Brusselse start-up Kriket gaat zelf eetbare krekels kweken⚡Belgische ondernemers engageren zich voor zomerschool

Brusselse start-up Kriket gaat zelf eetbare krekels kweken⚡Belgische ondernemers engageren zich voor zomerschool

Kriket-oprichters Michiel en Anneleen Van Meervenne

De Brusselse start-up Kriket krijgt Europese subsidies en ambieert een eigen krekelboerderij⚡Tientallen Belgische ondernemers ondertekenen een open brief waarin ze zich engageren om deze zomer les te geven aan kansarme kinderen met leerachterstand.

1. Brusselse start-up zet belangrijke stap naar eigen krekelboerderij

Eetbare insecten: er bestaat al enige tijd buzz over, maar concrete initiatieven in ons land leken wat onder de radar te blijven. Tot nu, want de Brusselse start-up Kriket (in 2018 opgericht door Michiel en zus Anneleen Van Meervenne) krijgt - samen met zestien gelijkaardige bedrijven - Europese steun om zijn producten verder te ontwikkelen en te finetunen. En die producten, dat zijn snackrepen met daarin krekels verwerkt, en binnenkort ook granola volgens hetzelfde procedé.

Het moet de eerste stap worden naar een eigen krekelboerderij die broer en zus Van Meervenne in ons land willen opstarten. Voorlopig moet Kriket het nog stellen met krekelpoeder dat het van een Nederlands bedrijf krijgt aangeleverd. Om hoeveel steun het concreet gaat, is nog niet geweten, aangezien het Europese project ValuSect (Valuable Insects) werkt met vouchers van 10.000, 20.000 of 40.000 euro die nog moeten worden uitgereikt.

Krekels vormen een waardevol alternatief voor de erg milieubelastende veeteelt. Zo wordt bij de kweek ervan maar liefst zestig keer minder broeikasgassen uitgestoten en 300 keer minder water verbruikt, terwijl een kilo van de insecten dubbel zoveel eiwitten bevat als een kilo rundvlees. Verder zijn de beestjes een belangrijke bron van vitamine B12, ijzer en calcium. Kortom, reden genoeg om in te zetten op deze duurzame markt.


2. Ondernemers roepen collega’s op om deze zomer voor de klas te staan

Tientallen Belgische ondernemers hebben een open brief ondertekend waarin ze zich verbinden én oproepen om deze zomer minstens een week lang les te geven op een zomerschool voor kansarme jongeren. Dit kan namelijk een grote economische en maatschappelijke impact genereren, zeker aangezien vooral jongeren het in deze pandemie lastiger dan ooit hebben en internationaal onderzoek heeft aangetoond dat leerachterstand permanente gevolgen kan hebben voor de latere studiecarrière en zelfs op de werkvloer.

Om die reden engageren (onder meer) ondernemers zich om deze zomer minstens een week les te geven aan de meest kwetsbare onder die jongeren: laaggeschoolden, allochtonen en nieuwkomers. En dit op de zomerscholen die worden georganiseerd in Brussel, Mechelen, Gent, Leuven en Antwerpen. Ze roepen zoveel mogelijk mensen op om zich hierbij aan te sluiten en zo mee de toekomst vorm te geven. Het initiatief gaat uit van Peter De Keyzer en Olivier Van Horenbeeck, managing partners bij Growth Inc.

Initiatiefnemer Peter De Keyzer
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.420 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief