Tevreden restaurantbezoekers laten doorgaans een fooi achter na hun bezoek, maar nu blijkt dat klanten van maaltijdkoerierdienst Deliveroo dat tijdens de crisis ook massaal hebben gedaan: sinds de invoering van de mogelijkheid om te ‘tippen’ (via app of website) in juni 2020 inde het bedrijf bijna een kwart miljoen euro. Dat bedrag wordt verdeeld onder de partnerrestaurants.

Het geeft aan dat Belgen echt bereid zijn hun door de pandemie getroffen lokale restaurants een (financieel) hart onder de riem te steken. Zeker omdat het gemiddelde fooibedrag ook hoger ligt dan wat we doorgaans fysiek op restaurant geven.

Ook Deliveroo zelf droeg zijn steentje bij, niet alleen door die fooioptie in te voeren, maar ook het commissiebedrag tot 0% te verlagen voor afhaalbestellingen. Bovendien verdubbelde Deliveroo in november 2020 elke betaalde fooi.

“Na de moeilijke maanden die de restauranthouders net achter de rug hebben, zijn deze kleine extra helpers een noodzakelijke en gewaardeerde hulp voor de restauranthouders”, aldus Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder van Deliveroo België.