Lizy-founders Vincent Castus en Sam Heymans

Lizy, het digitaal platform voor premium tweedehands leasewagens, schakelt een versnelling hoger. De Brusselse start-up lanceert vandaag een eigen digitaal leasebedrijf. Daarvoor tankt het 1,5 miljoen euro vers kapitaal bij D’Ieteren via hun start-up studio Lab-Box. Bovendien sloot Lizy ook recent een kredietlijn af van 5 miljoen euro.

Lizy werd in 2019 opgericht door jonge ondernemers Sam Heymans en Vincent Castus. Dit gebeurde met de steun van D'Ieteren en diens filiaal Lab-Box, de incubator voor innovatieve mobiliteitsoplossingen van de autogroep.

De extra investering van D’Ieteren is welgekomen om extra mensen aan te nemen en binnen 5 à 10 jaar de grootste digitale leasemaatschappij van Europa te worden

Door zelf wagens aan te kopen en deze volledig digitaal aan te bieden via een all-in leasing formule wil Lizy nog meer klanten verleiden met betere dienstverlening en lagere kosten. “We zagen hoe digitale banken het bankenlandschap hertekenden en wisten: dit kan in onze sector ook. Dus hielden we een traditionele leasemaatschappij voor het licht en keken we welke interne en externe processen we konden digitaliseren”, vertelt co-founder en CTO Vincent Castus. “Zo bouwden we een product dat 100% digitaal werkt, waardoor we veel efficiënter en sneller werken dan traditionele spelers.”

Grootste digitale leasemaatschappij van Europa

Sinds de oprichting in 2019 sloot Lizy al meer dan 1.000 contracten af in België. Het aanbod wordt nu stevig uitgebreid met modellen van BMW, Mini, Volvo en Mercedes-Benz. Met een eigen leasemaatschappij wil het ook buiten de eigen landsgrenzen succes oogsten. “Ken je de digitale bank Revolut? Wel, wij willen de ‘Revolut van de leasing’ worden”, aldus co-founder en CEO Sam Heymans. “De extra investering van D’Ieteren is dan ook welgekomen om extra mensen aan te nemen en binnen 5 à 10 jaar de grootste digitale leasemaatschappij van Europa te worden.”

De coronacrisis bracht nochtans geen goed nieuws voor vele leasemaatschappijen. “Veel bedrijven namen hun leasecontracten onder de loep en kwamen uit bij tweedehands leasing om zo te besparen. Op die manier konden we in een moeilijk coronajaar onze verkoop verdubbelen tegenover het jaar voordien”, aldus Heymans.