Een connectie maken met je medewerkers is de belangrijkste factor die je hebt als leidinggevende

Een connectie maken met je medewerkers is de belangrijkste factor die je hebt als leidinggevende

Carole Lamarque (links), Paul Van Den Bosch (midden) en Jan De Schepper (rechts)

Het boek ConneXion, 7 Paradoxen voor de Moderne Leider van Jan De Schepper (executive bestuurder bij BDO Digital) en Paul Van Den Bosch (topsportcoach en medeoprichter van Energy Lab) is een kruisbestuiving van sport en management waar de X staat voor het vermenigvuldigen van resultaten. Ik nodigde de twee auteurs uit in Carole’s Leeskamer voor een boeiende conversatie over leiderschap en snelheid. Aan de hand van 10 vragen bespraken we onze inzichten en deelden we onze kennis. Het werd een inspirerend gesprek waar elk soort leider belangrijke lessen uit kan halen. “Business is geen marathon meer, maar een aaneenschakeling van korte sprints met voldoende rustmomenten.”

Begrepen worden is leren begrijpen

Volgens de twee auteurs is één van de kenmerken van een goede leider is dat je empathisch bent. Een toepasselijke quote van Paul Van Den Bosch daaromtrent was de volgende: Als je wilt begrepen worden, moet je leren begrijpen. Zelf weet ik van mezelf dat dit wellicht niet mijn sterkste kant is, daarom dat ik mij daarin zal blijven bijscholen. De huidige crisis heeft mij er ook toe aangezet om hier meer over te reflecteren. Op die manier is mijn helder inzicht over empathie nog meer tot zijn recht gekomen.

In opdracht van hun boek hebben Jan De Schepper en Paul Van Den Bosch ook onderzoek gedaan rond dit onderwerp. Zo hebben ze aan heel wat leidinggevenden gevraagd of zij van zichzelf vonden dat ze een goede coach zijn. Gemiddeld 80% van de ondervraagden antwoordde daarop affirmatief. Wanneer diezelfde werd gesteld aan de werknemers, bleek dat amper 15% hun baas een empathische leider vindt. Wat toch wel een enorme kloof is. Een goede leider doorstaat deze realiteitstest echter met gemak.

Doordrongen van de menselijke factor

Wanneer ik aan mijn team vroeg of ik een meelevende leider ben, kreeg ik meteen een aantal voorbeelden waaruit bleek dat dit wel het geval is. Het waren dan wel geen exacte cijfers, maar toch kwam dit voor mij als positief over. Net als mijn vennoot Frederic Vanderheyde ben ik doordrongen van de menselijke factor in onze bedrijfscultuur, vandaar dat hij ook zo’n gedroomde vennoot is.

We hebben het genoegen een team te mogen leiden waarvan ik voel en weet dat ze steeds bereid zijn om voor die extra mile te gaan. Bij ons heerst geen 9-to-5-mentaliteit, op elk moment van de dag staat iedereen klaar om iets te betekenen voor elkaar. Zo is al gebleken dat ik aan mijn team kan vragen om in een noodsituatie een communicatieplan uit te werken dat op minder dan 24 uur klaar is. Wat niet alleen enorm snel is, maar waar ook de kwaliteit niet ontbreekt.

You win some, you lose some

Een andere belangrijke factor die werd besproken in ons gesprek was feedback. Alle drie waren we het eens over het feit dat feedback cruciaal is om te kunnen spreken van sterk leiderschap. Het is iets wat dat zowel in de sportwereld als in het bedrijfsleven terugkomt. Als topsportcoach weet Paul Van Den Bosch als geen ander hoe belangrijk het is dat je voldoende feedback geeft aan je team en dat je als leider samen wint maar ook samen verliest. Wanneer een leider zijn verlies aanvaardt, gaat die er alles doen om een nederlaag om te zetten in een overwinning, aldus Van Den Bosch.

Voor mij voelde de afgelopen maanden soms aan als een soort van sportieve nederlaag. Ik voelde me een supporter van een voetbalploeg die werd ingemaakt door zijn tegenstander. Als fanatieke fan moest ik wachten tot de volgende match werd gespeeld. Onmacht was het overheersend gevoel waar ik mee te maken kreeg, maar nooit liet ik mijn hoofd hangen. Want neen, mijn teamleden en ik zijn geen calimero’s maar cheeta’s.

We beslisten onze expertise gratis te delen met ons netwerk en op zo’n acht maanden tijd kregen maar liefst 6.000 mensen onze content gratis via LinkedIn. We hebben misschien wel even samen verloren toen de lockdown werd aangekondigd, maar we waren er snel weer bovenop. Onmacht mag niet het overheersend gevoel zijn in het bedrijfsleven, benadrukt Jan De Schepper, want tegenslag is tijdelijk.

Voor mij voelde de afgelopen maanden soms aan als een soort sportieve nederlaag. Ik voelde me een supporter van een voetbalploeg die werd ingemaakt door zijn tegenstander

Volgens hem is het vanzelfsprekend dat corona een impact heeft gehad op ieder van ons en op onze leiderschapsstijl. Business is oneindig, het is een gegeven dat blijft doorgaan. “In sport stopt een wedstrijd in de negentigste minuut, maar bij een bedrijf niet: daar blijft een continue flow”, aldus Jan De Schepper. “Een gevoel van een nederlaag is daar dus van korte duur.

Voor Jan De Schepper zijn er 5 belangrijke zaken waar je momenteel moet opletten als leider:

  1. Enorm enthousiast en positief blijven
  2. Contact houden met de mensen rondom je
  3. Doelstellingen kunnen aanpassen op elk niveau
  4. Minder focussen op resultaat, maar wel op connectie
  5. Elke dag je personeel op de hoogte houden van de visie van je bedrijf

Perspectief bieden aan je team

Wanneer we het hebben over doelstellingen kunnen aanpassen op elk niveau, bedoelen we hiermee dat je dit niet enkel op korte termijn, maar ook op lange termijn uitwerkt. Zelf hebben mijn team en ik een 90-dagen-plan opgesteld, waarbij we wendbaar aan de slag gingen met de huidige situatie. Parallel zijn we ook gestart met het opmaken van een vijfjarenplan, waar we effectief perspectief geven richting de toekomst.

Mijn team krijgt hierdoor het gevoel dat ze zowel op het kortetermijnniveau werken als op lang termijn. Bijgevolg wisten ze perfect waar we als bedrijf naar toe streven en zijn ze extra gemotiveerd voor de toekomst.

Volgens Jan De Schepper en Paul Van Den Bosch is het ook enorm belangrijk dat er tijdens deze momenten voldoende rust- en overlegmomenten worden voorzien. Paul Van De Bosch maakt de gelijkenis met sport waar zo’n momenten ‘supercompensatie’ worden genoemd. Supercompensatie betekent dat je een relaxatiemoment nodig hebt om aan snelheid te winnen. Je moet je spieren laten rusten om de volgende ronde vlekkeloos te lopen. Hij vergelijkt dit met je hersenen, die zijn ook één grote spier die af en toe wat rust nodig heeft om beter te kunnen presteren. “Business is geen marathon meer, maar een aaneenschakeling van korte sprints met voldoende rustmomenten”, aldus Jan De Schepper.

Connectie op het hoogste niveau

Snelheid en kwaliteit zijn voor mij twee principes die ik graag verbind in één term: fast excellence. Ik wil kwaliteit op een snelle manier leveren. Daarom zoek ik naar vertragingen binnen in mijn team en zorg er onmiddellijk voor dat deze worden uitgeroeid. Mijn bedrijf wint ook aan snelheid, doordat mijn team en ik een goede connectie hebben. Persoonlijk hecht ik daar enorm veel belang aan. Doordat we op elkaar zijn afgestemd, verloopt alles vlotter en is er ook een duidelijke tweerichtingscommunicatie. We behalen kwaliteitsvolle resultaten, waar we ook op vlak van human capital hoog mee scoren.

Paul Van Den Bosch en Jan De Schepper versterkten dit argument, door te zeggen dat wanneer je als bedrijf geen kwaliteit kan leveren je ook geen snelheid kan halen. Dat laatste is alleen maar mogelijk als je de connectie en samenwerking met je team optimaal is. De essentie van hun boek draait rond het principe dat je de drijfveren van je medewerkers kent en daarop inspeelt. Dat is connectie op het hoogste niveau en dit kan alleen maar door wederzijdse communicatie, aldus Paul Van Den Bosch.

Voor mij was dit een ongelooflijk inspirerend en interessant gesprek. Een echte eyeopener die voor heel wat mensen op verschillende niveaus impact gaat hebben op hun manier van werken. Dit is ook net de reden waarom ik Carole’s Leeskamer organiseer, om te inspireren en te motiveren. Leve Life-Long-Learning!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.420 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief