45 is de ideale leeftijd om eigen bedrijf op te starten⚡Françoise Chombar stopt na 18 jaar als CEO van Melexis⚡Brusselse start-up haalt 11,5 miljoen euro op

45 is de ideale leeftijd om eigen bedrijf op te starten⚡Françoise Chombar stopt na 18 jaar als CEO van Melexis⚡Brusselse start-up haalt 11,5 miljoen euro op

Françoise Chombar (Photo by Lies Willaert)

Geloof het of niet, maar de meest succesvolle (Amerikaanse) ondernemers zijn pas op hun 45ste met een eigen bedrijf gestart ⚡De Brusselse start-up Soda haalt 11,5 miljoen euro vers kapitaal op ⚡Freshman, het investeringsfonds rond fiets!-oprichter Hendrik Winkelmans wil de komende jaren 25 miljoen euro investeren in een achttal scale-ups en een aantal kleinere bedrijven ⚡Françoise Chombar is vanaf 1 augustus niet langer CEO van Melexis, het beursgenoteerde technologiebedrijf dat ze zelf mee oprichtte ⚡En Find Your Co-Founder is een nieuwe service die ondernemers helpt om de ideale co-founder te vinden.

1. Brusselse start-up Soda haalt 11,5 miljoen euro op

Soda, een ambitieuze start-up uit Brussel is erin geslaagd via een serie A-ronde 11,5 miljoen euro aan vers kapitaal op te halen. Het bedrijf, in 2018 opgericht door Maarten Masschelein (CEO) en Tom Baeyens (CTO), wil daarmee de verdere ontwikkeling van zijn data monitoring platform danig versnellen. Dankzij het platform kunnen bedrijven hun data verbeteren - lees betrouwbaarder maken en dus meer geschikt voor de beoogde doelstellingen.

Soda is een relatief nieuwe speler in de data-analysemarkt maar de twee founders maken er geen geheim van dat ze binnen enkele jaren internationale marktleider willen zijn.

Het Brusselse bedrijf haalde eerder - in de lente van 2020- al eens 2,5 miljoen euro op. Deze tweede kapitaalronde werd geleid door het Europese durfkapitaalfonds Signal Ventures en resulteerde in een aantal nieuwe investeerders. Maar ook de investeerders van het eerste uur trokken opnieuw de geldbeugel open.

Soda-founders Maarten Masschelein en Tom Baeyens

2. Freshmen gaat 25 miljoen euro investeren in Belgische B2C-bedrijven

Freshmen, het investeringsfonds rond fiets!-oprichter Hendrik Winkelmans waarin ook Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Bart Claes (JBC) en Ahmed Hilami (Flyer.be) zich twee jaar geleden hebben ingekocht, heeft recent zo’n 15 miljoen euro extra opgehaald bij een handvol nieuwe investeerders (”voornamelijke Belgische families en ondernemers”, staat in het persbericht) waarvan de namen niet bekendgemaakt worden. Investeerder van het eerste uur, het Nederlandse Partners in Equity, nam ook deel aan de nieuwe kapitaalronde en verhoogt zo zijn participatie in Freshmen.

Freshman wil in de komende jaren twee types investeringen doen: 20 miljoen is voorzien voor een 8-tal scale-ups en ruim 5 miljoen zal in kleinere B2C bedrijven worden gepompt

Met deze nieuwe financiële injectie beschikt Freshmen over 25 miljoen euro, een stevig bedrag waarmee het de komende jaren twee types investeringen wil doen: 20 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor een achttal Belgische scale-ups, en minstens 5 miljoen euro zal gaan naar kleinere B2C bedrijven (die elk kunnen rekenen op een investering tussen 100.000 en 400.000 euro). Het investeringsfonds van Hendrik Winkelmans en co heeft vandaag al 13 participaties: onder andere in Cake, HNST, Ahooga en Wüst.

