Van zelfstandige in bijberoep naar fulltime ondernemer: dit gebeurt er als je de roep van je hart durft te volgen

Van zelfstandige in bijberoep naar fulltime ondernemer: dit gebeurt er als je de roep van je hart durft te volgen

‘Een lichaam liegt nooit en wijst altijd de weg’ was mijn eerste gedachte toen ik jaren geleden een openhartig gesprek had met mijn broer Hans. Al tijden leed hij aan vage lichamelijke klachten waar zelfs dokters geen raad mee wisten. Toch ontdekten we een patroon en trokken de conclusie dat deze kwalen zich enkel voordeden op de dagen dat hij in loondienst was. Op vrijdag wanneer hij als zelfstandige in bijberoep werkte, was er niets aan de hand. Wat een openbaring! Hij moest dus gewoon fulltime ondernemer worden.

Ondernemer worden in hoofdberoep vergt lef en natuurlijk twijfelde ook mijn broer aan zijn eigen kracht, kennis en netwerk. Nadat hij had uitgezocht of er voldoende vraag was naar zijn dienst gaf ik hem de volgende 4 tips mee om te kunnen floreren in zijn nieuwe rol als fulltime ondernemer:

1. Denk in oplossingen die passen bij de problemen van jouw doelgroep

Uiteraard is het noodzakelijk dat er een markt is voor jouw product of ideeën als ondernemer. Het probleem van jouw klant is namelijk jouw professionele reden van bestaan! Zie dat je heel goed kan omschrijven wie je ideale klant is, waar deze van wakker ligt en wat jouw toegevoegde waarde is! Wees je bewust van de ‘transformatie’ die je brengt bij je klant en zie dat je deze kan verwoorden.

Mijn broer Hans ergerde zich in zijn vorige job vaak aan wetenschappers die veel te veel vakjargon en onduidelijkheden gebruikten in hun presentaties waardoor zijn tenen gingen krullen en hij besloot dat het anders moest kunnen. Zo ontstond zijn missie om wetenschappers te helpen om beter te presenteren: korter, helderder én beklijvender! Dit bleek nog een grotendeels onontgonnen markt te zijn.

2. Bepaal je levensstandaard en pak dit professioneel aan

Neem als ondernemer een boekhouder onder de arm en bekijk wat jij nodig hebt om goed te leven én je huidige levensstandaard te behouden of zelfs te verbeteren als ondernemer. Neem dit echt au serieux want als je niet rondkomt, ontaardt zelfs de mooiste missie al snel in een heuse nachtmerrie!

3. Zoek een succesvol rolmodel

Zoek als ondernemer iemand die succesvol doet wat jij graag wil doen, observeer dit rolmodel en leer van wat hij of zij doet om succesvol te zijn. Als er één iemand in de wereld is, die doet wat jij wil doen en daar goed van kan leven, wil dit zeggen dat het effectief mogelijk is!

4. Word zichtbaar en zorg dat de buitenwereld weet waarvoor je gebeld wil worden

Het is belangrijk dat je offline en online een consistente boodschap brengt. Dit kan maar als je heel goed weet wie je doelgroep is en waar zij nood aan hebben. We hebben het geluk te leven in het digitale tijdperk met legio mogelijkheden om zichtbaar te zijn, denk aan sociale media, pers, webinars, blogartikels, en ga zo maar door.

Mijn broer zijn telefoon begon al snel te rinkelen toen hij de opgedane kennis begon te implementeren! Hij slaagde erin dat bedrijven hem zelf contacteerden om klant te worden. Ze wilden investeren in hun wetenschappers nadat ze iets van Hans hadden gelezen of gehoord. Cold calling hoeft dus niet, zichtbaar zijn wel!

Meer energie als zelfstandige ondernemer

Nadat hij alle stappen had doorlopen en zelf had ingezien dat er in hem een echte ondernemer schuilde, nam hij de beslissing om zijn vaste job op te zeggen. Hij ging fulltime aan de slag en al zijn tijd, energie en toewijding gingen naar zijn nieuwe bedrijf The Floor is Yours dat hij samen met wetenschapper Toon Verlinden oprichtte.

Het bleek een gat in de markt te zijn. De opdrachten uit zowel binnen- als buitenland liepen vlot binnen. En met hun evenement ‘de Wetenschapsbattle’ toonden ze aan dat wetenschappers helder kunnen leren presenteren dankzij kinderen. Een event dat de pers haalde en gesponsord wordt door grote bedrijven. Intussen verscheen er ook een boek dat vertaald is in het Engels, kwamen ze contact met tal van organisaties en ontmoetten ze mensen waar ze nooit van hadden durven dromen. Kortom, de mogelijkheden bleken enorm.

Niet alleen kwam het mijn broer Hans ten goede, ook de mensen rondom hem merkten het verschil. Ondanks zijn buitenlandse zakenreizen, heeft hij nu veel meer tijd om bij zijn gezin te zijn.  Zijn omgeving zag hem met de dag energieker worden.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief