Waarom bedrijven ook nu in het talent van morgen moeten investeren

Waarom bedrijven ook nu in het talent van morgen moeten investeren

De ideale werkomgeving? Die bestaat uit een mix van verschillende generaties. Aan de ene kant is er de waardevolle inbreng van medewerkers die al heel wat kilometers op de teller hebben staan. Aan de andere kant verrijken jonge talenten deze schat aan ervaring met een frisse kijk op de organisatie en zijn uitdagingen. In moeilijke tijden zoals nu biedt een goede wisselwerking tussen verschillende generaties op de werkvloer een nog grotere meerwaarde voor een bedrijf.

De coronacrisis heeft zo goed als iedere onderneming bijzonder hard getroffen en daardoor is het ook voor pas-afgestudeerden een stuk lastiger geworden om de arbeidsmarkt te betreden. Jonge talenten hebben doorgaans veel begeleiding nodig en op een woelige zee lijkt het veiliger om te vertrouwen op meer ervaren stuurlui die het schip boven water kunnen houden. Toch is de inbreng van jonge medewerkers ook nu absoluut van goudwaarde. Bedrijven die vandaag in de nieuwe generatie investeren, zullen daar snel de vruchten van plukken. Nu en in de toekomst.

Een frisse wind

Een belangrijke reden waarom jonge starters een verrijking voor een team vormen, is het feit dat ze nog niet in vaste denkpatronen verstrengeld zijn. Een ervaren medewerker zal soms bijna automatisch aan een bepaalde oplossing voor een probleem denken, terwijl een jonge collega zich sneller zal afvragen of er geen betere alternatieven bestaan. Daarnaast zijn starters ook minder bang om risico’s te nemen, zelfs al is er geen garantie op succes. Die start-up mentaliteit moet in de cultuur van ieder modern bedrijf aanwezig zijn.

Een belangrijke reden waarom jonge starters een verrijking voor een team vormen, is het feit dat ze nog niet in vaste denkpatronen verstrengeld zijn

Jonge medewerkers hebben ook een totaal andere band met de organisatie dan werknemers die er al een tijdje zijn. Eigenlijk is hun perceptie nog het best te vergelijken met de manier waarop klanten met een bedrijf omgaan. Ze hechten bijvoorbeeld veel belang aan waarden zoals duurzaamheid en zullen die mindset ook naar hun werkgever overdragen.

En natuurlijk openen jonge medewerkers ook de poorten naar technologische hulpmiddelen die de efficiëntie van teams vergroten. Millennials zijn opgegroeid tijdens een ware technologische revolutie en vinden het vanzelfsprekend om naar tools en applicaties te zoeken die hun werk vereenvoudigen. Op die manier vergroten ze de productiviteit en vinden ze tijd voor meer waardevolle dingen. Voor oudere generaties is de aanwezigheid van jongeren vaak een extra stimulans om ook zelf meer technologie te gaan omarmen.

Investeren in de toekomst

We mogen het talent van morgen dus niet in de wachtkamer laten zitten, ook al zijn er nu misschien andere prioriteiten. Eigenlijk is het best dat bedrijven proactief op zoek gaan naar talent, nog voordat deze nieuwe medewerkers de arbeidsmarkt betreden. Bij Attentia investeren we daarom bijvoorbeeld al een tijdje in een Kickstart-programma, waarmee pas afgestudeerden een intensieve HR- of Well-being opleiding krijgen en vervolgens in bedrijven op een vernieuwende manier naar aspecten zoals payroll, personeelsadministratie, veiligheid op de werkvloer of welzijn gaan kijken.

Door jong talent vandaag een kans te geven, kunnen organisaties aan kruisbestuiving doen tussen de verschillende generaties op de werkvloer

Door jong talent vandaag een kans te geven, kunnen organisaties bovendien aan kruisbestuiving doen. Ervaren medewerkers in het team zullen hun waardevolle kennis en inzichten met hen delen, waardoor starters aan het begin van hun carrière meteen een onmiskenbare voorsprong nemen.

Een zee van innovatie en nieuwe opportuniteiten

Tegelijkertijd zorgt hun beperkte werkervaring er juist voor dat ze dingen vanuit een andere invalshoek zien en zo voor een vernieuwende aanpak zorgen. Zowel in bedrijfsprocessen als in de manier van werken. Als we de voorbije maanden één ding geleerd hebben, dan is het wel dat we in de toekomst nog beter voorbereid moeten zijn om plotse veranderingen op te vangen. Het inschakelen van jonge talenten moet dus zeker een onderdeel van die strategie vormen.

Door hier nu in te investeren en de wisselwerking tussen verschillende generaties te stimuleren, houden ondernemingen het schip niet alleen boven water maar gaan ze een andere koers varen in een zee van innovatie en nieuwe opportuniteiten.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief