Het is meteen niet wat wij in België gewoon zijn: dat iemand weet wat die waard is en dat letterlijk ook durft te benoemen. Toch is het essentieel als ondernemer, zeker als leidinggevende of CEO, om in jezelf te geloven. Want als jij dat al niet doet, hoe ga je dan anderen overtuigen om te kiezen voor jouw producten of diensten? Mensen kopen op vertrouwen. Valse bescheidenheid, onzekerheid of een imposter syndrome zijn dus uit den boze. Het is essentieel om te weten wie je bent, wat je talenten zijn en hoe deze in de verf te zetten. Maar hoe doe je dat?

1. Ken je krachten

Het startpunt van alles: weet wat jouw talenten zijn en durf ze ook uit te spreken. Als ondernemer bepaalt dat de grote lijnen van jouw traject: wie ben jij? Wat wil jij bereiken? Welke skills ga je daarvoor inzetten?… Hoe scherper je dit kan stellen, hoe rechter de lijn naar jouw succes.

Durf je klanten een prijs aan te rekenen op basis van jouw marktwaarde. Dit geldt zeker ook voor kleinere ondernemers in een concurrentiegevoelige of volatiele markt

And know your worth. Durf je klanten een prijs aan te rekenen op basis van jouw marktwaarde. Dit geldt zeker ook voor kleinere ondernemers in een concurrentiegevoelige of volatiele markt. Jij bepaalt de prijs van je product of dienst. Als je die te laag legt, knabbel je aan je eigen loon of winst. Zo kan je minder herinvesteren en moet je harder werken om rendabel te blijven. Ook dat heeft te maken met zelfvertrouwen. Vrees niet dat klanten de weg naar jou niet meer zullen vinden, omdat je je prijs verhoogt. Verdien wat je verdient.

2. Durf groot te dromen

Je ambities zijn voor jouw carrière als een glazen bokaal voor een goudvis. Steek je een goudvis in een kleine bokaal, dan groeit de vis niet. Hoe groter de bokaal, des te groter de goudvis wordt. Durf voldoende ambitieus te zijn en geef jezelf de ruimte om te groeien.

Intussen ben ik CEO van een succesvolle software scale-up met 50 werknemers, en besef ik dat ik waardevoller ben en meer opbreng als CEO dan in de sales on the field

Om een concreet voorbeeld te geven: Als prille twintiger was ik een goede verkoopster. Ik had mijn ambities klein kunnen maken en denken: “Ik ben hier goed in, dus dit blijft mijn job voor de rest van mijn leven”. Maar ik voelde dat ik meer in mijn mars had. Ik keek naar de toekomst en durfde ambitieuzer te zijn. Intussen ben ik CEO van een succesvolle software scale-up met 50 werknemers, en besef ik dat ik waardevoller ben en meer opbreng als CEO dan in de sales on the field.

3. Erken je valkuilen

Niemand is super(wo)man! Iedereen heeft naast talenten ook valkuilen. Eigenschappen of taken waar je niét in uitblinkt of zelfs ronduit slecht in bent. Laat dit je niet onzeker maken. Je hoeft geen all-rounder te zijn om een succesvolle ondernemer te worden. Probeer dus niet uit compensatiedrang àlles zelf te kunnen, want zo heb je minder tijd en energie om te doen waar jij echt talent voor hebt. Het is net strategisch sterk om goed te weten waar jouw valkuilen liggen en deze te erkennen.

Probeer niet uit een soort compensatiedrang àlles zelf te kunnen, want zo heb je minder tijd en energie om te doen waar jij echt talent voor hebt

Er zijn verschillende manieren om er vervolgens mee om te gaan. Jezelf verbeteren en werken aan je zwakke punten is absoluut waardevol. Iedereen kan z’n hele leven evolueren en bijleren. Anderzijds, als het gaat om niet-essentiële taken of eigenschappen voor jouw carrièrepad, zou je er net voor kunnen opteren om ze te vermijden. Dit doe je bijvoorbeeld door jouw pad zoveel mogelijk uit te stippelen op maat van jouw sterktes.

4. Automatiseer en digitaliseer

Niet enkel mènsen kunnen je helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen als professional. Want of je nu alleen werkt of met personeel, elke handeling die je manueel en meermaals uitvoert, kan je automatiseren met slimme software. Dit bespaart je wellicht een volledige werkdag of een administratief medewerkster.

Achterstaan met je administratie wordt door een klant onbewust geassocieerd als zwakte of onprofessionaliteit. Show that you’re on top of your game door snel die gevraagde offerte te bezorgen en te tonen dat je goed op de hoogte bent wanneer een factuur niet tijdig wordt betaald.

Investeren in digitalisatie betekent efficiënt, snel en professioneel werken. Daardoor neemt je klant je serieus en kan je de goedkeuring tot een opdracht of een betaling sneller verwachten. Tevreden klanten en goede prestaties leiden automatisch ook weer tot meer -en terecht- zelfvertrouwen!

5. Omring je met compatibele mensen

Heb je een éénmanszaak en ben je slecht met cijfers? Schakel een rechterhand in. Hoe groter je bedrijf, hoe meer compatibele mensen je kan aanspreken. Focus dus op wat jij écht wil doen en geef de andere taken door. Zo zullen er een aantal taken zijn waar jij misschien ook de skills voor hebt, die jij zelf zou kùnnen uitvoeren. Maar waarom zou je dat doen als je de luxe hebt om ze te delegeren? Wees geen micromanager, maar kies je werknemers zorgvuldig uit en geef hen daarna je vertrouwen. Zowel jijzelf, je werknemers als je bedrijf zullen daardoor floreren!

Anderzijds zullen er skills of inzichten zijn die jij nog niet hebt, maar die je wel wil verwerven. Consultants zijn hierin perfecte handlangers. Als ik in gesprek ben met een succesvolle, ervaren consultant die duidelijk kennis van zaken heeft, dan zwijg en luister ik. Door je te omringen met interessante, compatibele mensen, leer en groei je ook.

6. Laat je zien

Waarom heeft u niet gesolliciteerd met een brief of een e-mail, zoals iedereen? Omdat u mij anders toch nooit zou uitnodigen. Geef mij een kans en ik word uw beste verkoper.” Zo geraakte ik aan mijn eerste job als vertegenwoordiger bij een verkooporganisatie. Zonder diploma, als schoolverlater op 15 jaar, dus de slaagkans was klein. Maar het lukte me, met een gezonde portie lef, zelfvertrouwen en door mezelf in de kijker te durven zetten bij het bedrijf in kwestie.

Dat laatste is essentieel. Ontelbare getalenteerde, hard werkende mensen raken niet vooruit op hun carrièrepad omdat ze te bescheiden zijn en zich niet durven tonen aan de buitenwereld. Laat je zien op alle mogelijke manieren: bouw een eigen website, ga op sociale media, netwerk op events,… En als je dat niet goed kan: ga dan terug naar tip nummer vijf. Succes!