De drie kantelmomenten van Ahmed Hilami: “Fouten maken hoort bij het leerproces, dat helpt je om te groeien”

De drie kantelmomenten van Ahmed Hilami: “Fouten maken hoort bij het leerproces, dat helpt je om te groeien”

Ahmed Hilami is zaakvoerder van Flyer.be, het bedrijf dat hij in 2020 als 24-jarige uit de grond stampte en is uitgegroeid tot de grootste online drukkerij van België. Intussen stelt Flyer.be 100 mensen tewerk en is het actief in 4 landen. “Ik ben iemand die continu wil groeien en bijleren”, vertelt de CEO. “Ik heb graag een brede kennis en voel altijd de nood om te evolueren. Deze Ahmed is anders dan die van een paar jaar geleden, meer ervaren. Alles is nu op zijn plaats gevallen.”

Acht uur per dag afgelijnd werken gaf hem te weinig voldoening, Ahmed Hilami wilde permanent bezig zijn met wat hij graag deed. Daarom richtte hij in 2002 Flyer.be op. Naar eigen zeggen wist hij toen niet waaraan hij begon. “Ik ben gewoon gestart, zonder er al te veel over na te denken. Ik heb enkel mijn vriendin om raad gevraagd en zij zei: ‘Ja, doe maar!’ En kijk waar we vandaag staan.”

Niemand heeft een glazen bol. Je kunt iets ondernemen en hopen dat het gaat zoals je wilt, maar meestal gebeurt dit niet. Wie dan niet kan aanpassen, heeft een probleem

Hilami startte als drukwerkmakelaar, waarbij hij flyers en affiches maakte voor evenementen. Hij merkte al snel dat dit arbeidsintensief en prijzig was, vandaar groeide het idee van combinatie drukwerk. “We hebben het drukwerk heruitgevonden door onze processen te optimaliseren. Mijn ambitie is om zo ver mogelijk te raken, afhankelijk van onze capaciteiten en de markt. Een voortdurende ontwikkeling en een goed aanpassingsvermogen zijn hiervoor noodzakelijk. Ook samenwerkingen met andere drukkerijen zijn belangrijk”, zegt hij.

Kantelmoment één: de geboorte van zijn dochter

De geboorte van een kind doet een mens veranderen, aldus Hilami, die intussen vader is van een dochter van twaalf. Je krijgt plots andere verantwoordelijkheden, je gaat anders denken en werken en hebt andere prioriteiten. Het heeft impact op je dagindeling en zorgt tegelijk voor stabiliteit.

Mijn visie op ondernemerschap is er niet door veranderd, maar het smaakt wel anders. Ik haal voldoening uit kleine dingen. Het is een kwestie van de juiste balans te vinden tussen werk en gezin. Verder kun je veel leren van je kinderen. Je komt jezelf tegen en herkent bepaalde eigenschappen. Kinderen nemen je gewoonten en gedrag over en dan besef je dat de oorzaak van enkele minpunten bij jezelf ligt”, klinkt het.

Samenwerken moet vanuit hetzelfde doel gebeuren, alleen de manier waarop het gebeurt mag anders zijn

Ook in zijn onderneming probeert hij steeds het goede voorbeeld te geven. Een CEO moet dicht bij zijn medewerkers staan, maar ze moeten wel de kans krijgen om doelen op hun manier te bereiken. Respectvol omgaan met elkaar is een tweede waarde binnen het bedrijf. Feedback geven op een open en eerlijke manier mag, medewerkers moeten zichzelf kunnen blijven.

“In het verleden werden er wel al eens grenzen overschreden. Dan moet je soms hard zijn, wat voor mij een leerproces was”, geeft Hilami toe. “Nu ben ik iets minder tolerant omdat ik vroeger te veel fouten heb toegelaten. Ik hoop dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Uiteindelijk leer je elkaar pas op langere termijn beter kennen, dan is het zalig werken.”

Bert Vandebuerie (Connexi) in gesprek met Ahmed Hilami

Kantelmoment twee: het uitkopen van de aandeelhouders

Op een bepaald moment had Hilami een andere visie dan zijn medeaandeelhouders. “Het is, net zoals bij koppels, belangrijk om op dezelfde lijn te zitten”, zegt hij daarover. “Je past bij elkaar of niet. Klanten en medewerkers voelen onenigheid tussen aandeelhouders, dat wil je natuurlijk vermijden.”

“In mijn ogen gaat het niet over wie gelijk heeft, er kunnen meerdere standpunten juist zijn, maar je moet één visie kiezen.” Het bedrijf transformeerde van een traditionele naar een online drukkerij. Voor de founding CEO was het een pittige periode omdat hij zijn kennis moest bijschaven en het productieproces moest leren. Vanaf 2012 stond hij alleen aan het roer. Nochtans heeft hij zich nooit alleen gevoeld: “Ik werd altijd omringd door goede mensen, waarmee ik overleg kon plegen en productieve gesprekken kon voeren. Daar heb ik tot op vandaag nog steeds nood aan.”

Door fouten leer je altijd. Als je ernaar kijkt, evalueert en oplossingen vindt die passen, dan groei je

Tot rust komen doet Ahmed Hilami door zich te verdiepen in de Chinese geneeskunde, meditatie, yoga en shiatsu. Dit helpt om uitdagingen aan te gaan, afstand te nemen en oplossingen te zien. Ook wandelen in het bos, uitwaaien aan de kust en correct leren ademen maakt het nemen van beslissingen gemakkelijker. “We hebben allemaal ons buikgevoel, maar vertrouwen er niet altijd op. We zouden meer naar onze intuïtie moeten luisteren”, besluit hij.

Kantelmoment drie: een te snel groeiende organisatie

Na een tijd herkende hij zijn eigen bedrijf niet meer. “Ik heb anderen laten rekruteren”, legt hij uit. “Dit zorgde voor veel verschillende visies en het is me niet gelukt om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Daardoor moest ik meerdere mensen tegelijk laten gaan. Hieruit heb ik geleerd dat je lang genoeg moet nadenken en niet te snel mag aanwerven.”

Ahmed Hilami is zelf heel actief in zijn organisatie en wil zo veel mogelijk ondernemers inzetten. Hij vindt het cruciaal dat medewerkers fouten mogen maken. “Fouten toestaan resulteert in een beter leerproces. Als je dit weigert, verkrampen je medewerkers en durven ze niets meer te ondernemen. Zo kunnen ze ook niet bijleren.”

Hij bekijkt de uitdagingen per jaar, en werkt stap voor stap. Grote en complexe uitdagingen geven hem het meest voldoening. “Relativeren is wel ontzettend belangrijk”, benadrukt Hilami, “controle hebben over alles is immers onmogelijk. Wanneer je plaats laat voor verrassingen, zal het nooit saai zijn.” In de toekomst wil hij graag nieuwe markten verkennen en andere producten lanceren.

Tot slot geeft Ahmed Hilami dit advies mee aan collega-ondernemers: “Maak je minder druk, laat meer los en laad jezelf op. Dat heeft impact op je gezondheid en levenskwaliteit, zo zorg je meteen ook voor een stevige basis binnen je bedrijf.”


Wil je meer weten over de ervaringen van Ahmed Hilami, luister dan hieronder naar de volledige podcast:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.773 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief