Waarom welbevinden een essentieel onderdeel van het HR-beleid is

Waarom welbevinden een essentieel onderdeel van het HR-beleid is

We hebben wekenlang kunnen genieten van stralend weer. En binnen enkele dagen mogen we wellicht weer de grens oversteken. Wie weet, zit er deze zomer dan toch een reisje in. Dit alles geeft ons een voorzichtig geluksgevoel. Hoe gaat het echter met je bedrijf en met je medewerkers? En hoe is het gesteld met hun welbevinden en dat van jou als leidinggevende? Hoe houden we onszelf mentaal gezond en gelukkig in deze tijden?

Een cocktail van drie aspecten helpt in het streven naar een optimale staat van welbevinden. Het gaat meer bepaald om het emotioneel welzijn, het fysiek welzijn en de persoonlijke omgevingsfactoren. Deze elementen hebben niet enkel een invloed op je persoonlijk geluksgevoel, maar ook op jouw professionele prestaties.

Emotioneel welzijn

Je kan ze proberen onderdrukken, maar emoties hebben we allemaal. Studies tonen aan dat mensen die positief in het leven staan, ook beter presteren op het werk. Ze komen bijgevolg terecht in de meest florerende teams. Niet elke dag is uiteraard dezelfde. We kunnen niet altijd even gelukkig zijn. Meer nog, we mogen ons zeker wel eens droevig, angstig of gestresseerd voelen.

Positiviteit projecteer je ook naar anderen. Daarom is het, zeker als leidinggevende, belangrijk om je gevoelens te omarmen

Elke emotie is deel van het leven. Het is wel belangrijk dat we onze gevoelens proberen te begrijpen. Doe daarom af en toe eens een zelfcheck. Hoe voel ik me? En vooral, waarom voel ik me zo? Achter elke emotie schuilt dan ook een achterliggende reden. Wanneer we die oorzaak kennen, kunnen we eraan werken om deze sombere gevoelens om te zetten in iets goeds. Positiviteit projecteer je ook naar anderen. Daarom is het, zeker als leidinggevende, belangrijk om je gevoelens te omarmen. Praat erover met je naasten en doe dat regelmatig. Zo voorkom je een uitbarsting op het verkeerde moment. De controle verliezen kan namelijk lang nazinderen.

Fysiek welzijn

In de coronaperiode moesten we wel stilstaan bij onze eigen lichamelijke gezondheid en die van onze geliefden. Door telewerk winnen we een heleboel tijd, die normaal door woon-werkverkeer wordt ingevuld. Die extra tijd hebben we nu kunnen investeren in onszelf. Gezien de activiteiten gedurende lange tijd beperkt waren, is sporten voor velen een uitlaatklep geworden. Loopschoenen en fietsen verkopen dan ook als zoete broodjes.

Meer lichaamsbeweging is een positief gevolg van de lockdown. Heel wat medewerkers en leidinggevenden plannen nu een vast moment in hun agenda om de buitenlucht op te zoeken voor een deugddoende wandeling. Beweging is goed voor je fysiek, maar zeker ook voor je emotioneel welzijn. Bijgevolg beïnvloedt beweging ook de werkprestaties op een positieve manier. Mogelijks kan je als manager in de toekomst sportmomenten integreren in het werkritme, op kantoor of thuis.

Persoonlijke omgevingsfactoren

Thuis is kantoor en kantoor is thuis. Dat is niet enkel het geval voor jou, maar ook voor je partner en kinderen. Je moet werken in een ongeziene drukte, je gebruikt een infrastructuur die daar niet helemaal voor bedoeld is en dat is verre van evident. Intussen hebben we al enkele weken van lockdown achter de rug. Mogelijk heb je inmiddels wel al een structuur gevonden die voor jou werkt om zo productief mogelijk te zijn.

Of telewerken de norm zal blijven? Vele bedrijven downsizen in kantoorruimte. Die beweging was al voor COVID-19 ingezet en zal zich nog meer manifesteren na deze periode. Andere bedrijfsleiders zijn dan weer fan van het terugkeren naar bureau, vaak vanuit het principe dat ze hun mensen dan beter kunnen controleren. Het fysiek zien van medewerkers is in geval van controle geen doorslaggevende factor. Het is belangrijk om duidelijk te stellen wat je als manager verwacht van je mensen. Deze doelstellingen zijn meetbaar waardoor je ‘controle’ kan terugwinnen.

Natuurlijk zijn er ook heel wat medewerkers die zelf willen terugkeren naar kantoor omwille van sfeer en gezelschap. Met name alleenstaanden kunnen hier nood aan hebben. Men kan ook snakken naar een andere omgeving. De meeste gezinnen bestaan uit tweeverdieners. Hun woonst hebben ze destijds gehuurd of gekocht, zonder de intentie om daar dagelijks te werken. Een werkgever kan trachten de telewerkruimte te optimaliseren, maar in sommige gevallen blijft het niet ideaal.

Werk en privé steeds minder te scheiden

Heel wat mensen zitten vandaag met een onzekerheid, een gevoel van onmacht en daardoor ook met enige boosheid. De komende maanden, misschien wel jaren, zullen de echo’s van de huidige situatie voelbaar blijven. Het is daarom erg belangrijk om in je HR-beleid extra te focussen op wellbeing.

Veel leidinggevenden zien het welzijn van de medewerker als een persoonlijke aangelegenheid en dus niet als hun verantwoordelijkheid. Maar vandaag omstandigheden kan je werk en privé onmogelijk nog van elkaar gescheiden houden. Wellbeing blijft vaak beperkt tot een webpagina, ontworpen door het marketingteam. Toch moet er ook een volwaardig HR-beleid aan gekoppeld worden waarin men diepgaand inzet op het welzijn van de werknemers.

Het juiste materiaal

Als manager is het belangrijk om je medewerkers te ondersteunen, ook wanneer ze telewerken. Niet iedereen kan immers makkelijk een professionele structuur vinden in de thuisomgeving. Organiseer regelmatig calls met je mensen waarin je de doelstellingen bespreekt, maar ook polst naar hun welzijn. Ondersteun je team daarnaast ook materieel. Denk dan bijvoorbeeld aan ergonomische bureaumeubels, juiste devices of een goede wifi-connectie. Vaak schuilt in het missen van het juiste materiaal ook de frustratie. Hier kan jij als leidinggevende bijspringen.

De komende maanden, misschien wel jaren, zullen de echo’s van de huidige situatie voelbaar blijven. Het is daarom erg belangrijk om in je HR-beleid extra te focussen op wellbeing

Een belangrijke kanttekening moeten we hier wel bij maken. Gezien thuiswerken (nog wel even) de norm zal blijven, kan jij als manager jouw HR-policy wel aanpassen. Natuurlijk moet de wetgeving dan ook volgen. Waar vroeger bepaalde zaken als ‘een voordeel in natura’ werden betiteld, zijn dit nu basisnoden geworden. Vandaag kan niemand immers nog zonder laptop, gsm of wifi.

Bedrijfsleiders en medewerkers zijn allemaal betrokkenen in de huidige situatie. Het is dan ook niet de bedoeling dat deze partijen zich blauw betalen aan belastingen op devices en dergelijke. Ook in arbeidsverzekeringen zitten nog heel wat hiaten waar op een hoger niveau aan gewerkt dient te worden.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief