Waarom elke ondernemer gebaat is bij het voortbestaan van de winkelstraat

Waarom elke ondernemer gebaat is bij het voortbestaan van de winkelstraat

Toen e-commerce 10 jaar geleden een vlucht begon te nemen, was de algemene opinie dat online retail het officiële einde van de fysieke winkelstraat inluidde. Niets bleek minder waar: ondanks de opmars van online marktplaatsen en explosie aan webshops zien we bij Lightspeed dat er vandaag nog steeds ‘ouderwetse’ winkels en winkelstraten bestaan. En hoewel hun functie in het verkoopproces vandaag de dag anders is dan deze die ze 15 jaar geleden hadden, heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt dat het voortbestaan van fysieke winkels een groter sociaal en economisch doel dient: het voortbestaan van volledige ondernemersnetwerken in grote steden.

De moderne functie van de winkelstraat

De nieuwe rol van fysieke retail is er een van ervaring en persoonlijke benadering. E-commerce kan deze aspecten van retail niet vervangen, maar speelt in plaats daarvan een belangrijke rol bij het aanbieden van verkoop via meerdere kanalen.

Onderzoek uit 2018 liet zien dat toen al 73% van de klanten van een prominente Amerikaanse retailer een ‘omnichannel purchase journey’ volgde. Dit staat tegenover de 7% consumenten die een puur digitale route aflegden. Een cijfer dat sindsdien alleen maar is gegroeid in het voordeel van omnichannel. ‘Gemak’ en ‘ervaring’ staan bij jongere generaties centraal in hun beslissingsproces over waar ze hun aankopen doen. Een overzichtelijke webshop, in combinatie met een op service en ervaring gerichte fysieke locatie, sluit perfect aan bij deze maatschappelijke ontwikkeling.

Dit is dan ook de toekomst van de winkelstraat: de lijnen tussen online en offline zijn verleden tijd, en een moderne ondernemer past het beste van beide werelden toe in zijn business. Gebruik online kanalen om consumenten naar een fysieke locatie te trekken, waar je vervolgens een persoonlijke begeleiding biedt die online niet te creëren valt.

Deel van een groter geheel

Ook mag het grotere belang van een bruisend centrum niet uit het oog verloren worden: een goede winkelstraat zorgt voor sfeer en beleving. In coronatijd kwam des te meer naar voren wat de toegevoegde waarde is van fysieke winkels – niet alleen voor retailers zelf, maar voor het volledig functioneren van een stadscentrum.

Overheidsmaatregelen hadden tot gevolg dat men thuis bleef en retailers (tijdelijk) hun deuren moesten sluiten. Dit resulteerde enerzijds in een stijgende omzet voor webshops, anderzijds werd duidelijk dat winkelstraten een essentiële rol spelen in de totale beleving van een stad als sociaal knooppunt.

Winkelen is een sociale activiteit die mensen samenbrengt, en als gevolg hiervan ondersteunt het andere ondernemingen die zich in hetzelfde gebied bevinden. Er bestaat een symbiotische relatie tussen de aanwezigheid van fysieke winkellocaties en de levendigheid of aantrekkingskracht van een stad. Een stadscentrum waar iets te beleven valt, trekt mensen aan.

Nieuwe ondernemers vestigen zich liever in een regio waar mensen zich tot aangetrokken voelen, en gevestigde horeca-ondernemingen en culturele instituten hebben baat bij een grotere hoeveelheid potentiële bezoekers in datzelfde gebied.

Het is de verantwoordelijkheid van de retailer om maatschappelijke trends te vertalen naar zijn businessmodel en daar met een juiste mix van technologie en persoonlijke benadering op in te spelen

Niet alleen retailers maar ook de stad als sociaal en economisch centrum en de daar gevestigde ondernemers zijn indirect afhankelijk van een fysieke winkelstraat. Het is de verantwoordelijkheid van de retailer om maatschappelijke trends te vertalen naar zijn businessmodel en daar met een juiste mix van technologie en persoonlijke benadering op in te spelen.

Toch wordt het tijd dat ook andere partijen het belang van een fysieke winkelstraat gaan inzien en de nodige actie ondernemen om dit fenomeen te beschermen in deze onzekere tijden. Want samen staan we sterk!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief