Bit4you, het Belgische handelsplatform voor virtuele munten, dient vandaag klacht in tegen de Amerikaanse techreus Facebook. Geconfronteerd met oneerlijke concurrentie op sociale netwerken stelde het aanvankelijk Mark Zuckerberg en co. in gebreke. Maar omdat daar geen reactie op kwam, brengt bit4you de zaak nu voor de Europese mededingingsautoriteiten.

Ingebrekestelling blijft onbeantwoord

Niet-gereguleerde Europese handelsplatformen voor cryptomunten mogen van Facebook geen gebruikmaken van online ‘non-search’-reclame in Europa, terwijl Amerikaanse platformen alle advertentievrijheid krijgen om op die directe manier Europese klanten te bereiken. Hierdoor zet Facebook een grote rem op de ontwikkeling van onder meer bit4you, dat voor zijn activiteiten geen vergunning van de Belgische regelgever nodig heeft.

Om die reden stuurde bit4you een ingebrekestelling naar Facebook, die echter onbeantwoord bleef. Hierdoor ziet het platform zich nu genoodzaakt klacht in te dienen bij het Directoraat-generaal Concurrentie van de Europese Commissie, wegens aantasting van de mededinging.

“Uiteraard zijn wij vragende partij om gereguleerd te worden en een vergunning van de regelgevende instanties te krijgen”, aldus Sacha Vandamme, CEO van bit4you. “Maar vandaag bestaat er nog steeds geen specifieke vergunning voor handelsplatformen voor virtuele munten in België of Nederland. En intussen krijgen we concurrentie van grote buitenlandse - met name Amerikaanse - platformen die op ons grondgebied adverteren terwijl Facebook ons verbiedt hetzelfde te doen.”

image ©Ivan Verzar
Marc Toledo, CFO van bit4you (©Ivan Verzar)

Handicap voor de structuur

Voor een Belgisch bedrijf, waarvan de potentiële klanten zeer actief zijn op sociale netwerken, is het bijzonder moeilijk om zich kenbaar te maken zonder de mogelijkheid te adverteren op de netwerken die Facebook controleert. “Vanuit ons oogpunt is het niet eerlijk dat Europese beleggers worden aangemoedigd om te kiezen voor verre platforms, terwijl wij een lokaal alternatief bieden”, aldus Marc Toledo, CFO van bit4you.

Vanuit ons oogpunt is het niet eerlijk dat Europese beleggers worden aangemoedigd om te kiezen voor verre platforms, terwijl wij een lokaal alternatief bieden

“Geen gebruik kunnen maken van online ‘non-search’-reclame is een echte handicap voor onze structuur, net zoals voor andere Europese platformen die onder hetzelfde vooroordeel gebukt gaan. Daarom dienen wij bij de Europese mededingingsautoriteiten een verzoek in om een einde te maken aan deze discriminatie.”

Sinds de oprichting in 2018 ging het hard voor bit4you, de eerste cryptobeurs die vanuit België op Europees niveau opereert en die vooral lokale gebruikers wil aantrekken. In 2020 realiseerde het platform meer dan 100 miljoen euro aan transacties, tegenover 13 miljoen euro in 2019.