Rudi De Kerpel, oprichter en executive chairman van Goodless Smartgroup

Goodless uit Deinze, gespecialiseerd in volledige servicing van herbruikbare bekers en bijhorende verzamelpunten en diens sectorgenoot Durafest uit Dendermonde bundelen de krachten en versmelten tot de Goodless Smartgroup.

Door deze samenwerking kunnen beiden hun diensten rond duurzame totaaloplossingen van herbruikbare bekers en voedingsverpakkingen voor festivals, events, horeca en bedrijven verder uitbreiden. Ondernemers Rudi De Kerpel van Goodless en Koen Heyvaert van Durafest blijven een belangrijke rol spelen in het nieuwe bedrijf. Zo wordt eerstgenoemde executive chairman en verantwoordelijke voor R&D en expansie van de groep buiten België. Heyvaert wordt CEO en blijft dus verantwoordelijk voor de dagdagelijkse leiding van het bedrijf dat in België zijn services aanbiedt onder de naam Red-Use Events, Red-Use On the Go en Red-Use Services.

Met de ontwikkeling van herbruikbare drink – en koffiebekers en zelfs herbruikbare take-away voedingsverpakkingen, afwassystemen en verzamelpunten willen beide Oost-Vlaamse bedrijven, die de laatste jaren zwaar investeerden in de ontwikkeling van hun totaaloplossingen, meebouwen aan een zero waste toekomst.

Zo ontwikkelde Goodless de SmartCup®: een slimme beker, gemaakt uit polypropyleen, 100% herbruikbaar én voorzien van een chip. Bij elke betaling van een consumptie wordt de SmartCup® gekoppeld aan het persoonlijke account van de gebruiker. Wanneer de beker leeg is en gedeponeerd wordt in een zogenaamde collector of SmartBin® krijgt de consument automatisch het tegoed teruggestort. Een systeem uniek in Europa, volgens de ontwikkelaar.

Durafest op zijn beurt positioneert zich als Belgische marktleider van herbruikbare take-away verpakkingen met pilootprojecten in Mechelen en binnenkort ook in Aalst en Leuven. Bij Durafest hoort ook de professionele wasfabriek Profiwash, met meer dan 25 jaar ervaring in de event en foodsector, en de The Original Cupkeeper®, een gepatenteerde duurzame bekerhouder. Daarnaast is Durapack bv ook aandeelhouder bij de Leuvense start-up Quppa, die een succesvolle pilot heeft rond herbruikbare koffietassen. Het samengaan van beide bedrijven brengt al deze kennis en expertise samen.

Internationale uitrol

“Ik ben heel erg blij met deze samenwerking omdat we nu versneld de brede markt kunnen bedienen in al zijn aspecten: van drinkbekers tot herbruikbare voedselverpakkingen op events en festiviteiten tot bedrijven en zelfs koffiebars”, zegt Rudi De Kerpel, oprichter en executive chairman van Goodless Smartgroup. “Door deze samenwerking kan Goodless zich achter de schermen focussen op het bedenken van nieuwe toepassingen en innovaties alsmede de internationale uitrol, die ik actief mee zal ondersteunen. ”

Door deze samenwerking kan Goodless zich achter de schermen focussen op het bedenken van nieuwe toepassingen en innovaties alsmede de internationale uitrol

Ook de vennoten van De Kerpel en Heyvaert krijgen een belangrijke rol binnen de nieuwe samenwerking. Zo wordt Pascal Somers, de CEO van Red-Use Events, neemt Dieter Van Biesen de dagelijkse leiding van Red-Use On the Go en Red-Use Services op zich en zal Johan Verrue, professor aan de Universtiteit van Gent, zich verder inzetten voor innovaties. Ook Roltex, marktleider in de productie van herbruikbare dienbladen, blijft haar expertise ter beschikking stellen van de nieuwe groep.