ook kosten die je snel over het hoofd ziet”, legt Van Gastel uit. “Denk hierbij aan de restwaarde, het verbruik, operationele kosten en de belasting op het voordeel van alle aard - of kortweg VAA.”

Meedenken over mogelijke alternatieven

Voordat hij met TCOFLEET uit de startblokken schoot, werkte Van Gastel bijna 20 jaar in commerciële functies bij verschillende merken in de automotive sector. “Bij mijn eerste salesjob maakte ik al simpele TCO-berekeningen voor particulieren om de keuze voor benzine of diesel te vereenvoudigen. Vervolgens ben ik de fleetmarkt ingerold waar ik uitgebreidere analyses deed. Zo verkocht ik op een bepaald moment meer dan 800 wagens per jaar. Maar ik wilde meer dan enkel wagens verkopen. Ik wilde met de klant meedenken over alle mogelijke alternatieven.”

Met de oprichting van TCOFLEET werd die wens werkelijkheid. De Antwerpse start-up adviseert bedrijven als Baloise, USG People en Jan De Nul Group over hun huidige en toekomstige vloot aan bedrijfswagens. Ook gebruiken enkele merken als BMW en KIA hun online analysetool. Bij de analyses wordt bovenal rekening gehouden met het unieke DNA van het betreffende bedrijf: “Wanneer je het gebruikersprofiel en het bijbehorende rijgedrag weet, kun je fiscaal flink gaan optimaliseren”, stelt Van Gastel. “Zo kun je een doordachte strategie volgen en geef je je wagenpark een enorme boost.”

Verschillende scenario’s in kaart brengen

Volgens Bartje Van Gastel kan fiscale optimalisatie via TCO een rol spelen in eventuele bezuinigingsrondes na de coronacrisis: “Door je TCO te berekenen, doe je weliswaar niet rechtstreeks aan bezuinigingen. Maar je optimaliseert wel je keuzes voor de toekomst. Want als je een verkeerde keuze maakt, gaat er een hogere kost aan verbonden zijn.”

Een waarschijnlijk scenario na de coronacrisis is dat werknemers vaker vanuit huis werken, of vanuit een hub in de buurt. “Als dat gebeurt, leggen de bedrijfswagens aanzienlijk minder kilometers af. Zo heb je direct een flinke cashburn besparing! Daarbovenop kun je de auto nog aanpassen op het lagere gebruik, waarmee je de kosten verder optimaliseert. Op die manier is zowel de werkgever als werknemer contenter, want eerstgenoemde bespaart kosten, terwijl laatstgenoemde minder in de file hoeft te staan.”

Door je TCO te berekenen, doe je weliswaar niet rechtstreeks aan bezuinigingen. Maar je optimaliseert wel je keuzes voor de toekomst

Zo is TCOFLEET bezig met de verbreding van de horizon: “We kijken niet alleen meer naar auto’s, maar juist naar mobiliteit in de breedste zin. Eigenlijk is onze leuze: futuring your mobility. We trachten mobiliteit optimaal in te zetten ten gunste van geluk, veiligheid en gezondheid. Daarbij brengen we ook alle kosten in beeld: de woon, de infrastructuur, de IT,… Samen met trendwatcher Bert van Thilborgh van FutureProved brengen we momenteel verschillende scenario’s in kaart.”

Emissieloze waterstofmobiliteit

Al van kinds af aan heeft Bartje Van Gastel een passie voor auto’s en mobiliteit. Die kreeg hij mee van zijn vader en nonkels. “Ik heb altijd met oldtimers geknutseld en gespeeld. Er staan er nog een paar bij mij thuis. Gewoon om naar te kijken, want tijd om ermee te rijden heb ik momenteel niet. De passie voor auto’s is er dus nog wel, maar die ligt meer bij comfort, rekening houdend met een stuk ecologie. Ik heb drie kinderen die ik graag groot wil zien worden. En tegelijkertijd erger ik me, net als iedereen, mateloos aan het dagelijkse fileleed in ons land.

Het ecologische aspect neemt TCOFLEET ook mee in de analyses. “Die komt eigenlijk al met de autofiscaliteit naar boven. In hoeverre je auto fiscaal aftrekbaar is, hangt namelijk af van de CO2-uitstoot. Daar komt ook het Voordeel van Aller Aard - kortweg VAA - bij kijken. Een bedrijfswagen vormt namelijk een extra inkomen bovenop het gewone loon. Hoe meer CO2 je uitstoot, hoe meer VAA er op je brutoloon wordt bijgeteld. Met als gevolg dat je belastbaar inkomen stijgt, en dat je dus meer belasting moet betalen.”

Volgens Van Gastel is de benzineauto in 2025 ‘de grote boosdoener’ en gaan fossiele brandstoffen plaatsmaken voor stroom. “Die transitie is al ingezet: een deel van de mensen rijdt al volledig elektrisch, anderen gaan eerst voor een plug-in hybride. Dat is nodig, want het opladen van een auto is iets waar we echt mee moeten leren omgaan. Doe je dat niet bij een hybride, dan verbruik je alsnog 10 liter brandstof!

Naast elektrisch rijden ziet hij nog andere ecologische mogelijkheden: “Persoonlijk geloof ik heel sterk dat we in de toekomst gaan evolueren naar een emissieloze waterstofmobiliteit. Maar niet alleen dat, want we komen tot de creatie van een mobiliteitscultuur die niet meer synoniem staat voor de auto, wel aan het verplaatsen van punt A naar B. En daar gaan we alternatieve vormen voor zoeken. Kijk naar de e-step die zijn opmars heeft gemaakt!”

Extra mankracht

Bartje Van Gastel richtte TCOFLEET op als single founder. Al snel kwam het besef dat hij meer mankracht nodig had om al zijn ideeën tot uitvoer te kunnen brengen. Daarom nam hij deel aan het acceleratorprogramma van Birdhouse, waar hij begeleiding kreeg van mentoren bij het opschalen van zijn start-up. “Dat heeft enorm geholpen. Hoe ervaren je ook bent in een bepaalde materie, je hebt altijd wel een bepaald klankbord nodig. En als je alleen bent, dan is het moeilijk om tegen jezelf te pingpongen.”

Sindsdien is het team van TCOFLEET flink uitgebreid: “Ik heb acht mensen aangenomen op sales. Die kunnen sinds 1 juli de baan op. Daarnaast komen er ook twee developers ons IT-team versterken. En voor het strategische luik hebben we een raad van advies opgericht. Daarin zitten mensen afkomstig uit verschillende sectoren waarmee we het operationele en strategische luik bekijken.”

“Met hen brengen we ook in kaart hoe de toekomst rond alternatieve brandstoffen en brede mobiliteit eruit komt te zien. Die toekomst gaat grote uitdagingen met zich mee brengen. Maar die zijn ongelofelijk interessant, dus kijk ik er hard naar uit!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief