Femke Helon (3Motion) is ‘Onderneemster van het Jaar’⚡Argenta investeert 1,5 miljoen euro in banking app van Davy Kestens⚡Hoplr haalt 2 miljoen euro op en breidt uit naar het buitenland

Femke Helon (3Motion) is ‘Onderneemster van het Jaar’⚡Argenta investeert 1,5 miljoen euro in banking app van Davy Kestens⚡Hoplr haalt 2 miljoen euro op en breidt uit naar het buitenland

‘Belofte 2020’ Marie Van den Broeck (My Add On) en ‘Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar’ Femke Helon (3Motion) / Photo by Womed Award

Femke Helon, zaakvoerster van 3Motion, mag zich als winnares van de Womed Award een jaar lang 'Onderneemster van het jaar' noemen, Marie Van den Broeck (My Add On) is ‘Belofte 2020’ ⚡Argenta gaat samenwerken met Cake en investeert 1,5 miljoen euro in de banking app van Davy Kestens⚡ING Labs Brussels verwelkomt vier nieuwe fintech scale-ups in zijn innovatie-accelaratorprogramma ⚡Het Amsterdamse Vortex haalt 75 miljoen euro op voor een derde investeringsfonds waarmee het mikt op Belgische en Nederlandse techbedrijven met een omzet tussen 4 en 40 miljoen euro ⚡En de Oost-Vlaamse start-up Hoplr gaat werk maken van zijn internationale ambitie, nadat het 2 miljoen euro wist op te halen.

1. Femke Helon is ‘vrouwelijke ondernemer van het jaar’, Marie Van den Broeck is ‘Belofte 2020’

Femke Helon (36) won afgelopen woensdag de WOMED Award en mag zich daardoor een jaar lang ‘Vrouwelijke ondernemer van het jaar’ noemen. Helon is zaakvoerster van 3Motion, dat ze als 26-jarige samen met haar echtgenoot oprichtte en dat zich specialiseert in grootformaat (3D-)print en visuele communicatie. Het bedrijf uit Zele dat vandaag een 50-tal mensen tewerktstelt heeft een tweede vestiging in het Nederlandse Mariahout (Noord-Brabant).

De WOMED Award is een prijs die jaarlijks door markant vzw, UNIZO, Artemis en Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) wordt uitgereikt aan straf vrouwelijk ondernemerstalent. Er wordt telkens ook een Belofte van het jaar gekozen. Die eer was dit jaar weggelegd voor Marie Van den Broeck van My Add On.

Femke Helon en Marie Van den Broeck

2. Argenta investeert 1,5 miljoen euro in banking app Cake waarmee het ook gaat samenwerken

Argenta gaat een commerciële samenwerking aan met Cake, waardoor klanten van de Belgische bank- en verzekeringsgroep vanaf deze zomer kunnen genieten van de automatische cashbacks, zonder dat zij daarvoor de Cake banking app moeten installeren. Deze cashback-functionaliteit zal immers geïntegreerd worden in de Argenta-app. Klanten kunnen vanaf dan vrij kiezen om gratis toegang te krijgen tot de cashback-functionaliteit. Voor de bestaande Cake-gebruikers verandert er niets.

De commerciële samenwerking met Argenta en hun investering in Cake zijn een nieuwe stap in het waarmaken van onze Belgische en Europese ambities

Zowel voor de commerciële partners als voor de 45.000 gebruikers van Cake is dit uitstekend nieuws. De implementatie in de Argenta-app zorgt immers voor een sterke groei in aantal gebruikers (560.000 klanten hebben de mobile app van Argenta gedownload) waardoor Cake voor bedrijven nog aantrekkelijker wordt als marketingplatform. Voor consumenten betekent dit dat nog meer geïnteresseerde cashback-partners de weg zullen vinden naar het platform.

