Change is the only constant. Wie wil blijven concurreren in deze snel veranderende wereld, heeft medewerkers nodig die mee veranderen. “Bedrijven waar medewerkers stilstaan, gaan achter de feiten aan lopen. Daarom is het zo belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de mindset van je medewerkers”, stelt neurowetenschapper Marcia Goddard. Het is dus belangrijk om niet de fixed, maar de growth mindset te stimuleren bij jouw werknemers. Wat de verschillen zijn en hoe je dat doet, lees je in dit artikel!

Fixed mindset

Volgens neurowetenschapper Marcia Goddard zijn mensen met een fixed mindset ‘vastdenkers’. “Zij geloven dat hun capaciteiten, talenten en intelligentie vastliggen: je moet het doen met wat je hebt. Geen handige ingesteldheid in een tijdperk waarin de technologie zich exponentieel ontwikkelt”, aldus Goddard.

Growth mindset

“Mensen met een growth mindset zijn intrinsiek gemotiveerd en werken niet alleen ‘voor de centen’. Ze zijn 'ontwikkelbaar' en realiseren zich dat samenwerken een goede manier is om nieuwe vaardigheden aan te leren. In tegenstelling tot mensen met een fixed mindset zijn ze ook niet bang om fouten te maken. Ze zien in dat uit je comfortzone stappen de beste manier is om iets nieuws te leren”, zo weet Goddard te vertellen.

Zwart of wit

“Je mindset is niet zwart of wit, maar zit ergens tussen de twee uitersten in. Vanuit welke mindset je denkt, hangt af van de situatie. Iemand durft bijvoorbeeld niet om hulp te vragen - een teken van een fixed mindset -, terwijl hij wel graag uitdagingen aangaat: een teken van een growth mindset”, stelt dr. Marcia Goddard. Nu is het vrijwel onmogelijk om in alle situaties een growth mindset te hebben.

Voorop blijven lopen

Een kleine investering in cultuur kan zich groots uit laten betalen. Werknemers in bedrijven waar de growth mindset overheerst, zijn gelukkiger, presteren beter en werken beter samen. Ook zijn werknemers met een growth mindset beter in staat om creatief en vernieuwend te denken. Zo blijf je als bedrijf voorlopen. Aan de hand van de onderstaande situatieschetsen lees je hoe je de growth mindset op de werkvloer kunt stimuleren.

Iemand heeft een fout gemaakt

Wat moet je vooral niet doen als iemand een fout heeft gemaakt? De fout afstraffen, bijvoorbeeld door die persoon nooit meer een dergelijke taak toe te vertrouwen. Wat moet je wel doen? De fout bespreekbaar maken. Vraag wat iemand ervan heeft geleerd en wat hij of zij de volgende keer anders gaat doet, zoals vermeld staat in de YoungCapital Recruitment Guide.

De wekelijkse teammeeting

Wat moet je niet doen in de wekelijkse teammeeting? Iemand die een fout heeft gemaakt, hier publiekelijk negatief op aanspreken. Wat moet je wel doen? Met elkaar de ‘fout van de week’ vieren. Zet de fout en het leerpunt in de spotlights, niet degene die hem heeft gemaakt.

Als iemand in het team daarentegen een bijzonder succes boekt, is het niet aan te raden om die ene persoon publiekelijk in het zonnetje te zetten. Wat wel aan te raden is: vier het succes met heel het team.

Fouten maken mag

Weinig mensen zijn succesvol geworden zonder fouten te hebben gemaakt. Zelfs Messi mist wel eens een penalty, maar gaat een week later wel weer achter de bal staan. Moet je dan alles door de vingers zien? “Natuurlijk niet”, zegt Goddard. “Houd je mensen wel aansprakelijk voor hun fouten, maar zorg ervoor dat je niet te kritisch bent of straffend overkomt. Vraag liever wat je collega heeft geleerd.”

Bied je mensen op het werk voldoende veiligheid, maar ook uitdaging en vertrouwen. Geef ze eens een nieuw project. Denk niet: hij heeft het nog nooit gedaan, dus hij kan dit niet, maar: hij heeft dit nog nooit gedaan, dus ik moet hem goed voorbereiden en beschikbaar zijn voor vragen.”

Als manager is het noodzakelijk om een bedrijfscultuur te creëren waarbij collega’s fouten mogen maken. Zo stimuleer je collega’s hun growth mindset in te zetten.

Durf fouten te maken

I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times, I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.” Het zijn de woorden van Michael Jordan. De voormalig Amerikaanse basketballer heeft zijn succes te danken aan al de fouten die hij heeft durven maken. Van fouten maken kun je leren. Daarom: laat je medewerkers fouten maken, geef ruimte om fouten te erkennen en op te lossen. Daar leren ze van.