Met Steven Spittaels als nieuwe managing partner krijgt Freshmen er meteen een pak ervaring bij. Spittaels stapt over na een carrière van 20 jaar bij McKinsey waar hij tot voor kort nog senior partner gespecialiseerd in B2C digitale groei en AI was. Zo stond hij mee aan de wieg van de McKinsey divisie rond AI en digitale technologie in Europa en het Midden-Oosten.

Jeroen Spittaels

3. De ideale leeftijd om je eigen bedrijf te starten, is 45 jaar

Je bent nooit te oud om een eigen start-up uit de grond te stampen want 45 jaar blijkt de gemiddelde leeftijd te zijn waarop de meest succesvolle ondernemers met hun bedrijf zijn begonnen. Tot die enigszins verrassende conclusie kwam Harvard Business Review dat onderzoek deed naar alle Amerikaanse start-ups van de afgelopen jaren. Het maakte daarvoor gebruik van vertrouwelijke administratieve gegevens van het U.S. Census Bureau. Daarmee wordt de mythe van de succesvolle jonge start-up ondernemer enigszins onderuit gehaald. Al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen.

Belangrijke parameters om het succes van elk bedrijf te meten, waren onder meer de locatie, of er ooit een patent was aangevraagd, hoeveel durfkapitaal er al in de start-up was geïnvesteerd, alsook het aantal mensen op de payroll. Naar een verklaring voor die relatief hoge leeftijd hoefden de onderzoekers niet lang te zoeken: meer ervaring in de branche, meer financiële middelen en een groter netwerk.


4. Françoise Chombar stopt als CEO van Melexis

Vanaf 1 augustus 2021 zal Françoise Chombar niet langer de CEO zijn van Melexis, het beursgenoteerde technologiebedrijf dat ze zelf mee oprichtte en dat deze week nog uitmuntende kwartaalcijfers wist voor te leggen.

De 58-jarige Chombar nam in 2003 de functie van CEO op. Onder haar leiding groeide de Belgische fabrikant van microchips, vooral voor auto’s (waaronder BMW en Tesla), uit van een kmo tot een wereldspeler met 1.500 werknemers in 19 landen. Na 18 jaar vond Chombar - wel vaker ‘leading lady van de Belgische tech’ genoemd - de tijd rijp om de fakkel door te geven aan Marc Biron een oudgediende van het bedrijf.

Zelf volgt ze medeaandeelhouder Roland Duchatelet op als voorzitter van de Raad van Bestuur. Laatstgenoemde, die net als Chombar mee aan de wieg van Melexis stond, blijft wel aan als bestuurder.

(Photo by Lies Willaert)

5. Dit matchingstraject moet ondernemers leiden naar de ideale co-founder

Een selectiekantoor specifiek voor complementaire co-founders, dat bestond nog niet. Nochtans zijn groeiende start- en scale-ups daar enorm bij gebaat. Find Your Co-Founder, het gloednieuwe traject van Netwerk Ondernemen, wil een antwoord bieden op deze nood en faciliteert de zoektocht naar de ideale co-founder. In eerste instantie uitsluitend bedoeld voor groeiende start- en scale-ups, maar ook kennisinstellingen of corporate spin-offs kunnen zich inschrijven voor dit programma. Het traject voorziet een ‘verlovingsperiode’ van 6 maanden met de gematchte co-founder, om er zeker van te zijn dat er echt wel een goede klik is.

We willen het nieuwe Tinder voor ondernemers zijn

“Scale-ups met complementaire co-founders en een duidelijke rolverdeling zijn over het algemeen meer succesvol dan de oneman-teams”, zegt Sabine Eevers, Chief Networking Officer bij Netwerk Ondernemer en bezieler van het programma. “Het zoeken - en vinden - van de perfecte co-founder is dan ook één van de meest kritische én tijdrovende taken binnen een groeiende onderneming.”

We onderzoeken volop de technische mogelijkheden om een founder-matchingplatform te ontwikkelen”, blikt Eevers al vooruit. “Een slimme databank die zoekende profielen matcht op basis van sectoren, passies, normen, waarden…maar ook complementaire talenten en soft skills. Kortom, we willen het nieuwe Tinder voor ondernemers zijn.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.349 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief