Bedrijven investeren in technologie, maar niet altijd de goede. Dat zorgt voor frustraties bij de werknemers, waardoor ook de motivatie daalt, zo blijkt uit onderzoek van Ricoh, internationaal leverancier van digitale diensten.

Meer dan een derde van de werknemers (29%) heeft bijvoorbeeld moeite met betrokkenheid als de communicatie- en technologietools rond thuiswerk het laten afweten - een stijging van 6% ten opzichte van augustus 2020. De vaststelling kan meteen ook dienen als een red flag voor werkgevers, aangezien toptalent geneigd zal zijn op zoek te gaan naar werkgevers die in hun ogen betere gedigitaliseerde werkmethoden aanbieden.

Nog een frappant cijfer: ruim de helft van de medewerkers (51%) denkt dat hun bedrijf processen heeft gedigitaliseerd om klanten of partners te imiteren in plaats van een specifieke behoefte te vervullen. Ook dat is een bron van frustratie, zeker omdat de werkdruk niet omgekeerd evenredig afneemt met de investeringen: 28% vindt zelfs dat technologieplatforms die zijn geïntroduceerd tijdens de pandemie de werkdruk eerder verhogen dan verlagen.

De grootste fout is dat bedrijven investeren in technologie omwille van de technologie, of omdat een partner of concurrent dit ook doet

Het is verrassend dat de motivatie van werknemers blijft afnemen vanwege deze technologische en communicatieve uitdagingen”, aldus David Mills, CEO van Ricoh Europe. “De grootste fout is dat bedrijven investeren in technologie omwille van de technologie, of omdat een partner of concurrent dit ook doet. De eerste en belangrijkste stap bij elke technologische investering is bepalen wat het bedrijf echt nodig heeft. Pas dan kan een bedrijf technologische oplossingen vinden die maximale impact maken.”