Er is nog meer nieuws want Argenta investeert ook 1,5 miljoen euro in de snelgroeiende start-up van serie-ondernemer Davy Kestens (ex-Sparkcentral). “Deze investering onderstreept enerzijds het vertrouwen van Argenta in Cake, anderzijds biedt het ons de kans om de vinger aan de pols te houden met innovatieve spelers op het vlak van Open Banking”, aldus Marc Lauwers, CEO van Argenta, die benadrukt da te samenwerking werd vergemakkelijkt door de goede culturele match en brand fit tussen beide bedrijven.

“De commerciële samenwerking met Argenta en hun investering in Cake zijn een nieuwe stap in het waarmaken van onze Belgische en Europese ambities”, besluit Davy Kestens, founder & CEO van Cake.


3. Innovatie-accelerator ING Labs Brussels verwelkomt 4 nieuwe fintech scale-ups

Begin deze week maakte innovatie-accelarator ING Labs Brussels vier nieuwe namen bekend van beloftevolle, internationale fintech scale-ups die het dit jaar gaat ondersteunen door echte data, klanten en ervaringen van de bank open te stellen voor de verdere ontwikkeling van hun innovatieve oplossingen voor de financiële sector. De nieuwe lichting bestaat uit het Nederlandse Closure, de Israëlische scale-up XM Cyber, het Amerikaanse Datacebo en de Britse scale-up Mosaic.

ING verhoogt ook haar eigen innovatietempo via verschillende commerciële samenwerkingen met alumni die deelnamen aan ING Labs Brussels. Zo starten ING België en Flowcast, een Amerikaanse fintech start-un, een pilootproject om te bekijken welke preventieve en proactieve mogelijkheden de bank kan bieden in het geval van niet-renderende hypotecaire leningen. Flowcast gebruikt daarvoor artificiële intelligentie.

Als onderdeel van deze samenwerking investeert ING Ventures, het durfkapitaalfonds van de bank, 3 miljoen dollar extra in Flowcast. De fintech start-up uit San Francisco kon voor haar eerdere Serie A-investeringsronde ook al rekenen op de financiële steun van de bank.

Ken So, founder & CEO van Flowcast

4. Vortex verzamelt 75 miljoen op voor derde investeringsfonds

Vortex Capital Partners heeft 75 miljoen euro opgehaald voor zijn nieuwe - inmiddels derde - investeringsfonds. Ook daarmee blijft de Amsterdamse kapitaalverschaffer zijn pijlen richten kleine en middelgrote software- en technologiebedrijven uit zowel Nederland als België die een jaaromzet tussen de 4 en 40 miljoen euro draaien.

De eerste investering vanuit het nieuwe techfonds heeft intussen al plaatsgevonden: het gaat om een buyout, samen met management, van Enable U. Deze snelgroeiende IT-integratiespecialist uit Amsterdam heeft 70 mensen op de payroll en telt vandaag zo’n 300 klanten.

Netherlands and Belgium flag together realtions textile cloth fabric texture

5. Hoplr wil buurtapp internationaal uitrollen na succesvolle derde kapitaalronde

Het online sociaal buurtplatform Hoplr, dat in 2014 werd opgericht door Lokerenaars Jennick Scheerlinck en Jonas Heirwegh en intussen door 500.000 gezinnen in 2.000 verschillende buurten wordt gebruikt, heeft in een derde kapitaalronde 2 miljoen euro opgehaald bij de nieuwe investeringsfondsen van Belfius, Matexi en CAREvolution.

Met dat extra groeigeld wil de Oost-Vlaamse start-up onder meer een internationale koers gaan varen. Zo hopen de twee founders hun app dit jaar nog te kunnen uitrollen in het Verenigd Koninkrijk en Schotland.

Naast de buitenlandse expansie wil Hoplr in Brussel ook een innovatief buurtzorgconcept lanceren, in samenwerking met CAREvolution, met als doel om mensen langer zelfstandig thuis te laten wonen.

Hoplr werkt ook samen met meer dan 100 lokale besturen in België en Nederland die het platform inzetten voor buurtgerichte hulp, communicatie en burgerparticipatie.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.349 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief